Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Finner ikke SSD?


Anbefalte innlegg

Hei!

For to måneder siden så skrudde jeg på PCen min (etter helt normal bruk) og Windows hang seg på desktop ca 10 sekunder etter startup. Tenkte ikke noe om det og tok en reboot. Da fant den plutselig ikke boot-disk.

Gikk inn i BIOS og fant SSDen med Windows 7 på, satte den som første prio igjen. Så hang den igjen ved startup. Det går i en sirkel som dette.

 

Feiltesta RAM, ingenting som virka feil der. Så tenkte jeg jeg kunne prøve å reinstallere Windows men når jeg kommer inn på "velg harddisk som skal installeres"-meny, finner den ikke SSDen, kun de to andre harddiskene mine. Tenkte jeg skulle skaffe meg nytt hovedkort for dette virket ikke som et problem med harddisken min. Fikk det nye igår, samme feil. Eneste forskjellen med det nye hovedkortet er at bootdisken min ikke forsvinner fra BIOS, den ligger fast i førsteprio på bootup. En SSD som velger selv når den vil dukke opp, med andre ord.

 

Har noen forklaring på dette?

 

Legger ved hardwareinformasjon bare fyi:

 

Windows 7 Home Premium 64-bit

Chieftec Nitro Series BPS-650C 650W PSU

AMD Phenom II X6 1090T Black Edition

Gigabyte GA-990FXA-UD3, Socket-AM3+ (erstattet med samme modell)

Corsair Vengeance? DDR3 1600MHz 16GB CL9

-- Kit w/4x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Venge

Corsair SSD Force Series? F60A, 60GB

XFX Radeon HD 6870 1GB GDDR5 "Dual Fan"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.

Kan det være at du med et uhell har brukt Raid kontrolleren? Og at windows ikke finner disken grunnet drivermangel! Du skal vanligvis bruke sata0 eller sata1

 

2.

Sjekke om den står på IDE eller SATA/ACHI og så forsøke å bytte denne settingen til det motsatte.

 

3.

ellers kan du prøve følgende:

 

1.Boot up Windows 7 disc.

2.When the welcome screen comes up on Windows Setup, press Shift + F10, which will display a command prompt.

3.Type "diskpart" (no quotes) and press enter.

4.Type "list disk" and press enter.

5.Hopefully you can see your SSD in the list. You should see a number identifying it. Now type "select disk X" (where X is the number identifying your SSD) and press enter.

6.Type "clean" and press enter. This will write a blank MBR, YOU WILL LOSE ANY DATA ON THE SSD if you did have anything on it.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...