Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

DYR PC random freeze og bsod 116


Anbefalte innlegg

Hei håper noen kan hjelpe meg med mitt problem siden jeg har prøvt det meste jeg kan komme på uten hell

 

 

PROBLEMET:

Startet når jeg gikk til innkjøp av et skjermkort nr 2 for å kjøre nvidia surround.

Helt plutselig kan musepeker låse seg i windows når jeg for eks bare surfer uten å kjøre noe tungt på gpuer.

Jeg må kutte strømen og når win starter igjen er det ingen crash repport

Andre ganger under spilling kan pcen miste bildet på 2 av skjermene(no signal) mens den 3 skjermen forsatt har bilde. Trykker da ctrl alt del og starter taskmanger men pcn fryser og kun windows bakgrunn kommer da opp.Må også da kutte strømmen og når pc restarter kommer ingen crash rapport,Dette er det som skjer oftest og det kan skje etter 10 min eller 1 time.

Andre ganger får jeg den kjente bsod under spilling med feil code 116 i crash rapport. Alle disse problemene skjer kun når jeg kjører sli og trippelscreen. Med 1 skjermkort og 1 skjerm er pcn dønnstabil.

 

 

HARDWARE:

Hk: asus rampage iv extreme socket 2011

CPu: Intel core i73820

Ram: corsair ddr3 1600mhz 32gb

Hdd: 2x vertex 60gb raid 0 til os

2x vertex 120gb raid 0 til spilldisk

2x western 1 tb lagring

Psu: corsair 1200w ax

Skjermkort: Gainward geforce 580gtx

zotac geforce 580gtx sli

Skjermer: 3x benq xl2410t

OS: Windows 7 ultimate 64bit og eset nod 32 antivirus

kabinett: corsair obsidian 800d

 

PS Ingenting er klokket alt kjører på stander frevkenser !!!

 

 

TEMPS:

Cpu og første skjermkort er vannkjølt,andre skjermkort er viftekjølt

 

Cpu: 40-45 load

gpu 1: 50-60 load

gpu 2: 70-80 load

Mb : 30-35 load

hd: 30-40 load

 

 

FØRSØK PÅ FIKS:

Da problemt først begynte trodde jeg at det var psu som var for svak, hadde da en corsair 850w. Så psuen på 1200W ble kjøpt og er helt ny, problemet vedvarer etter bytte av psu.

Har flashet bios

Har formatert og reinstallert windows flere ganger.

Har nyeste bios oppdatering .

Har kjørt memtest flere ganger med opptil 3 pass. alt ok

har kjørt prime95 alt ok

Har prøvt flere nvida drivere

Har oppdatert windows og kjører sp1

Har kjørt med ram på xmp og uten i bios

Har testet et og et skjermkort med et gpu stress program og hvert skjermkort virker ok

har byttet mellom pci express portene uten at det hjalp.

har sjekket for feil på c:

Har byttet innstiling i bios på gen3 til gen2 på pci port uten nytte,(leste dette på nett)

Har kjørt programmet whocrashed og feilmeldinger der siterer til at en nvida kernel driver har feilet. Som tidiligere nevnt har jeg prøvt flere nvida drivers og formatert windows.

 

Håper noen kan hjelpe meg videre. har virkelig ikke ide om hva som er galt.

Er synd når så dyr hardware ikke kan bli brukt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ligner på et problem jeg hadde med min GTX580 med en ASUS Sabertooth Z77 og en 3570K. Problemet var at dersom jeg brukte den første PCIe spor kunne PC-en starte og så snart Windows ble lastet inn fikk jeg et svart bilde på skjermen, men det gikk fortsatt ann å skru av PC-en med Remote Desktop. Så PC-en "Levde" uten at jeg så noe på skjermen.

 

Jeg løste problemet ved å benytte den andre PCIe spor. I tillegg prøvde jeg en 2600K og da gikk problmet bort, så det er helt klart CPU/Hovedkortet som utløser problemet.

 

Jeg har funnet en annen person med samme problem og han har den samme CPU og hovedkort som deg.

yay!!!

Problem solved GFX cards working in PCI-e slot 1 as they should ;)

The fault turned out to be the CPU Using an i7-3820 processer which i have 2x of then pci-e slot 1 dosn't work on the mobo with either cpu or only at 8x. friend dropped around his pc and we swapped everything inc cpu which was a 3930k and system works great. CPU from my other ASUS board is i7 3820 so I was getting same problem on the rampage IV extreme. 3820 works fine on a gigabyte X79 UD5 with all pci-e slots.

so i'm guessing there's going to be an update for this motherboard for people using I7 3820 processors or a lot of rma's going in. ;)

Going to speak to Dabs tommrow and ask if i can swap cpu for 3930k ;)

Just glad i finally found this irritating fault or incompatibility depending on which way you look at it.

Thank you all for the help and hopefully someone who has the same fault with his/hers 3820 and this mobo read this post and save themselves days of grief ;)

Regards

//\//\ .......... ;)

Jeg vil påstå at du opplever at den ene kortet forsvinner av samme grunn som den gjør til han i sitaten og meg.

 

Foreløpig har jeg ikke løste problemet, men feilen har blitt rapportert til ASUS og jeg fikk følgende svar:

 

Hi

Thanks for the infor. I will forward this to my R&D contacts to verify that there will be an update for the motherboard.

 

regards

 

Siden da har ASUS sluppet en ny BIOS som jeg må prøve når jeg får tid.

 

Så det er nok hovedkortet som er det svakeste leddet

Endret av jackbrennan2008
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...