Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Finans og Økonomistyring II (BI 2013)


Anbefalte innlegg

Her kommer det et spørsmål,av den enklere sort. Ja, jeg vet den er simpel.

 

Eksamen 23.11.2010, Del 1, oppgave 4.

 

"Foreta en analyse av avviket mellom realiserte direkte lønnskostnader og standard direkte lønnskostnader i Tilverk avd. 1"

 

spørsmålet mitt er vedrørende lønnsatsavviket. = (Ls-Lv)*Tv =(200-195)*4410 = 22 050

 

Spørsmålet er direkte knyttet til 200-195. Hvor i all verden får de 195 fra? 200 kan jeg tenke meg er timekostnaden, men 195?

 

Ta lønn virkelig .. Altså direkte realisert lønn og del de på antall timer .. Det står sikkert slik : direkte lønn T 1 (4410 timer) kr 859 950.

Del 859 959 på 4410 og du får 195

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei folkens!

 

Det skal bli masse teoretiske spørsmål på eksamen også.

Jeg har laget en liste av de spørsmålene som var på eksamen

i årene før.

Og en av dem var: Redegjør for kapitalmarkedets hovedoppgaver i en

markedsøkonomi.

 

Hva i all verden skal man skrive ???

Lenke til kommentar

_

Hei folkens!

 

Det skal bli masse teoretiske spørsmål på eksamen også.

Jeg har laget en liste av de spørsmålene som var på eksamen

i årene før.

Og en av dem var: Redegjør for kapitalmarkedets hovedoppgaver i en

markedsøkonomi.

 

Hva i all verden skal man skrive ???

 

Du bør først starte med å definere hva et kapitalmarkedet er. Deretter greier du ut om hvordan kapitalmarkedet påvirker markedsøkonomien både positivt og negativt. Det er ikke nødvendig med en konlusjon her, bare litt for og i mot. Let i pensumbøkene og dann deg noen bilder av hvordan dette kan se ut markedsøkonomisk så ordner det seg.

:)

Lenke til kommentar

Hei folkens!

 

Det skal bli masse teoretiske spørsmål på eksamen også.

Jeg har laget en liste av de spørsmålene som var på eksamen

i årene før.

Og en av dem var: Redegjør for kapitalmarkedets hovedoppgaver i en

markedsøkonomi.

 

Hva i all verden skal man skrive ???

 

Du kan feks skrive dette: :)

 

Definisjon:

Kapitalmarkedet er et marked for langsiktige fordringer og gjeld. Ofte brukt som en samlebetegnelse på aksje- og obligasjonsmarkedet. Pengemarkedet benyttes gjerne som betegnelse på markedet for kortsiktige fordringer.

 

Generelt er kapitalmarkedets hovedoppgave å fordele kapital og risiko på en mest mulig effektiv måte. Kapitalmarkedet skal kanalisere finansiell sparing til lønnsomme investeringsprosjekter og foreta en rasjonell omfordeling av risikoen i ulike prosjekter mellom markedsdeltakerne. Aktører i kapitalmarkedet vil også gjennom kontinuerlig overvåking av muligheter for oppkjøp, nedleggelser, fusjoner og fisjoner kunne bidra til å sikre en best mulig utnyttelse av den eksisterende kapitalen. Kapitalmarkedet kan på denne måten bidra til å gjøre den løpende ressursbruken i økonomien mest mulig effektiv. Det kan imidlertid forekomme IM perfeksjoner i markedet, som at kapital prises «for høyt», fravær av tilbud på enkelte områder mv. Generelt kan ulike former for markedssvikt begrunne at det offentlige gjennom forskjellige tiltak søker å bidra til mer effektive kapitalmarkeder.

I vurderinger av det norske kapitalmarkedet pekes det ofte på at det norske låne- og kapitalmarkedet har svakheter med tynne og lite likvide verdipapirmarkeder og liten bredde i investor- og eiermiljøene sammenliknet med andre land. Blant årsakene til dette blir det ofte pekt på et stort statlig eie av bedrifter og et stort offentlig ansvar for pensjonssparingen.

 

Bridie :)

Lenke til kommentar

Hei alle sammen! :)

Jeg sitter og jobber som en gal for å få en grei karakter på eksamen, men jeg sliter fremdeles med: Den mest lønnsomme produktkombinasjonen. Jeg holder på med: Eksamensoppgave fra 29.11.2012 del 2 oppgave 9.

Kan noen gi meg noen hint, hjelp vær så snil. Sender gjerne en champis til den som hjelper meg. :) Jeg klarer ikke å finne ut av hvordan, i følge sensorveiledningen, at det kommer frem til 4.000 enheter av "cheap" og 1.000 enheter av "Expensive". Jeg har sittet i hele helgen og klarer ikke å forstå dette. Er det noen som holder på med denne eksamensoppgaven og vet hvordan man regner dette ut? Jeg hadde blitt så takknemmelig for hjelp.

Igjen, det var: Eksamensoppgave fra 29.11.2012 oppgave 9.

 

Hilsen Vigdis :)

 

PS lykke til alle sammen med eksamen. :)

 

 

 

Jeg sliter veldig med denne oppgaven jeg også.

Hvordan regner man at at cheap får 4000, og expensive 1000 enheter?

 

Det hadde vært fint om du kunne hjulpet meg også dersom du har fått løst den/skjønt den.. Eller om du fikk det bildet fra Hassli.

 

Takker på forhånd!

Vil gjerne ha en grei karakter, og denne oppgaven ødelegger virkelig for det! :(

Endret av Samah
Lenke til kommentar

 

 

Ok, har du peiling på hvordan jeg laster opp bilde på dette forumet? Skal prøve å hjelpe deg :-)

 

Hei!

Kan du væææær så snill og hjelpe meg også med den oppgaven om produktsammensetning, den som handler om produktene cheap og expensive. Oppg 9 fra siste eksamenshefte fra 2012.

 

Jeg sliter med de samme oppg:( vil du sende meg også det bildet som du sendte en annen bruker her? Vær så snill? Vil gjerne ha en greit karakter, og denne oppgaven vil ødelegge hvis jeg ikke forstår;(

Lenke til kommentar

Hassli:

For å kunne legge ut filer her inne på forumet må man ta den aktuelle filen og legge inn i mine mediefiler (denne boksen popper opp når du utvider reply boksen) dvs last opp velg fra mine mediefiler ( der har du lagt filen du vil publisere). Dette er lett, jeg kan ta screenshot og sette på piler slik at du vet hvordan det gjøres.

 

Ellers er det noen andre som kan hjelpe til med produktmiks- optimal produktkombinasjonen?

Hvor er Simenzzz? :-) Han har jeg ikke sett her inne på lenge? Disse produktkombinasjon oppgavene kommer hvert år garantert- er det ikke noen inne på forumet som kan hjelpe oss? Har tom sendt Mail til foreleser men får selvsagt ikke svar, jeg har strevet i 3 uker med dette. Jippi sier jeg. Fint om noen hadde noen innspill..

B.

 

Lenke til kommentar

Hei!

Kan du væææær så snill og hjelpe meg også med den oppgaven om produktsammensetning, den som handler om produktene cheap og expensive. Oppg 9 fra siste eksamenshefte fra 2012.

 

Jeg sliter med de samme oppg:( vil du sende meg også det bildet som du sendte en annen bruker her? Vær så snill? Vil gjerne ha en greit karakter, og denne oppgaven vil ødelegge hvis jeg ikke forstår;(

 

Jeg fikk aldri noe bilde fra Hassli som skulle illustrere optimal produktmiks enda jeg sendte han min private e-postadressen via meldinger. :nei: Tror du må prøve noe annet der.. :-( Forstår ikke problemet med å laste opp filer her inne.. Legg filen inn i mine mediefiler og last det opp enklere blir det ikke... Jeg har ventet på det bildet i over en uke og ikke fått noe svar så dette blir for dumt.

Jeg skal høre med en som er siviløkonom i dag, hvis han har tid legger jeg ut det jeg får av informasjon til denne oppgaven av han. Med et lite forbehold om han har tid og kan hjelpe meg. :) Så jeg kan ikke love at jeg får gjort det, det blir et kanskje.

Du hører fra meg.

Lenke til kommentar

Hassli:

For å kunne legge ut filer her inne på forumet må man ta den aktuelle filen og legge inn i mine mediefiler (denne boksen popper opp når du utvider reply boksen) dvs last opp velg fra mine mediefiler ( der har du lagt filen du vil publisere). Dette er lett, jeg kan ta screenshot og sette på piler slik at du vet hvordan det gjøres.

 

Ellers er det noen andre som kan hjelpe til med produktmiks- optimal produktkombinasjonen?

Hvor er Simenzzz? :-) Han har jeg ikke sett her inne på lenge? Disse produktkombinasjon oppgavene kommer hvert år garantert- er det ikke noen inne på forumet som kan hjelpe oss? Har tom sendt Mail til foreleser men får selvsagt ikke svar, jeg har strevet i 3 uker med dette. Jippi sier jeg. Fint om noen hadde noen innspill..

B.

 

 

Simenzzz er jo superflink, har du no hjelp til oss som sliter med produktsammensetning? Pliiiz?

Lenke til kommentar

 

 

Jeg fikk aldri noe bilde fra Hassli som skulle illustrere optimal produktmiks enda jeg sendte han min private e-postadressen via meldinger. :nei: Tror du må prøve noe annet der.. :-( Forstår ikke problemet med å laste opp filer her inne.. Legg filen inn i mine mediefiler og last det opp enklere blir det ikke... Jeg har ventet på det bildet i over en uke og ikke fått noe svar så dette blir for dumt.

Jeg skal høre med en som er siviløkonom i dag, hvis han har tid legger jeg ut det jeg får av informasjon til denne oppgaven av han. Med et lite forbehold om han har tid og kan hjelpe meg. :) Så jeg kan ikke love at jeg får gjort det, det blir et kanskje.

Du hører fra meg.

 

Flott! Håper du får hjelp og kan hjelpe oss andre. Regner med at flere trenger hjelp til denne oppg!

Si i fra, så kan du evt få Mailadressen min,så vi kan ta det der..

Lenke til kommentar

EKSAMEN 23.11.2010

Oppgave 11

X Y TOTALT

AVD 1 2 timer 1 time 6000

AVD 2 1 time 1,5 6000

DB 1000 1250

 

AVD 1 = 6000/2 = 3000 (produkt x)

6000/1 = 6000 (produkt y)

AVD 2 = 6000/1 = 6000 (x)

6000/1,5 = 4000 (y)

 

Lager en isotop bidragslinje

 

Lag en X akse og en Y akse!

 

Lag en strek fra y aksen 6000 til 3000 på x aksen. Kall den AVD 1.. Også tar du strek 4000 fra y aksen til 6000 på x-aksen altså AVD 2.. Strekene kommer til å skjære hverandre! Fra skjæringpunktet lager du strek ned til Y og X aksen, da får vi et punkt Y = 4000, der AVD 1 og 2 krysser hverandre og X = 3000. Her skal vi regne ut de tre punktene..

 

PUNKT 1 : 4000 (y) * 1250 (DB) = 5 000 000

 

PUNKT 2 : 3000 (y) *1250 = 3 750 000

1500 (x)* 1000 (DB for x) = 1 500 000

= 5 250 000

 

PUNKT 3: 1500 * 1000 = 1 500 000

 

Dvs at ved punkt to tjener vi mest og dermed er dette vinningsoptimum!

 

Jeg beklager for at jeg ikke har lastet opp dette før!

 

post-275621-0-23903200-1369332530_thumb.png

Endret av Hassli
Lenke til kommentar

Vet noen hvordan man finner faste budsjetterte kostnader?

 

Jeg vet ikke om det er dette du mener;

 

Fra oppg 5 i eksamensett fra høst 2012, har jeg regnet slik;

Der står det opplyst i teksten at det er FK i t1=250kr og t2=550kr og indirekte FK= 300 pr enhet. Gange med 24.000 som vile bli antall produserte og solgte enheter på årsbasis, og dele på 12. Så gjorde jg følgende:

 

 

Budsjettert FK= (250+550+300kr) * 24.000/12=

2.200.000

+ forbruksavvik (opplyst i tekst) =. 100.000

= realisert FK (virkelige). 2.300.000

 

 

Vet ikke om det hjelper. Du er nok klokere enn meg uansett:)

 

EKSAMEN 23.11.2010

Oppgave 11

X Y TOTALT

AVD 1 2 timer 1 time 6000

AVD 2 1 time 1,5 6000

DB 1000 1250

 

AVD 1 = 6000/2 = 3000 (produkt x)

6000/1 = 6000 (produkt y)

AVD 2 = 6000/1 = 6000 (x)

6000/1,5 = 4000 (y)

 

Lager en isotop bidragslinje

 

Lag en X akse og en Y akse!

 

Lag en strek fra y aksen 6000 til 3000 på x aksen. Kall den AVD 1.. Også tar du strek 4000 fra y aksen til 6000 på x-aksen altså AVD 2.. Strekene kommer til å skjære hverandre! Fra skjæringpunktet lager du strek ned til Y og X aksen, da får vi et punkt Y = 4000, der AVD 1 og 2 krysser hverandre og X = 3000. Her skal vi regne ut de tre punktene..

 

PUNKT 1 : 4000 (y) * 1250 (DB) = 5 000 000

 

PUNKT 2 : 3000 (y) *1250 = 3 750 000

1500 (x)* 1000 (DB for x) = 1 500 000

= 5 250 000

 

PUNKT 3: 1500 * 1000 = 1 500 000

 

Dvs at ved punkt to tjener vi mest og dermed er dette vinningsoptimum!

 

Jeg beklager for at jeg ikke har lastet opp dette før!

 

post-275621-0-23903200-1369332530_thumb.png

 

Tusen hjertlig takk, skal sette meg inn i det litt etterpå. Hyggelig at folk hjelper hverandre her. Setter pris på det! Dere er superB!!!

 

 

 

Jeg vet ikke om det er dette du mener;

 

Fra oppg 5 i eksamensett fra høst 2012, har jeg regnet slik;

Der står det opplyst i teksten at det er FK i t1=250kr og t2=550kr og indirekte FK= 300 pr enhet. Gange med 24.000 som vile bli antall produserte og solgte enheter på årsbasis, og dele på 12. Så gjorde jg følgende:

 

 

Budsjettert FK= (250+550+300kr) * 24.000/12=

2.200.000

+ forbruksavvik (opplyst i tekst) =. 100.000

= realisert FK (virkelige). 2.300.000

 

 

Vet ikke om det hjelper. Du er nok klokere enn meg uansett:)

 

 

 

Tusen hjertlig takk, skal sette meg inn i det litt etterpå. Hyggelig at folk hjelper hverandre her. Setter pris på det! Dere er superB!!! Håper at samarbeidet fortsetter frem til eksamen:)

 

 

Endret av Samah
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...