Gå til innhold

I7 920 + MSI X58 PRO-E OC


Anbefalte innlegg

Heisann, ønsker og overklokke pcen min. Er ganske fersk så jeg ønsker å få litt informasjon og forklaring på en del ting :-)

 

Specs:

 

I7 920 (ukjent hvilken chip)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=391447#extra

 

12 gig Corsair Dominator XMS3 1600mhz DDR3

 

MSI X58 PRO-E (bios 8.E)

 

Cheftech Nitro 850W bronze modular

 

Corsair H50 vannkjøling

 

Jeg vet jeg kan få prosessoren til 4gz med en volt på 1.35 og er ikke redd for temps på prosessoren med den kjøleren.

 

Jeg ser for meg multi x20 og bclock på 200...

 

QPI? jeg har sett vids på youtube der de kjører den på 1.8-1.96v og hvilke settings skal jeg ha på den. bør jeg bare kjøre den på det laveste og se om prosessoren holder på 4gz under prime95? hva betyr egentlig denne verdien?

 

Uncore? Her har jeg lest og hørt at den bør bare settest på den laveste verdien siden man ikke får noe særdeles drop i preformance. Denne er henger sammen med rammen så vidt jeg forstår. Hva rolle har denne her? 1.3v er settingsen som jeg ser går igjen. henger dette sammen med hva speed jeg kjører rammen på ?

 

RAM?!?! her sliter jeg virkelig. Rammen min har 8-8-8-24 timings og går på 1.65v er det oppgitt. jeg vet ram speed og bclock henger sammen, er egentlig ikke så intressert i hvordan det regnes ut mtp mattestykke. problemet mitt er at jeg ikke skjønner helt hvordan timingsen på rammen spiller inn i en OC situasjon. henger det sammen med hva speed du kjører på rammen, hvor mye volt. her trenger jeg virkelig en forklaring :-P

 

En annen ting å nevne er at dette hovedkortet sliter med NB temps. (70 grader) .. tenker å ta ut brikka og legge på ny kjølepasta og få en chip vifte når jeg får tid.

 

all forklaring og hjelp settes stor pris på. jeg har virkelig lyst å lære meg å overklokke!

 

-mvh Helge :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det litt forskjell på stepping C0 og D0 ift overklokking. Men her er noen tall:

CPU volt: 1.3 , burde holde med å få 4ghz

qpi/dll: 1.84 , bør ikke over 1.9 (økes hvis bclock settes meget høyt)

uncore/mem: 1.25-1.3, denne trenger kun å bli satt endel opp hvis du skal over 1600mhz

 

Minnemodulene kjører du slik som spesifisert. Timings'ene til minnet betyr kun noe for tilgangstider til minnet. Har ikke noe med øvrig OC å gjøre.

 

920 skal visstnok overklokke best med en multiplier på 21.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...