randome Skrevet 5. januar 2013 Skrevet 5. januar 2013 Hei! Jeg lurer på hvordan jeg får en IF statement til å bli true "tilfeldig". Jeg har et tall, f.eks. 50. og dermed vil jeg at det KUN er 50% sjanse for at IF blir true, og samme om tallet er et hvilket som helt annet tall. Takk
Cemi Skrevet 5. januar 2013 Skrevet 5. januar 2013 http://php.net/manual/en/function.rand.php Kan forhåpentligvis hjelpe deg?
Tom_ Skrevet 5. januar 2013 Skrevet 5. januar 2013 // Kan du ikke prøve noe sånt $grense = 50; $num = rand(0,100); if ($grense <= $num) { echo "TRUE (".$num.")"; } else { echo "FALSE (".$num.")"; }
slacky Skrevet 5. januar 2013 Skrevet 5. januar 2013 Det du søker er php sin random-funksjon: <?php //rand() er en utmerket php-funksjon til en slik oppgave -> $rand_int = rand(1,2); if($rand_int==1) { echo "Random number is: $rand_int"; } else { echo "Random number is: $rand_int"; } echo "<br /><br /><hr /><br />"; //Kan også gjøres slik..: $rand_intx = rand(10,30); if($rand_intx<=10) { echo "Tallet er mindre en, eller lik 10."; } else if($rand_intx>=11 and $rand_intx<20) { echo "Mer en, eller lik 11, samt mindre en 20."; } else { echo "Tallet er mellom 20 og 30"; } ?>
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå