Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg var nylig på sesjon og fikk vite at jeg ble innkalt til ingeniørbataljonen, august 2013.

 

Har prøvd å søke meg litt opp på hva denne bataljonen driver på med og hvilke muligheter

og utfordringer jeg vil komme til å møte på.

 

Har blant annet lest at stormingeniør i Ping er svært interessant og spennende, men hvor vanskelig

er det å komme inn her?

På forsvarets nettside står det svært lite om de andre plasseringene i Ingeniørbataljonen.

 

Hvordan vil seleksjonen fungere her? Da jeg var på sesjon ble jeg spurt om jeg ville bli

stormingeniør i ingeniørbataljonen, men har forstått at det ikke nødvendigvis er slik at jeg har

sikret meg en plass som dette.

 

Er det noen andre som har erfaringer fra samme situasjon eller som er inne i Ingeniørbataljonen nå

, og som vet mer om dette?

 

Hadde dessuten vært hyggelig å høre om det er andre her som også er blitt innkalt til Ingeniørbataljonen

2013 og om dere er GIRA for et år i militæret! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg er soldat i IngBn nå, og det de driver med er mye forskjellig. Vi driver med mobilitet og antimobilitet (minefelt, piggtråd (hinder arbeid)), CBRN-trusler, støtte til andre bataljoner, "stab-stuff", graving, mm. Ping har desverre ikke innrykk i år, pga. av at 2. Bn ikke har innrykk (Ping støtter dem), så det blir nok ikke noen Stingere til Januar. Tror bare det er CBRN- og Maskin-kompaniet som har innrykk, og da vil du ha muligheten til å kjøre lastebil og andre store kjøretøy, eller du kan komme i CBRN og bli CBRN-soldat. Servicetroppen holder også til i CBRN og det er de som står for vaktholdet, velferden og mye mer på leir.

 

Og bare sånn FYI, hvis du hadde blitt kalt inn til Ping, så måtte du "konkurrert" om Stormingeniør plassene; det er befalet som velger ut hvem de mener passer best i de stillingene som trengs.

 

Håper jeg ikke drept alt håp om å ha det fett i militæret nå, rekrutten på Skjold i Januar er jo alltid en opplevelse :)

Lenke til kommentar

Er det like små muligheter for en som har innrykk i august og ikke i januar til å komme inn i ping troppen?

Når det gjelder CBRN. hva gjør en CBRN- soldat og er tjenesten variert? er det store muligheter for å komme inn her?

Når det gjelder de andre mulighetene i ingeniørbataljonen. hva går disse ut på? tenker da spesielt på maskinkompani osv. Dersom jeg havner her, vil jeg da kun bli sittende i en lastebil eller liknende?

 

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar

Havner du i maskinkp har du flere muligheter, da spennet er stort. Her havner de fleste med yrkesfag, da de trenger maskinførere, mekanikere osv. Kampen om lastebillappen er stor der, så vil du ikke har du nok ikke noe å frykte.. de har maskintropper, "mekketropper", kommandoplasstropp og diverse stab, Jeg vet ikke hvordan de plasserer folk i kompanier, for på mitt innrykk sa du navnet ditt til en person med en liste, og på listen stod det enten CBRN, Ping kp B eller Maskin.. Så mange som ville bli stormingeniører i Ping fikk ikke engang muligheten til å konkurrere om stillingene. CBRN driver med kjemiske, biologiske og radioaktive ting.. vern mot kjemiske stridsmidler osv. Og du er ikke garantert stilling i kompaniet du blir plassert i ved innrykk. Er du i Ping, men ikke får stilling i kompaniet blir du plassert der de trenger deg. Da mest sannsynlig servicetropp i CBRN. Her er man vaktsoldat, velferdsassistent, idrettsassistent og lignende. En annen mulighet er Oversetningskompaniet, som driver med båter, ferger osv. De tilbringer mye tid i hærens amfibiesenter i Gratangen.

 

edit: Som US4 sier, så har ikke Ping innrykk i Januar. Ping er et støttekompani for Panser (hovedsaklig høstinnrykk) og 2 bataljon (vinterinnrykk). Så når det ikke kommer infanterister i Januar trengs heller ikke stormingeniører. Men fra August av er er det en mulighet igjen.

Endret av Attityd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fritid avhenger av stilling. I rekrutten har du tjeneste første helgen, og ofte tjeneste etter middag. De fleste har etter rekrutten fri etter middag, litt avhengig av spisepuljer, i tillegg til fri hver helg (med mindre du er vakt). Mange bruker fritid på å ta opp fag, delta på kurs eller trene på idrettsbygget. Og jævla mange ligger i senga med pcn. Evt kan man jo stikke til Tromsø i helgene.

Lenke til kommentar

Hei, jeg er soldat i IngBn nå, og det de driver med er mye forskjellig. Vi driver med mobilitet og antimobilitet (minefelt, piggtråd (hinder arbeid)), CBRN-trusler, støtte til andre bataljoner, "stab-stuff", graving, mm. Ping har desverre ikke innrykk i år, pga. av at 2. Bn ikke har innrykk (Ping støtter dem), så det blir nok ikke noen Stingere til Januar. Tror bare det er CBRN- og Maskin-kompaniet som har innrykk, og da vil du ha muligheten til å kjøre lastebil og andre store kjøretøy, eller du kan komme i CBRN og bli CBRN-soldat. Servicetroppen holder også til i CBRN og det er de som står for vaktholdet, velferden og mye mer på leir.

 

Og bare sånn FYI, hvis du hadde blitt kalt inn til Ping, så måtte du "konkurrert" om Stormingeniør plassene; det er befalet som velger ut hvem de mener passer best i de stillingene som trengs.

 

Håper jeg ikke drept alt håp om å ha det fett i militæret nå, rekrutten på Skjold i Januar er jo alltid en opplevelse :)

 

Nå vet jeg ingenting om dette! Men 2. Bn har jo innrykk i august 2013, samtidig som trådstarter. Det har kunn blitt flyttet fra januar til august. Om dette spiller noen rolle får noen andre svare på :wee:

Endret av Gruble1994
Lenke til kommentar

Låner denne tråden litt, har innrykk til samme bataljon som TS er innkalt til, men dette er om 4 dager. Er kalt inn til Skjold, flere kompiser som har vært inne hater denne leiren. Har jeg virkelig noe å grue meg til?

 

Det er et ordentlig drittsted, spesielt på vinteren, men det går helt fint. Setermoen og Bardufoss er jo big city life i forhold, men det eneste du egentlig mangler på Skjold er et utested.. Det er heller ikke så mye jenter på Skjold..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er stormingeniør i Ping Kp B i ingeniørbataljonen i år. Jeg hadde innrykk i august 2012, og da ble vi mer eller mindre tilfeldig plassert i de tre kompaniene som hadde innrykk da, hvilket var Ping Kp B (Pansret Ingeniørkompani B), Maskinkompaniet og CBRN-kompaniet. Hvorfor jeg skriver "mer eller mindre tilfeldig", er fordi de fleste med maskinbakgrunn, lastebillappen eller liknende ble plassert i MaskinKP. Egentlig er det nok meningen at man skal kunne påvirke hvor i ingeniørbataljonen man blir plassert, men jungelryktet sier at denne tilfeldige plasseringen ble gjort fordi ingeniørbataljonen fikk flere rekrutter enn beregnet ved dette innrykket (ikke spør meg hvordan det er mulig).

 

Jeg var også i samme situasjon som deg: på sesjon fikk jeg vite at jeg skulle bli stormingeniør. Men dette stemte overhodet ikke med virkeligheten, for min vei til å bli stormingeniør var fortsatt relativt lang. At jeg ble plassert i Ping B ved innrykket var nok mer eller mindre tilfeldig. Men den eneste muligheten for å bli stormingeniør er å havne i et av Ping-kompaniene, så jeg var heldig med plasseringen!

 

Selv om jeg havnet i Ping Kp B, var det ikke en selvfølge at jeg ble stormingeniør. Omtrent halvparten av rekruttene i Ping B ved dette innrykket ble sendt ut av Ping etter rekrutten, til andre steder i Forsvaret. Kun halvparten ble i Ping, da fordelt på to Stormingeniør-tropper, REK (ingeniørrekognosering) og KP-stab. Hvor man ble plassert etter rekrutten, ble avgjort av lagførerenes anbefalinger, troppssjef, og dine ønsker. I slutten av rekrutten fikk vi sette opp ønsker i prioritert rekkefølge, og disse ble til en viss grad tatt hensyn til. Veldig mange søkte stormingeniør, og omtrent en tredjedel av rekruttene endte opp som dette, fordelt på de to stormingeniørtroppene.

 

Så veien til å bli stormingeniør er bestemt av mange tilfeldigheter. Men hvis du virkelig ønsker å bli dette, og du gir god innsats, vil befalet legge merke til dette, og sannsynligheten for at du får ønsket ditt oppfylt er større. Men hvis du bare blir plassert i et annet kompani enn Ping fra starten av, skal det dessverre mye til for at en rekrutt klarer å overtale høyere befal til å skifte kompani...

 

Men selv om stormingeniør er noe nesten alle før innrykk ønsker å bli, er det mange andre tjenestemuligheter i ingeniørbataljonen. Selv om kanskje stormingeniør høres ut som det kuleste, tror jeg de fleste i ingeniørbataljonen i dag er fornøyd med tjenesten sin!

 

Kan også fortelle litt om kompaniene i Ingeniørbataljonen:

 

Ping Kp A og Ping Kp B har mobilitet og anti-mobilitet som primæroppgave. Dette betyr som oftest å legge/rydde minefelt, og å sprenge ting (hvilket er veldig gøy). Men også så banale oppgaver som å sage ned trær, grave grøfter, lage jordhauger osv. kan være nok for å stoppe fienden, og da blir Ping-kompaniene satt til denne oppgaven. Ping-kompaniene ligger helt i fronten av slagmarken, og er spesielt utsatt f.eks. når minefelt skal ryddes. Og av den grunn er vi pansret, da det bedrer overlevelsesstatistikken!

 

Maskinkompaniet har maskiner som sin spesialitet, og støtter resten av bataljonen med dette. Jeg kan dessverre ikke så mye om dette kompaniet, men noen av oppgavene er f.eks. å måke snø, og å opprette kommandoplass.

 

CBRN-kompaniet er spesialisert på kjemiske, biologiske og kjernefysiske trusler. De har også servicetroppen, som mer eller mindre resten av leiren er avhengige av. Denne troppen inneholder f.eks. transport-, velferds- og idrettsassistenter. Vakttroppen hører også til i dette kompaniet.

 

Oversettingskompaniet kan jeg heller ikke så mye om, men de har i alle fall som hovedoppgave å transportere folk og "ting" over vann!

 

Som du skjønner kan jeg mest om Ping B, men håper dette ga deg litt oppklaring om mulighetene i ingeniørbataljonen generelt! Kan ellers anbefale www.storming.blogg.no, som er en bra blogg som ble laget av en som var stormingeniør året før meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Heisann!

 

Admass fra Panser, kamstøtteeskadron 6 her! Har fått høre at 10-12 stk av dere fra ingeniør skal over til oss i Juli, om det er opptak eller random selection vet jeg ikke. Derimot hadde det vært sinnsykt hyggelig om noen fra forumet her kanskje hadde hørt om dette og kanskje ville være interessert i å fylle stillingene våre når vi dimmer :D

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Admass fra Panser, kamstøtteeskadron 6 her! Har fått høre at 10-12 stk av dere fra ingeniør skal over til oss i Juli, om det er opptak eller random selection vet jeg ikke. Derimot hadde det vært sinnsykt hyggelig om noen fra forumet her kanskje hadde hørt om dette og kanskje ville være interessert i å fylle stillingene våre når vi dimmer :D

 

 

Det hadde vært driitfett :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da jeg var på Skjold i 2010 fantes Ingeniør Dykk, altså en egen avdeling for dykkere i hæren (forsåvidt den eneste dykkeavdelingen i Hæren også.)

Veit at de skulle prøve å satse litt mer profesjonellt og ikke ta inn menige. Er usikker på om denne avdelingen eksisterer enda....

Men kommer du inn der, kan jeg garantere en givende tjeneste!

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Admass fra Panser, kamstøtteeskadron 6 her! Har fått høre at 10-12 stk av dere fra ingeniør skal over til oss i Juli, om det er opptak eller random selection vet jeg ikke. Derimot hadde det vært sinnsykt hyggelig om noen fra forumet her kanskje hadde hørt om dette og kanskje ville være interessert i å fylle stillingene våre når vi dimmer :D

Har søkt Panser Admass etter rekrutten, har første perm nå. 2 uker igjen så er det berretløp :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...