Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp med Matte muntlig!


Anbefalte innlegg

Hjelp meg, vær så snill.

 

Vi har fått i oppgave å fremføre matte stykker som har noe med den store styrkeprøven å gjøre. Det er en styrkeprøve der man sykkeler fra Trondheim til Oslo. Er det noen som har noen ideer på hva jeg kan bruke av tall og all de andre regn artene, eller tips, forslag.

 

Jeg hadde satt pris på om folk kunne hjelpe meg. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aner ikke hvilket nivå du er på, men kommer med et forslag til deg jeg.

 

Enkle lineære funksjoner hvor du bruker gjennomsnittsfart og finner ut på hvilket tidspunkt Syklist A når Syklist B/tar igjen syklist B, f.eks.

Ta for deg generelt rundt lineære funksjoner først, og forklar som en lærer ville gjort - vis at du har forstått teorien, bruk så dette i eksempelet over. Tenk i retning skjæringspunkt.

Endret av exonum
Lenke til kommentar

Jeg ville kommet frem til en generell løsning på denne oppgaven, for å virkelig imponere lærer. At du kan bruke formler er en ting, at man viser at man virkelig har forståelse for hva man driver på med - det er noe helt annet!

 

Dra selvfølgelig inn relevansen for oppgaven. "Ved å bruke dette [det du nettopp har vist] ser vi at vi kan finne ut når Syklist A tar igjen Syklist B. *utregning med random, men troverdige tall'"

 

Hvor teoretisk, eller hvor bredt du vil løse oppgaven kommer an på nivået ditt (klassetrinn). Hva er læreplanmålet for det dere holder på med? Er det NOK å ta for seg lineære funksjoner og litt algebra - eller må du ta for deg flere ting? Sannsynlighet for eksempel?

Endret av exonum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...