Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

kjemi1 - beregning av likvekt


Anbefalte innlegg

Hei!

Vi driver med likevekter i kjemi, og trenger hjelp.med en oppg.

 

Ved konstsnt trykk er K=0,0224 mol/L, ved 230°C og K=33,3 mol/L ved 490°C for likevekten PCl5 (g) <-> PCl3 (g) + Cl2. Er reaksjonenmot høyre eksoterm eller endoterm?

 

Hvordan kan jeg ved hjelo av massevirkningsloven finne ut dette?

 

Takk for svar!

Endret av avp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du setter opp likevektsuttrykket,ganger du konsentrasjonene (mol/L) av utgangstoffene i nevneren og konsentrasjonene av produktene i telleren, men da må du huske å opphøye konsentrasjonene i koeffisientene i reaksjonslikningen (tallet som står før stoffet, "2" for NO(g) f.eks).

 

Da får du:

F.eks. 2NO(g) + O2(g) <-> 2NO2(g) :

(Vi ser bort fra konsentrasjonene, og ser på målenheten når de opphøyes)

 

[NO2 (mol/L) ]^2 .............................. (mol/L)^2 ............................. (mol/L)^2

------------------------------------ => --------------------------- ==> ----------------------- =>(mol/L)^-1

[NO (mol/L) ]^2 * [O2 (mol/L) ].............(mol/L)^2 * (mol/L) ........................ (mol/L)^3

Endret av Fredtu24
Lenke til kommentar

Når du setter opp likevektsuttrykket,ganger du konsentrasjonene (mol/L) av utgangstoffene i nevneren og konsentrasjonene av produktene i telleren, men da må du huske å opphøye konsentrasjonene i koeffisientene i reaksjonslikningen (tallet som står før stoffet, "2" for NO(g) f.eks).

 

Da får du:

F.eks. 2NO(g) + O2(g) <-> 2NO2(g) :

(Vi ser bort fra konsentrasjonene, og ser på målenheten når de opphøyes)

 

[NO2 (mol/L) ]^2 .............................. (mol/L)^2 ..................... (mol/L)^2

------------------------------------ => --------------------------- ==> ----------------------- =>(mol/L)^-1

[NO (mol/L) ]^2 *[O2 (mol/L) ].............(mol/L)^2 * (mol/L) ................. (mol/L)^3

 

Tusen takk for svar! (Jeg forandret på spm. I innlegget istedet for å lage nytt innlegg siden jeg er på mobilen og dette var mer praktisk, igjen takk for svar! )

Lenke til kommentar

Endoterm. Litt vanskelig å forklare men bruk konstanten som forholdstall:

 

PCl(5) <= > PCl(3) + PCl(2)

 

Ved 230 C er K= 0,0224, med andre ord er konsentrasjonen PCl(5) mye større enn konsentrasjonene av PCl(3) * PCl(2).

 

Når vi øker temperaturen tilfører vi energi, da øker konstanten til 33,3. Økningen av konstanten forteller oss at konsentrasjonene av PCl(3) + PCl(2) har økt og er større enn kons. av PCl(5).

 

Ved å følge le Chateliers prinsipp som sier at " Dersom et system i likevekt utsettes for en ytre påvirkning (trykk, konsentrasjon, temperatur), vil likevekten forskyves i en slik retning at den ytre påvirkningen motvirkes." Kommer jeg frem til at enegien er på venstresiden av likningen:

 

ENERGI + PCl(5) <= > PCl(3) + PCl(2) ===> Dermed endoterm.

Lenke til kommentar

Endoterm. Litt vanskelig å forklare men bruk konstanten som forholdstall:

 

PCl(5) <= > PCl(3) + PCl(2)

 

Ved 230 C er K= 0,0224, med andre ord er konsentrasjonen PCl(5) mye større enn konsentrasjonene av PCl(3) * PCl(2).

 

Når vi øker temperaturen tilfører vi energi, da øker konstanten til 33,3. Økningen av konstanten forteller oss at konsentrasjonene av PCl(3) + PCl(2) har økt og er større enn kons. av PCl(5).

 

Ved å følge le Chateliers prinsipp som sier at " Dersom et system i likevekt utsettes for en ytre påvirkning (trykk, konsentrasjon, temperatur), vil likevekten forskyves i en slik retning at den ytre påvirkningen motvirkes." Kommer jeg frem til at enegien er på venstresiden av likningen:

 

ENERGI + PCl(5) <= > PCl(3) + PCl(2) ===> Dermed endoterm.

 

Jeg tror jeg skjønte det :) tusen takk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...