Gå til innhold

Det er greit å ikke vite!


AdneJa

Anbefalte innlegg

Religioner ble til på den tiden mennesket trodde jorda var flat og de hadde ikke teknologi til å finne ut hvordan ting egentlig er. I det moderne samfunnet er vi opptatt av at ting skal være rett og vitenskaplig bevist. Det var man ikke så opptatt av den gang så hvem som helst kunne dikte opp sin mening om hvordan ting ble til. Det er fordi mennesker er nysgjerrige vesner og vil helst vite alt om alt. Det er dette som irreterer meg med religiøse personer som ikke takler å ikke vite hvorfor vi er her og at vi er ingenting i forhold til alt som eksisterer der ute. Jeg mener og tror at det ikke er en eller annen "Gud" som styrer og bestemmer hva jeg og alle andre gjør. Det er ikke nødvendigvis noe "mening med livet". Man blir født, så lever man, så dør vi dlik som alle andre dyr og skapninger. Det er denne tanken på døden som skremmer folk til å bli religiøse. Hva skjer når man dør? Det vet ikke dere religiøse noe bedre enn meg, og jeg vet ikke. Det er greit og ikke vite, vi trenger ikke dikte opp ting som fyller disse tomrommene. Når det kommer til Guds eksistens må dere vite at den kan ikke bevises eller motbevises. Det at noe ikke kan motbevises, betyr ikke at det er sant. Hvis jeg sier det er en usynlig ape på skulderen min som ingen kan se, høre eller føle tenker de fleste at jeg er pling i bollen, men er det så annerledes enn denne fantasivennen i himmelen?

 

Selv er jeg 100% sikker på at Gud ikke skapte alt som finnes for 4000 år siden, fordi vi vet at det ikke er sant. Vi vet hvor gammel jorda vår er og at menneskene ikke var de første skapningene (slik som bibelen sier). Charles Darwin sin evolusjonsteori er ikke en teori lengre, men en lære. Som betyr at Gud ikke skapte menneskene. Alt dette er vitenskaplig bevist og vi vet det. Hvorfor de religiøse menneskene som er opptatt av å vite alt om livet ikke tror på dette, det forstår jeg ikke.

 

Det er greit å ha fantasivenner når man er ung, men voksne mennesker burde vite bedre. I stedet for å gå å tenke på hva som skjer når dere dør, burde dere heller bruke tiden deres her godt og lag deres egen mening med livet.

 

PS: Gud skapte ikke mennesket, mennesket skapte Gud.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke religiøs, men kommenterer fordi du har veldig sterke meninger når det gjelder religion og troen på Gud. Du sier at du ikke tror på noe og, ettersom det jeg forstår, ønsker du at andre også skal gi blaffen i Gud, men prøve å lage sin egen oppfatning av livet. Det er noe som heter tros-frihet. Det er ikke opp til deg å bestemme hva hvert enkelt menneske skal tro på. At du ikke er religiøs er en annen ting.

 

Du sier at du ikke er religiøs, men det høres en smule ut som du faktisk er det, fordi du tar utgangspunkt i hva Bibelen sier (argumentet ditt virker ensidig og partisk). Jeg er enig i at religion bør tas med en krype salt, men det høres ut som du har tatt en del her!

Endret av Microprosessor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke religiøs, men kommenterer fordi du har veldig sterke meninger når det gjelder religion og troen på Gud. Du sier at du ikke tror på noe og, ettersom det jeg forstår, ønsker du at andre også skal gi blaffen i Gud, men prøve å lage sin egen oppfatning av livet. Det er noe som heter tros-frihet. Det er ikke opp til deg å bestemme hva hvert enkelt menneske skal tro på. At du ikke er religiøs er en annen ting.

 

Du sier at du ikke er religiøs, men det høres en smule ut som du faktisk er det, fordi du tar utgangspunkt i hva Bibelen sier (argumentet ditt virker ensidig og partisk). Jeg er enig i at religion bør tas med en krype salt, men det høres ut som du har tatt en del her!

 

Hei microprosesser!

 

Jeg er helt klar over at jeg ikke kan bestemme hva andre skal tro. Religiøse får dele sine meninger og oppfatninger av verden, og det gjør jeg også.

 

Jeg tok utgangspunkt fra de kristnes tro om at jorda bare er 4000 år gammel og det står i bibelen at menneskene var de første skapningene. Jeg legger bare trykk på at dette ikke stemmer fordi vi vet ved hjelp av vitenskap at det har vært mange skapninger før oss og at jorda er langt mye eldre enn 4000 år.

 

Jeg vil bare fremme budskapet mit om at det er greit og ikke ha svar på alt, slik som de fleste religioner prøver å ha. Og at jeg synest det er for mye fokus på hva som skjer når en dør, det kan en ta som det kommer :)

Endret av WalterWhite
Lenke til kommentar

Står du for dette?

 

Står du for dette også?

http://no.wikipedia....Richard_Dawkins

 

 

Hvorfor barnehagepedagoger ikke bør snakke om "evolusjonsteori"

(sikkert rett - det undergraver barns moralske utvikling)

 

 

Hallo!

 

Ja,jeg står for "evolusjonsteorien", men det er ikke en teori lengre, det er en lære som vil si at vi har forsket nok på det og funnet ut at dette stemmer. Og ja jeg er helt enig med Richard Dawkins.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...