Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Endelig har jeg fått forsterkeren min i hus.

Tok litt bilder mens jeg pakket den ut for å dele med andre som er litt nysgjerrige på denne...

 

Aune X1 Mini DAC unboxing

 

Ekke så nøye hvordan ting sendes i posten visstnok...

OuceT.jpg

 

 

Samme esken brukes til X1 og X2

t4f8U.jpg

 

 

Esken åpnes og det første jeg møter på er en kinesisk USB-kabel

VgolN.jpg

 

 

Innholdet i esken er godt plassert i støpt skum

baQh9.jpg

 

 

X1, strømadapter, minijack-adapter i gull, USB-kabel, instruksjoner

5HloY.jpg

 

 

Front

36RTL.jpg

 

Bakside

EdXSb.jpg

 

 

Gummiknotter... som allerede holder på å falle av.

QMyug.jpg

 

 

Solid konstruksjon, og knappene for valg av input/output virker gode. Volum-kontroller har lite slark og gir god motstand når du vrir den rundt.

Hodetelefonuttak er montert i kretskortet, men står fast i hullet i frontpanel.

Trykk på frontpanel er av veldig god kvalitet, og vil nok ikke slites vekk med det første.

 

vCRMf.jpg

 

 

raUz7.jpg

 

 

Bakpanel har knapp for on/off, med DC 15V input.

Lydtilkoblinger: RCA stereo line input og output, TOSLINK S/PDIF og coax S/PDIF input.

Den har også tilkobling for Type B USB hvis man ønsker å bruke enheten som lydkort.

iyi3m.jpg

 

 

XD2di.jpg

 

 

i6PjO.jpg

 

 

Strømforsyning "Made in China"

rZyc5.jpg

 

 

Åpnet manualen og bladde litt før jeg innså at den var på kinesisk.

fWXgO.jpg

 

 

... men snur man manualen rundt og åpner den fra baksiden så er den på engelsk

ywOiu.jpg

 

 

Manualen har veldig god engelsk for å være produsert i Kina, og jeg oppdaget kun et par småfeil mens jeg tittet gjennom den.

Magnetic Dusty og Foreign Matter Inside er visstnok ikke bra.

ntMrI.jpg

 

 

En USB-kabel som er veldig myk er alltids bra å ha til utstyr som skal være mobilt. Lengde på 1.5m.

745Lw.jpg

 

 

Lysdiodene i front indikerer valg av inngang og utgang. Rød LED viser at valgt inngang er uten signal.

Når man hopper mellom digital og analog prosessering så høres klikking fra et mekanisk relé inne i enheten.

hasLl.jpg

 

 

Beauty shot av Aune X1 Mini DAC i bruk hos meg

ZpCZ0.jpg

 

 

 

Mer info: Aune X1 produktside

 

Specs:

* High quality 24bit 192kHz DAC

* Coax og optisk S/PDIF input

* Line input

* Line/pre-amp output

* Headphone amp ~30-300 ohm (6.5mm jack)

* 15V DC power supply

 

Aune X1 Mini DAC mini-review

Før jeg starter kan jeg jo nevne at jeg har ingen interesser innen hi-fi eller audiophilia, og for meg er dette hovedsaklig ment som et arbeidsverktøy ved lyd- og musikkprosessering under videoredigering. Jeg ønsker ren og flat studiolyd.

Men... skal nok ikke se bort ifra at den blir brukt til musikklytting også etter hvert ;-)

 

Hovedkriteriene mine ved valg av hodetelefonforsterker:

* kompakt design

* solid konstruksjon, og skal tåle å bli slengt litt rundt og stappet ned i utstyrsbag

* egen strømforsyning - altså, den skal ikke hente strøm fra USB (pga støyproblemer)

* coax og toslink input

* god lyd og kan drive tyngre headset

 

Har brukt enheten i et par dager nå og er ganske fornøyd, selv om jeg har støtt på et par problemer.

 

Dessverre så virker det som om det er en feil med den optiske inngangen, og jeg kan høre en lav høyfrekvent pipelyd når denne inngangen brukes. Har vært i kontakt med selger og han sier at det ikke skal være slik og vi skal få ordnet opp i det.

 

Et annet problem er at ved bruk av S/PDIF så vil man jo ha signal på 100% fra kilden (fra lydkortet på PCen) for å få utnyttet dynamikken i DAC'en fullt ut, og da ender volumknotten helt nede på de første 2 eller 3 prikkene på volumkontrollen, og der har ikke potmeteret lik motstand på begge kanelene, og det resulterer i at det fort blir stille på høyre kanal når man justerer volumet såpass lavt. Klønete av designeren å ikke tenke på dette og legge inn mulighet til å kjøre ekstra gain slik at man istedet bruker den midtre delen av potmeteret i slike situasjoner.

 

 

 

 

Jeg har benyttet et halvåpent AKG K240 studioheadset til lytting de siste par dagene.

 

Sammenligner jeg lyden direkte med den dedikerte hodetelefonforsterkeren på mitt Creative XtremeMusic SB X-Fi Platinum I/O Drive så er det ikke særlig hørbar forskjell i annet enn bakgrunnsstøyen. Her briljerer nemlig X1'en... selv ved høyt volum er det ekstremt lite bakgrunnsstøy.

 

Og sammenligner jeg med frontpanel-hodetelefonuttaket på kabinettet mitt (FP 'Intel HD Audio'-kabel som går til Creative SB X-Fi XtremeMusic) så er det som natt og dag. Bakgrunnsstøy er selvfølgelig lavere, og separasjon i stereobildet er mye tydeligere på Aune X1. Diskanten er også merkbart tydeligere og klarere. Annet burde man ikke forvente fra et par meter med puslete kabling som går kryss og tvers gjennom et helvete av EM-stråling inne i et trangt PC-kabinett.

 

Samme gjelder hodetelefonutgangen på min Alienware M11x... større separasjon mellom kanalene, og mindre grums i diskanten. (Selv om jeg har oppdaget til min store overraskelse at det var betydelig bedre lyd på laptopen enn i frontpanelet på min stasjonære PC).

 

 

 

 

Knapp til valg av input på frontpanel lar deg velge mellom

* USB (lydkort-modus)

* S/PDIF TOSLINK

* S/PDIF coax

* RCA analog stereo line input

Den andre knappen lar deg velge om signal ut på line out skal kjøres direkte ut (line level) eller justeres med volumkontrollen.

Ved bruk av S/PDIF støttes selvfølgelig kun stereo. Verken DTS, Dolby Digital eller WMA Pro fungerer. Så hvis du skal se på film eller lytte til DTS-musikk, så må dette downmixes først (f.eks med hjelp av ffdshow eller WinampAC3 plugin)

 

 

Hvis man setter X1'en i USB-modus, så vil PC'en bruke enheten som et 16bit/48KHz lydkort. Du trenger ingen ekstra software da den benytter seg av et sett med generic drivere internt i Windows.

 

156iE.jpg

 

Volumkontrollen er solid, og har lite slark. Det er god og jevn motstand når den vris rundt.

 

Har mistanke om at det er lett å sprenge høyttalerelementer med denne hvis man er uoppmerksom og noen justerer opp volumet uten at du legger merke til det... når jeg bruker mitt AKG K240 headet så står volumet bare på prikk nr 2 (av totalt 24) på volumindikatoren.

 

Konstruksjonen er meget solid, og jeg er ikke i tvil om at denne vil overleve mitt bruk ute på jobb. Det er brukt unbrakobolter i frontpanel og bakpanel som holder hele konstruksjonen sammen, noe som også gjør at den er enkel å demontere for evt å bytte defekte kontakter eller komponenter senere.

 

Eneste minus i utførelse er den utrolig kjipe strømadapteren, som jeg kommer til å bytte ut med noe som er mer robust og praktisk enn den mursteinen som fulgte med.

 

Har scannet manualen og lastet den opp her hvis noen vil ta en titt: http://imgur.com/a/UEIu2

 

Terningkast 5

Den er vel verdt pengene (1595,-), og jeg er ganske sikker på at jeg kommer til å få god nytte av denne fremover - både til jobb og fritid.

Endret av unknown14725
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...