Gå til innhold

Spørsmål angående industriell økonomi og teknologiledelse - NTNU


gratlas

Anbefalte innlegg

Hei!

 

For noen måneder hadde vi besøk på skolen av en student som går på NTNU og dette var en liten tankevekker for meg. Jeg har i flere måneder nå tenkt og tenkt og lest meg opp på mange av de studiene på NTNU som interreserer meg.

 

Jeg har funnet ut at industriell økonomi og teknologiledelse er veien jeg vil gå, fordi det inneholder ting som interreserer meg og derfor så har jeg noen spørsmål angående studiet. Det hadde også vært flott om noen nåværende eller tidligere indøk-studenter kunne ha svart på dette :)

 

1. Hva kreves for at du kan komme inn på indøk?

 

2. Hvilke karakterer fikk du på ungdomsskolen og VGS i forskjellige fag?

 

3. Er indøk et ganske så krevende studie og hva kreves av deg?

 

4. Hvordan var veien DIN til indøk?

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke indøk-student selv, men elev i VG3 som også vurderer indøk.

 

Spørsmål 1.) Poenggrenser varierer fra år til år, men i år var grensene slik:

- Førstegangsvitnemål/primær kvote: 59,5, det vil si at den dårligste i den kvoten hadde minst 5,55 i snitt uten å regne med realfagspoeng, altså flere seksere enn femmere på vitnemålet.

- Ordinær kvote: 61,8

 

For alle sivilingeniørlinjer på NTNU gjelder følgende krav:

- R2: Minst 4 i gj.snitt av standpunkt og eksamen

- Fysikk 1

 

Poenggrenser for tidligere år kan se her: http://www.samordnao...l/poenggrenser/

Endret av K R U E G E R
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

 

For noen måneder hadde vi besøk på skolen av en student som går på NTNU og dette var en liten tankevekker for meg. Jeg har i flere måneder nå tenkt og tenkt og lest meg opp på mange av de studiene på NTNU som interreserer meg.

 

Jeg har funnet ut at industriell økonomi og teknologiledelse er veien jeg vil gå, fordi det inneholder ting som interreserer meg og derfor så har jeg noen spørsmål angående studiet. Det hadde også vært flott om noen nåværende eller tidligere indøk-studenter kunne ha svart på dette :)

 

1. Hva kreves for at du kan komme inn på indøk?

 

2. Hvilke karakterer fikk du på ungdomsskolen og VGS i forskjellige fag?

 

3. Er indøk et ganske så krevende studie og hva kreves av deg?

 

4. Hvordan var veien DIN til indøk?

 

Takk for svar!

 

1. Det den andre brukeren sier er rett for gutter, jenter får 2 kjønnspoeng. En kan også få plass gjennom "ordinær kvote", hvor grensen var 61.8 i fjor, som betyr at med maks tilleggspoeng (full pott alderspoeng, vært i militæret/tatt 60 studiepoeng (ett års studier) på uni/høyskole fra før og 4 realfagspoeng), trengte en 4.78 i snitt (4.58 for jenter).

 

2. På ungdomskolen hadde jeg snitt på 2-tallet. VGS gikk jeg ut med 5.6. Hadde 3-4 i norsk-fagene, mange seksere i programfagene.

 

3. Nja, det spørs på hva du er flink til. Jeg er flink i "regne-fag", men syns lesefag kan være grusomt krevende. For meg er derfor siv.ing ypperlig.

 

4. Gikk vgs, studerte fysikk i Oslo ett år, så indøk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1. Det den andre brukeren sier er rett for gutter, jenter får 2 kjønnspoeng. En kan også få plass gjennom "ordinær kvote", hvor grensen var 61.8 i fjor, som betyr at med maks tilleggspoeng (full pott alderspoeng, vært i militæret/tatt 60 studiepoeng (ett års studier) på uni/høyskole fra før og 4 realfagspoeng), trengte en 4.78 i snitt (4.58 for jenter).

 

2. På ungdomskolen hadde jeg snitt på 2-tallet. VGS gikk jeg ut med 5.6. Hadde 3-4 i norsk-fagene, mange seksere i programfagene.

 

3. Nja, det spørs på hva du er flink til. Jeg er flink i "regne-fag", men syns lesefag kan være grusomt krevende. For meg er derfor siv.ing ypperlig.

 

4. Gikk vgs, studerte fysikk i Oslo ett år, så indøk.

 

Er det lurt å studere fysikk ett år før indøk? Man får jo da godt med ekstrapoeng!

Lenke til kommentar

Er det lurt å studere fysikk ett år før indøk? Man får jo da godt med ekstrapoeng!

 

Jeg studerte ikke fysikk med tanke på å gå indøk etterpå. Det har nok vært en fordel å ha studert fysikk ett år, men fordelen er liten. Hovedfordelen var nok ikke det faglige, men det at jeg allerede hadde blitt vant til universitetslivet - det var vanskelig å få skikkelig rutine.

 

Hvis en trenger 2-ekstrapoeng for å få plass på indøk, er ikke fysikk så ille valg, men det beste er nok å gå en annen siv.ing-linje ett år for å så bytte til indøk, i håp om at en får plass på andre året.

Endret av Egron123
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...