Gå til innhold

Ny stasjonær pc til "husbruk" til max 4000, hvem har best tilbud....


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe ny pc til stua, pc`n brukes til surfing, nettbank, Excel, guttungen spiller minecraft etc.

 

Skjerm og tastatur har vi fra før av, har sett litt på dustinhome, komplett og dell, men har vel for lite kunskaper til og sammenligne maskinene og håper at noen her inne kan hjelpe meg med litt tips..

 

Her er et lokalt tilbud og:

Acer Aspire X1935

Intel Dualcore G540, 4GB RAM, 500GB HD,

DVD±RW, USB 3.0, Win7HP64

Kr. Tilbud 3290,- inkl. mva

Type Personlig datamaskin

Produktformfaktor Liten formfaktor

Bredde 10 cm

Dybde 36.78 cm

Høyde 26.85 cm

Prosessor

Type Intel Celeron G540 / 2.5 GHz

Antall kjerner Dobbeltkjerne

64-bits databehandling Ja

Installert antall 1

Maks. antall som støttes 1

Hovedkort

Brikkesett type Intel B75 Express

RAM

Installert størrelse 4 GB / 16 GB (maks.)

Teknologi DDR3 SDRAM

Minnehastighet 1333 MHz

Produktformfaktor DIMM 240-pin

Konfigurasjonsfunksjoner 1 x 4 GB

Diskkontroller

Type 1 x Serial ATA - integrert

Kontroller grensesnittype Serial ATA-300

Lager

Harddisk 1 x 500 GB - standard - Serial ATA-300 - 7200 opm

Optisk lagring

Type DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM

Kortleser

Type Kortleser

Skjerm

Skjermtype Ingen.

Grafikk-kontroller

Type Integrert

Grafikkprosessor Intel HD Graphics Dynamic Video Memory Technology 5.0

Digital videostandard High-Definition Multimedia Interface (HDMI) Lydutgang

Type Lydkort - integrert

Lydmodus Stereo

Tilpassede standarder High Definition Audio Inn-enhet

Type Mus, tastatur Tastatur

Grensesnitt PS/2 Mus

Grensesnitt PS/2 Nettverkstilknytning

Nettverkstilknytning Nettverksadapter - integrert

Datakjedeprotokoll Ethernet, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet Ekspansjon / Tilkoplinger

Ekspansjonsspor 1 (total) / 0 (ledig) x prosessor 4 (total) / 3 (ledig) x minne - DIMM 240-pin

Grensesnitt 6 x Hi-Speed USB - 4 pin USB Type A ( 2 foran, 4 bak ) 1 x skjerm/video - VGA - 15-pin HD D-Sub (HD-15) 3 x lyd 1 x tastatur - generell - 6-pin mini-DIN (PS/2-stil) 1 x audio / video - HDMI - 19-pin HDMI Type A 1 x mus - generell - 6-pin mini-DIN (PS/2-stil) 1 x nettverk - Ethernet 10Base-T/100Base-TX/1000Base-T - RJ-45 1 x hodetelefoner - utgang - stereo minijack 3,5 mm ( 1 foran ) 1 x mikrofon - inngang - minijack 3,5 mm ( 1 foran ) Operativsystem / Programvare

OS Medfølger Microsoft Windows 7 Home Premium

Microsoft Office Preloaded Inkluderer et forhåndslastet bilde av utvalgte Microsoft Office 2010-suiter. Office 2010 Product Key-kort eller -plate kjøpes for å aktivere forhåndslastet programvare på denne PC-en.

Programvare Adobe Flash Player, Adobe Reader, Skype, McAfee Internet Security Suite, Windows Live Essentials, Microsoft Silverlight, Acer eRecovery Management, Bing Toolbar, Acer Identity Card, Acer Registration, Acer Updater, Acer Accessory Store, Microsoft Office 2010 Starter, Nero 10 Essentials, Netflix

 

Kom gjerne med linker til gode kjøp..

 

aaandy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, er det ikke mulig å finne en amd trinity cpu? Den knuser jo den integrerte løsningen til intel. Med mindre du har tenkt å sette i et ekstra skjermkort da? Amds løsning gir ganske bra bra grafikk ved spill. Her er ramhastighet veldig viktig fordi apu en bruker endel av rammen til gpudelen, så 2133Mhz vs 1333Mhz gir vanvittlig mye ytelsesforskjell

 

http://www.youtube.com/watch?v=JcA9W1xb0Cs

 

http://www.youtube.com/watch?v=tVNyy-UoeeU

 

 

http://www.komplett....BE-9D52E5984D4D så klokker du mhz på rammen det det lar seg gjøre, selv om det er amd så er det altså mhz du vil øke, ikke senke timings ;-)

 

Jeg vil komme med en påstand. Skal man kun bruke 4k på en datamaskin og har spilling som bruksområdet så er amd sin apu den desidert beste lønsingen på markedet, ingen over ingen ved siden.

Endret av Ruarcs
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså, er det ikke mulig å finne en amd trinity cpu? Den knuser jo den integrerte løsningen til intel. Med mindre du har tenkt å sette i et ekstra skjermkort da? Amds løsning gir ganske bra bra grafikk ved spill. Her er ramhastighet veldig viktig fordi apu en bruker endel av rammen til gpudelen, så 2133Mhz vs 1333Mhz gir vanvittlig mye ytelsesforskjell

 

 

 

 

http://www.komplett....BE-9D52E5984D4D så klokker du mhz på rammen det det lar seg gjøre, selv om det er amd så er det altså mhz du vil øke, ikke senke timings ;-)

 

Jeg vil komme med en påstand. Skal man kun bruke 4k på en datamaskin og har spilling som bruksområdet så er amd sin apu den desidert beste lønsingen på markedet, ingen over ingen ved siden.

 

Vi bruker maskinen primært til vanlig nettbruk, men det hender at vår 10 åring spiller minecraft på den, men jeg trodde ikke at minecraft var et spill som var noe særlig utfordring for de fleste pc`r i dag.

 

aaandy

Endret av aaandy
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kom over dette tilbudet: http://www.dustinhome.no/product/5010645391/hp-pavilion-p6-2270-ci5-3-1-4gb-1000-w7hp/#intcmp=searchProvider_SiteSeeker

 

Det er rigtig nok over maxprisen jeg hadde tenkt, men hva mener dere som er litt mere inne på dette ?

 

Er det kansje smart og vente til nyttårs salget starter eller pleier det ikke og være noe særlig til gode tilbud da ?

 

aaandy

Lenke til kommentar

Sånn som den står så vil den fortsatt yte betraktelig dårligere i spill en den jeg linket til. Denne vil derimot holde en stund lengere da cpu sett for seg selv er overlegen trinity.Så vist du hiver i 1.5k til ved en litt senere annledning så har du en helt grei spill pc. Kansje burde du bare øke budsjettet og få med et dedikert skjermkort til denne.

 

Vil man tjene på det kontra apuene fra amd? Sånn som det ligger an så tjener man nok kroner med å velge amd og bruke apuen slik den står til den ikke yter godt nok lengere og kjøpe en ny apu igjen. Dette er en meget fin løsning for de som vil spille de nyeste spillene med minst mulig utlegg til datamaskin. Riktig nok uten maks grafikk,men dette sier seg vel selv når man er i den prisklassen.

 

Edit: Haha, trodde jeg svarte på en annen tråd men svaret passer seg vel her også tenker jeg

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

http://www.mpx.no/k/ki.asp

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=762003

 

Finner stadig nye tilbud, klarer ikke bestemme meg for hva som er det beste tilbudet.....PLEASE ADVISE !!!

 

Er det noen som har veldig gode januarsalg på stasjonær pc ?

 

aaandy

 

 

Finner stadig nye tilbud, klarer ikke bestemme meg for hva som er det beste tilbudet.....PLEASE ADVISE !!!

 

Er det noen som har veldig gode januarsalg på stasjonær pc ?

 

aaandy

 

Dette er jo en a 10,hehe.

Men jeg skjønner ikke at hvorfor det ikke brukes hakket raskere ram i pcen da det er mye å hente med å bruke raskere ram en 1666Mhz. Muligens lar rammen seg klokke litt..

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

Dette er jo en a 10,hehe.

Men jeg skjønner ikke at hvorfor det ikke brukes hakket raskere ram i pcen da det er mye å hente med å bruke raskere ram en 1666Mhz. Muligens lar rammen seg klokke litt..

 

Synest du dette er det beste tilbudet som jeg har funnet, begynner å bli forvirret etter hvert nå....

 

aaandy

Lenke til kommentar

Hvis jeg skulle hatt en PC plassert smack i stua, ville jeg nok tenkt litt på design og støy, og ikke bare pris.

 

Hvis man må ha en stor stygg svart boks i stua, som bråker som et kjøleskap hadde jeg nok blitt litt irritert over tid.

 

Bygge opp en maskin rundt f.eks en Bitfenix Prodigy mini-ITX kabinett, med en i3 2100T 35W CPU. Problemet med dette er at man har brent halve budsjettet ditt på to ting, så man må nok regne med å komme litt over 4K. :(

 

Bare for å mate forvirringen din litt mer .. Hehe.

 

Men hvis det ikke betyr en dritt hvordan det ser ut, eller hvor mye støy den produserer, blir det nok absolutt billigst å kjøpe ei ferdig kasse av en leverandør.

Lenke til kommentar

Hvis jeg skulle hatt en PC plassert smack i stua, ville jeg nok tenkt litt på design og støy, og ikke bare pris.

 

Hvis man må ha en stor stygg svart boks i stua, som bråker som et kjøleskap hadde jeg nok blitt litt irritert over tid.

 

Bygge opp en maskin rundt f.eks en Bitfenix Prodigy mini-ITX kabinett, med en i3 2100T 35W CPU. Problemet med dette er at man har brent halve budsjettet ditt på to ting, så man må nok regne med å komme litt over 4K. :(

 

Bare for å mate forvirringen din litt mer .. Hehe.

 

Men hvis det ikke betyr en dritt hvordan det ser ut, eller hvor mye støy den produserer, blir det nok absolutt billigst å kjøpe ei ferdig kasse av en leverandør.

 

Pc`n står ikke synlig, og den står bak en skapdør med god lufttilgang fra baksiden, men det er lite eller ingen støyplager med denne plasseringen, om vi da ikke snakker om viftestøy på linje med en høytørker.....

 

aaandy

Lenke til kommentar

Hvordan fikk du denne for rundt 3000,-? Blir mykje meir hos meg? Mulig eg som gjer noko feil?

Det er da seff uten dinovo edge og fjernkontroll (han spør etter pc ikke noe mer).

 

Priser hentet fra dustinhome:

1|ASUS P8H77-M LE H77 S-1155 M-ATX IVY |669,00|

1|CHIEFTEC IARENA 350W ATX |219,00|

1|CORSAIR 4GB DDR3 1600MHZ (1X4GB) DIMM 9 XMS3 |169,00|

1|INTEL CORE I3 3225 3.30GHZ 3MB S-1155 IVY |959,00|

1|OCZ AGILITY 3 2.5" 60GB SSD SATA/600 MLC |549,00|

1|SILVERSTONE HTPC SST-ML03B BLACK M-ITX |468,00|

Totalt kr 3033,- inkludert mva.

(PSU og HK endret grunnet pris og tilgjengelighet.)

 

Maskinen kan gjøres enda noen kroner billigere ved å kutte agilityen og gå for en vertex plus.(du vil nok ikke merke noe forskjell i ytelse)

 

_

 

Jeg har da altså to av disse som har gått feilfritt siden oktober i fjor.

De drar alt av spill jeg har slengt på de (CS:GO, BF3, Skyrim, anno 2070 o.l.) i brukelig kvalitet (1080p, medium, 4xAA omtrent). Ikke lager de en lyd heller (sett bort fra oppstart hvor alt går på fult i noen sekunder).

Ved siden av dette trekker de ikke mer en 39w peak(prime95) og 11w ved 1080p hd playback i XBMC.

_

 

Når det er snakk om å bygge det hele var det en lek, sett bort fra litt knoting ved montering av ssd(den skrus i fra bunnen av kabinettet) gikk det hele som en drøm og jeg hadde pakket ut og bygd begge mine på under 30min.

 

_

 

Om du ikke er en Intel mann kan du gå for et lignende amd oppsett som dette:

1|AMD A-SERIES X2 A6-5400K BE 3.6GHZ SOCKET FM2 BOX |519,00|

1|CHIEFTEC IARENA 350W ATX |219,00|

1|KINGSTON 8GB 2133 MHZ DDR3 CL11 XMP HYPERX PREDATOR (2X4GB) |399,00|

1|MSI FM2-A55M-E33 A55 S-FM2 M-ATX |399,00|

1|OCZ AGILITY 3 2.5" 60GB SSD SATA/600 MLC |549,00|

1|SILVERSTONE HTPC SST-ML03B BLACK M-ITX |468,00|

Totalt kr 2553,- inkludert mva.

 

Denne maskinen vil yte noe bedre enn intel på spill men noe dårligere på kontoraplikasjoner o.l. som krever mer prossesserings kraft. Når det er sakt vil jeg påstå at begge disse er greit overkill og godt kunne nedskaleres litt.

Lenke til kommentar

Er dette en grei maskin for prisen:

 

http://configure.eur...s=dhs&cs=nodhs1

 

aaandy

Utgått maskinvare til en usakelig pris

 

Nei, da er det forsåvidt greit nok å gå for en i3.

 

http://www.hardwares...-Review/1646/19

 

Men kansje så vil han spille andre spill i fremtiden ;-) Hvorfor ikke tenke litt fremover når dette lar seg gjøre også på budsjett i dette tilfelle ;-) Du kommer under 4k uannsett vil jeg tro

i3 er nok litt sikrere enn fm2, i3 yter dobbelt på ren prossessering og kan derfor trygt suplimenteres med et heftig grafikkort i senere tid å bli en gamer. FM2 holder til medium men så må alt byttes.

I3 3225 yter ellers en del bedre enn 3220 så da er ikke forskjellen for stor opp til amd sin A8 verfall.

Kom over dette tilbudet: http://www.dustinhom...ider_SiteSeeker

 

Det er rigtig nok over maxprisen jeg hadde tenkt, men hva mener dere som er litt mere inne på dette ?

 

Er det kansje smart og vente til nyttårs salget starter eller pleier det ikke og være noe særlig til gode tilbud da ?

 

aaandy

Stor, stygg, utgått socket og prossessoren har samme grafikkløsning som de billigste i3ene.

 

Fant et annet tilbud og: http://www.elkjop.no...nar-pc-imds2870

 

Er dette et bra kjøp ?

 

aaandy

Ingen integrert grafikk i cpu så du er tvungen til å ha et strømspisende dedikert grafikkort. Grafikkortet som er i er i tillegg et svært svakt et som såvidt kan måle seg med intel sin i3 3225 eller amd sine a6, a8 og a10 prossesorer sine integrerte løsninger.

 

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=762003

 

Finner stadig nye tilbud, klarer ikke bestemme meg for hva som er det beste tilbudet.....PLEASE ADVISE !!!

 

Er det noen som har veldig gode januarsalg på stasjonær pc ?

 

aaandy

Set bort i fra størrelse, lydnivå og pris begynner du å nerme deg.

Den eneste store feilen med denne er at du må kjøpe ny ram (legg på 400kr)

 

Hvis jeg skulle hatt en PC plassert smack i stua, ville jeg nok tenkt litt på design og støy, og ikke bare pris.

 

Hvis man må ha en stor stygg svart boks i stua, som bråker som et kjøleskap hadde jeg nok blitt litt irritert over tid.

 

Bygge opp en maskin rundt f.eks en Bitfenix Prodigy mini-ITX kabinett, med en i3 2100T 35W CPU. Problemet med dette er at man har brent halve budsjettet ditt på to ting, så man må nok regne med å komme litt over 4K. :(

 

Bare for å mate forvirringen din litt mer .. Hehe.

 

Men hvis det ikke betyr en dritt hvordan det ser ut, eller hvor mye støy den produserer, blir det nok absolutt billigst å kjøpe ei ferdig kasse av en leverandør.

ITX er flott det men da må han nok fort ut med en del mer pr komponent:

1500 kabinett og psu (ITX er dyrt)

1000 hovedkort (ITX er dyrt)

1000 cpu (for å holde lav TDP)

400 minne

400 ssd

ca 4300kr totalt mot en mATX med samme ytelse for 2500-3000kr

 

Det blir aldrig billigere med en ferdigpakka dings når du legger på feil prossenten slike har og tiden dette tar fra deg. Bygg selv da får du hva du trenger og du slipper unna billigere.

 

En ferdigbygd pc fra packard bell, dell, lenovo, asus o.l. er som et tvangs ekteskap - ikke får du det du vil ha og ikke kommer du til å like det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...