Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

njubi lurer på Norman viruskiller spiser ressurser


Anbefalte innlegg

Det har seg sånn at man har installert brannmur og den ene og det andre og etterhvert fylles systemtrayen opp med alt mulig. Nå har jeg Norman antivirus også- men jeg nøler litt med å installere. Vel og bra å hindre virus, selv om jeg til dags dato aldri har opplevd noe virus hjemme (har hatt et par tilfeller i skolesammenheng). Ikke kommer det noe i e-post heller. Men jeg begynner å bli lei alle disse småtingene som stjeler systemressurser. Jada, jeg vet masse kan slås av. Men er det sånn også med Norman? Etter å ha sett i brukerveiledningen kan det virke som zanda.exe som stjeler over en MB ikke går an å slå av. I tillegg kommer andre Norman-filer. Og andre filer. NuB liker å ha minst mulig kjørende i bakgrunnen.

Og hvis jeg skal prioritere må jo brannmur være å foretrekke sånn i det daglige.

Kan noen si noe om dette?

 

Nok en gang, dette er njubispørsmål, men jeg har altså liten erfaring med endel av disse tingene, fordi jeg aldri har vært borti de!

 

[ Denne Melding var redigert av: NuB på 2002-02-12 18:11 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort og greit: Folk som mottar 1 eneste fil via diskett/cd/internett/e.l. uten å kjøre antivirus er idioter.

At antivirus-programmer tar litt systemressurser, er ikke å komme unna. Noen tar lite ressurser, men har kanskje ikke så bra funksjonalitet. Andre tar mye ressurser, men har også mange funksjoner. Hva du ønsker, får du selv bedømme.

Her har du en test av forskjellige antivirus-programmer: http://www.pcworld.no/tester/test.cfm?id=59

 

 

Antivirus er å foretrekke fremfor brannmuren (hvis du ikke klarer å kjøre begge).

_________________

H lp! S m b d st l ll th v w ls fr m m k yb rd!

 

[ Denne Melding var redigert av: borre på 2002-02-12 19:19 ]

Lenke til kommentar

Det var ikke det jeg mente, men om det gikk an å slippe å ha det gående i bakgrunnen hele tida, og så heller kjøre en scanning en gang eller to i uka.

 

Men egentlig er det ikke noe problem lenger for jeg har det oppe nå og det stjeler fint lite.

Lenke til kommentar

Nå har jeg att pc i en del år... og ALDRI jeg mener ALDRI blitt infisert av virus!

 

Hvis man kjenner til hva slags programmer man laster ned, og hvor man laster dem ned fra er man temmelig sikker på at det ikke finnes virus på dem...

Ved å ikke åpne vedlegg på e-mail, eller laste ned ymsk programvare kommer man veldig langt..

 

Brukte McAFee for en stund siden, men den måtte oppdateres hver måned.. kjedelige greier når den ikke finner noe...

 

Ved å ha brannmur oppe forhindrer jeg også trojanske hester på min pc..,

 

Diskettvirus....bare du ikke har dem i maskina når den booter så..

 

Du kan trygt velge å ikke innstallere noe antivirus!

 

Mvh Thomas Nilsen

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-13 17:01, NuB skrev:

Det var ikke det jeg mente, men om det gikk an å slippe å ha det gående i bakgrunnen hele tida, og så heller kjøre en scanning en gang eller to i uka.


Men egentlig er det ikke noe problem lenger for jeg har det oppe nå og det stjeler fint lite.


 

Vil anbefale deg å kjøre antivirus hele tiden fordi virus kan smite pc'en din i et "ubeskyttet" øyeblikk, og da er du ille ute i tilfelle det er et spesielt stygt virus (slette harddisk, smitte andre osv...)

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-13 17:18, Zamoht skrev:

Du kan trygt velge å ikke innstallere noe antivirus!


Mvh Thomas Nilsen



 

Hvor oppegående er du?

Selv om du aldri har hatt virus, så er ikke det en empirisk sannhet. Det er vel heller flertallet som en eller annen gang blir smittet. Selv har jeg aldri blitt smittet av virus, men har flere ganger blitt "angrepet" gjennom f.eks. Nimda-infiserte web-steder og nettverket.

Det nytter ikke i dag å være så godtroende at man kun kan stole på seg selv. Virusskaperne finner stadig opp nye virus som man selv ikke kan stoppe uten å bruke et antivirus-program.

Lenke til kommentar

Antivirusprogram som alltid kjører i bakgrunnen, er antakelig det viktigste programmet du har installert på maskinen. Særlig i disse tider med bredbånd osv. Du må ikke tro at du ikke får virus på maskinen din, det får du før eller siden hvis du laster ned filer på internett eller kopierer filer på annen måte.

 

Hvis noen føler at for mange program kjører i bakgrunnen og tar opp for mye ressurser, slå heller av noe annet enn antivirus-programmet eller oppgrader med mer RAM.

 

Selv om du kun surfer kan du få infisert maskinen din med virus. Internet Explorer kan skjøre vb-script som kan gjøre skade på systemet ditt uten at du engang merker det før det er for seint.

Å tro at fordi du hvet hvilke filer du laster ned så er du trygg er en farlig og naiv tankegang. Selv har jeg opplevd å finne virus i programmer lastet ned fra tucows.no. Ikke i min villeste fantasi hadde jeg trodd at programmet jeg lastet ned inneholt virus men det gjorde det. Kan ramse opp en rekke andre eksempler også, men det gidder jeg ikke. Vil bare anbefale at alle bruker antivirus programvare - slik beskytter du deg selv og også andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...