Gå til innhold

Oppstartsproblemer; trenger hjelp av noen dyktige folk


hyylj

Anbefalte innlegg

Jeg har innstallert Linux (mandrake 9.1) på pc'en min. Innstalleringen gikk fint, problemet oppstod etter jeg rebootet. Det er forøvrig en eldre pc, celereon 433MHz, 196MB RAM. Men harddisken er ca. 1 år gammel. (maxtor 60GB.)

 

Det som skjer er som følger:

Verifying DMI pool data......

L 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 osv.

 

Hadde problemer med booting også før jeg innstallerte mandrake. Trodde det var konflikt i oppstarten, derfor innstallerte jeg OS på nytt. Kan det være harddisken som er ødelagt? Ødelagt oppstarts-sektorer el.liknende?

 

Pc'en finner harddisken under oppstart og som sagt fikk jeg innstallert OS uten problemer

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har innstallert Linux (mandrake 9.1) på pc'en min. Innstalleringen gikk fint, problemet oppstod etter jeg rebootet. Det er forøvrig en eldre pc, celereon 433MHz, 196MB RAM. Men harddisken er ca. 1 år gammel. (maxtor 60GB.)

 

Det som skjer er som følger:

Verifying DMI pool data......

L 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 osv.

 

Hadde problemer med booting også før jeg innstallerte mandrake. Trodde det var konflikt i oppstarten, derfor innstallerte jeg OS på nytt. Kan det være harddisken som er ødelagt? Ødelagt oppstarts-sektorer el.liknende?  

 

Pc'en finner harddisken under oppstart og som sagt fikk jeg innstallert OS uten problemer

 

På forhånd takk!

Kan være en defekt, eller LILO installert med feil parametre. Hvis du er litt kjent i linux kan du prøve å sette parametret linear i lilo.conf. Ellers kan du prøve windows og se om det går bedre, om ikke annet for å utelukke fysisk feil? :)

Lenke til kommentar

"L" betyr at første del av boot'en er ferdig, 99 er en feilkode.

 

Feila 99 og 9A betyr vanlegvis at "map fila" (-m eller map=3D) ikkje er lesbar, antakeligvis fordi LILO ikkje blei køyrt etter at du forandra på slik at det er ein geometrifeil mellom det LILO bruker (lilo -v3 ?) og det som faktisk blir brukt i BIOS.

 

Slett MbR med fdisk /mbr og innstaller LILO på nytt.

Lenke til kommentar

Problem fikset!

 

Det var ikke harddisken som var problemet. (Det var jo forsåvidt det, men ikke fysisk) Det var kluss i boot-sekvensen, som jeg mistenkte. Det var nok LILO som var roten til alt ondt. Partisjonsprogrammet i linux klarte ikke å fjerne alt, men da jeg kjørte en dos bootdisk med FDISK, og slettet alle partisjonene, så ordnet det seg. Den fjernet alt som var og da jeg innstallerte linux på nytt, så fungerte det som det skulle.

 

Det hadde nok fungert slik som forklart av andre på denne tråden, men jeg hadde ikke tilgang på linux bootdisk og jeg klarte ikke å gjøre det fra cd'en. Mest sannsynelig pga. min manglende kunnskap, men det ordnet seg til slutt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...