Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Prøvemuntlig - Det flerkulturelle samfunnet


Anbefalte innlegg

Hallo leksehjelpere, og politikkinterreserte om jeg skal si det på den måten :p Har alltid gledet meg til denne tiden, når jeg kan lage en tråd på diskusjon om eksamen, hhee :D Nå sitter jeg her å skal leste meg opp til en presentasjon som skal vare i 10min (powerpoint), pluss spørsmål etterpå i ca 10 minutter. Dere som har gjort dette før har vell kanskje noen tips? "Feel free" til å si hva dere mener :p

 

-Sander

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

  • • Ikke les fra selve Powerpoint presentasjonen. Skriv stikkord slik at du vet hva du skal snakke om.
    • Når du kommer med fakta, kom gjerne med noe eks. også. Til og med noe du har opplevd som du mener er relevant.
    • Bruk fagbegrepene!

 

Ellers er det å være godt forbered!

Lykke til!

Lenke til kommentar

Lær deg stoffet så godt at du kan snakke helt løst om temaet. Dersom du glemmer noe av underveis i framlegget er det ikke så farlig--du kan gå tilbake og korrigere, eller nevne det før eller under spørsmålsrunden. Her er det også greit å holde på litt bakgrunnsinformasjon, selv om det ikke er noe du presenterer under emnet. Jeg bruker alltid å tenke på muntlige presentasjoner som mer som en (riktignok ensiding) samtale, og passer på å ikke bare messe informasjon jeg tidligere har skrevet ned. Husk at om du ikke kan forklare deg uten ark, og lettvint nok, kan du det ikke godt nok! Pass også på å ikke gå mye over tiden, det er kjempekjipt å bli stoppet midt i noe du har jobbet hardt med.

 

Forøvrig: dersom du ville ha hjelp med temaet ditt (utifra tittelen på emnet) tror jeg kanskje du må spesifisere litt hvilket fag og hvilken oppgave du har trukket. Men lykke til, prøvemuntlig (eller muntlig eksamen generelt) er ikke noe stress. :)

Lenke til kommentar

Et godt tips som fungerte bra for meg under studiene var å lage tankekart med hovedoverskriften i midten og så jobbe seg utover. Det er alltid viktig å begynne med definisjoner til nøkkelbegreper innenfor tema. Så kan du begynne med litt eksempler og drøfting. Men, omfavne av dette er avhengig av på hvilke skolenivå du er. Trenger du tips om emnet kan det være lurt å gi oss litt mer info om akk dette.

 

Masse lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...