Gå til innhold

Hvordan realisere gårdsdrømmen?


Castman

Anbefalte innlegg

Hei igjen folkens

 

 

Har svært lyst å kjøpe småbruk/gård, men dette koster spesielt mye i disse dager. Trenger derfor nyttig veiledning på hvordan jeg skal komme i havn med dette prosjektet.

Prisen blir fort 5-6millioner for et OK småbruk/gård her i distriktet.

 

Grunnen til jeg vil ha småbruk/gård er plassen. Er eneier i et AS foretak som trenger plass til varelager og vil helst ikke ha mindre enn 200kvm varmtlager. Samtidlig trenger jeg stor gårdsplass til lessing av paller fra semitrailer. Liker også å ha litt plass rundt meg til forskjellige fremtidige prosjekter.

 

 

Litt info:

 

-I AS foretaket har jeg 900 000kr i form av varelager og har bruttofortjeneste på cirka 500.000kr hvert år.

 

-Jeg personlig har en liten ekstra jobb i kommunen der jeg har 100.000kroner i grunnlønn. Jobber noe ekstra her, og har de siste tre årene hatt 150.00kr i snitt.

 

-Jeg har egenkapital (inkl BSU) på 850.000kr i form av penger på kontoen. Har bil og båt til verdi av 500.000 (hvis dette skulle ha noe betydning)

 

-Min kjæreste har ikke behov for gård, men blir likevel med. Hun blir nyutdannet nå til sommeren og har en startlønn på rundt 400.000. Henne har vel noe studegjeld(anslagvis 200.000), men BSU konto på 100.000 antar jeg.

 

-Vi er begge er slutten av sjueårene.

 

-Min mor kan stå som kausjonist

 

-Jeg må karakterisere meg selv som et arbeidsjern som gjøre mye selv!

 

 

 

La oss si vi finner et småbruk/gård til 5,5mill, og klarer å skrape sammen

1 mill i EK. Altså vi må låne totalt 4,5mill.

 

Siden lageret og mye av plassen skal gå til næring. Er det noe mulighet å dele opp lånet slik at feks 40-50% faller på AS foretaket?

 

Evt firmaet leier lagerat av oss. Må dette beløpet beskattes da, evt hvor mye?

 

Hvis ikke det skulle gå å dele opp lånet, blir 4,5mill i lån for mye på to med anslagvis samlet inntekt på 1,05mill?

 

Hva tenker dere om dette folkens? Feil tid å satse på slike prosjekter?

 

Noe sannsynelighet å få med banken med på noe slikt? Hva må evt til?

 

 

Tips og erfaringer mottas med kjempe stort takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...