Gå til innhold

Generelle spørsmål om forsvaret


Fx21

Anbefalte innlegg

Jeg går nå mitt 2. år på allmenn vgs, og tenker å gå direkte i forsvaret etter jeg er ferdig med det 3. året mitt. Når jeg er ferdig med førstegangstjenesten tenker jeg å ta en videre utdanning innen forsvaret. Når jeg skal ut i arbeidslivet ser jeg for meg enten en utdanning som siviløkonom eller sivilingeniør. Såvidt jeg vet har ikke forsvaret noen linjer som peker direkte inn mot siviløkonom yrket, men allikevel har jeg fått høre om 3 personer som har hatt utdanningen sin i forsvaret, og endt opp som siviløkonom. Slik jeg har forståt det, så har disse i senere tid fått betalt utdanningen sin av forsvaret, og etter KS gått på NHH eller noe lignende. Hvilke gren innenfor forsvaret er det sannsynelig at disse har gått, ettersom de har endt opp som siviløkonomer?

 

Hvordan er boforholdene under selve utdanningen? Jeg tenker litt på å oppgradere den stasjonære pcen min, men tenker at det fort kan bli bortkastet hvis jeg bare får brukt den i 18 mnd, før jeg omsider drar avsted til forsvaret, og blir der de neste 4-5 årene. Jeg skjønner at det ikke er mulig å ha en stasjonær pc når man er på førstegangstjeneste, men når man etterhvert blir befal og begynner på KS, hvordan er boforholdene da?

 

Er det slik at man får "betalt" i overkant av 900 kr i ukelønn under førstegangstjeneste, og man får en litt høyere lønn når man går befal, og når man begynner på den ordentlige utdanningen får man betaling som om man skulle vært i fult arbeid?

 

Når vil man bli innkalt til sesjon del 2? Jeg synes at det er veldig rart at jeg enda ikke har blitt innkalt, mener å huske at det sto i sesjon del 1 at man skulle bli innkalt iløpet av høsten 2012. Jeg er født i august, og bor på vestlandet, hvis dette skulle ha noen betydning?

 

Som dere leser; jeg har et ønske om utdanning i forsvaret, men slik jeg har forstått det, trenger man minst kar. 5 på den teoretiske testen for å kunne ta utdanning i forsvaret. Jeg er veldig usikker på hvor vanskelig den er, og er redd for at jeg ikke skal oppnå denne karakteren. Jeg har kar 4 i s1-matte, og vil anta at jeg vil gå ut av vgs med et snitt opp mot 5, hvor vil man anta at jeg vil score på den teoretiske testen?

 

Hvordan er en utdanning i forsvaret (KS) i forhold til andre typer utdanning, da tenker jeg iforhold til f.eks NTNU eller NHH?

 

Når man skal inn til førstegangstjeneste skal man velge mellom luftforsvaret, marinen og hæren? Jeg har lest veldig mye forskjellige på tidligere forum, feks at luftforsvaret er for de som liker kaffeprat og dødtid, marinen inneholder de lateste, gjerne mye dødtid her også, og hæren er for de som liker å gampe i skogen. Hadde vært fint om noen kunne gitt meg et saklig svar på hvordan man skiller mellom de forskjellige linjene. Hva gjør man? Hvordan er opplevelsen? Etc.

 

Beklager hvis jeg har skrevet evt. feil, begrepsfeil, misforstått noe o.l.

 

Gjerne tilføy "undødvendig" informasjon hvis det er noe jeg har "glemt" å spørre om, trenger ikke nødvendigvis å være viktig, jeg ønsker bare mest mulig informasjon om utdanningen.

 

På forhånd takk! :)

Werchio.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Når vil man bli innkalt til sesjon del 2? Jeg synes at det er veldig rart at jeg enda ikke har blitt innkalt, mener å huske at det sto i sesjon del 1 at man skulle bli innkalt iløpet av høsten 2012. Jeg er født i august, og bor på vestlandet, hvis dette skulle ha noen betydning?

 

Som dere leser; jeg har et ønske om utdanning i forsvaret, men slik jeg har forstått det, trenger man minst kar. 5 på den teoretiske testen for å kunne ta utdanning i forsvaret. Jeg er veldig usikker på hvor vanskelig den er, og er redd for at jeg ikke skal oppnå denne karakteren. Jeg har kar 4 i s1-matte, og vil anta at jeg vil gå ut av vgs med et snitt opp mot 5, hvor vil man anta at jeg vil score på den teoretiske testen?

 

 

Dersom du går 2. året på VGS og er 95er vil du få innkalling til sesjon del 2 i løpet av høsten neste år.

 

Hvordan score du vil få på teoritesten er veldig vanskelig å si noe om. Selv med god karakterer kan det gå dårlig, og du kan godt gjøre det bra med dårlige karakterer. Noe du kanskje kan forberede deg på er den delen som går på formliket, og finne mønster. Google: "Mensa test".

Lenke til kommentar

Ok, du hadde ganske mange spørsmål men for å begynne fra toppen av.

 

Slik jeg har forståt det, så har disse i senere tid fått betalt utdanningen sin av forsvaret, og etter KS gått på NHH eller noe lignende. Hvilke gren innenfor forsvaret er det sannsynelig at disse har gått, ettersom de har endt opp som siviløkonomer?

 

Har du gjennomført KS uavhengig av om det er Luftkrigsskolen, Sjøkrigsskolen eller KS operativ, logistikk, ingeniør eller gjennomgående så kan du søke om høyere utdanning ved en sivili institusjon slik som NHH, NTNU, UIO osv... Får du dette godkjent vil du bli lønnet av forsvaret under utdanningen din, gitt at du jobber for forsvaret for de årene de har betalt deg. Dette vil også ha med forsvarets behov å gjøre når det kommer til hvor mange som får en slik søknad godkjent hvert år.

 

Hvordan er boforholdene under selve utdanningen? Jeg tenker litt på å oppgradere den stasjonære pcen min, men tenker at det fort kan bli bortkastet hvis jeg bare får brukt den i 18 mnd, før jeg omsider drar avsted til forsvaret, og blir der de neste 4-5 årene. Jeg skjønner at det ikke er mulig å ha en stasjonær pc når man er på førstegangstjeneste, men når man etterhvert blir befal og begynner på KS, hvordan er boforholdene da?

 

Tenker du på utdanninga under befalskolen så er dette på ei vanlig kaserne slik som du bor under fgtj. Dvs, du bor på rom med flere andre. Skulle du da ønske å ta med pc må denne kunne ryddes bort til inspeksjon.

Befalskolen er et 2 årig løp, 1 år utdannelse og 1 år plikttjeneste.

Gjennomgående KS er et 8 årig løp, 4 års utdannelse og 4 år plikttjeneste.

Fullfører du befalskolen før du søker KS vil du kun bruke 3 år på utdanninga og 3 års plikttjeneste. Ønsker du å søke til høyere utdanning etter fullført KS er det mulig.

 

Årene i plikttjeneste uavhengig om det er 1 år, 3 eller 4 års, vil du få disponert bolig fra forsvaret, da vil du kunne ta med stasjonær pc uten problemer.

 

Er det slik at man får "betalt" i overkant av 900 kr i ukelønn under førstegangstjeneste, og man får en litt høyere lønn når man går befal, og når man begynner på den ordentlige utdanningen får man betaling som om man skulle vært i fult arbeid?

 

Når vil man bli innkalt til sesjon del 2? Jeg synes at det er veldig rart at jeg enda ikke har blitt innkalt, mener å huske at det sto i sesjon del 1 at man skulle bli innkalt iløpet av høsten 2012. Jeg er født i august, og bor på vestlandet, hvis dette skulle ha noen betydning?

 

Tjenestetillegget ligger idag på 161,- pluss 20,40 skulle du inneha en lederstilling. Dette tillegget går opp hvert år med noen kroner. I år gikk det opp Kr 7,-. Så en vernepliktig soldat tjener 1127,- per uke mens en visekorporal/korporal (ledende menig) tjener 1270,- per uke.

 

Når du går på befalskolen blir du lønnet i overkant av 200,- per dag. Etter befalskolen vil du tjene 1144,- per dag som nyutdannet sersjant.

Skulle du søke gjennomgående KS blir du lønnet likt som befalskolen det første året, mens når du begynner på bacheloren din vil du tjene 1187,- per dag (lønn som Fenrik). Dette tilsvarer en årslønn på mellom 300 - 400 000.

 

Hvis du ikke har fått innkallelse enda, men mener du skulle ha gjort det. Ville jeg ringt vernepliktsverket på 03003 så fort som mulig å sjekke om det kan ha skjedd en feil.

 

Som dere leser; jeg har et ønske om utdanning i forsvaret, men slik jeg har forstått det, trenger man minst kar. 5 på den teoretiske testen for å kunne ta utdanning i forsvaret. Jeg er veldig usikker på hvor vanskelig den er, og er redd for at jeg ikke skal oppnå denne karakteren. Jeg har kar 4 i s1-matte, og vil anta at jeg vil gå ut av vgs med et snitt opp mot 5, hvor vil man anta at jeg vil score på den teoretiske testen?

 

Hvordan er en utdanning i forsvaret (KS) i forhold til andre typer utdanning, da tenker jeg iforhold til f.eks NTNU eller NHH?

 

Skulle du blir erklært tjenestedyktig vil du kunne (om du blir innkalt) ta denne testen på nytt på Forsvarets Opptak og Seleksjon. Alle kan ha en dårlig dag, derfor gir forsvaret deg en sjanse skulle du være uheldig på sesjon, men likevel ønske å utdanne deg i forsvaret. Gjør du det dårlig på denne testen derimot, vil du ikke få en ny sjans. Testen er ikke all verden å bekymre seg for. Få deg en god natt med søvn, spis en bra frokost og ikke minst ta testen seriøst.

 

Bachelorutdanninga til forsvaret ville mange si er noe av det fremste i landet. Utdanningsløpet er krevende og utfordrende. Du tar en bachelor samtidig som du utdanner deg som offiser og leder. Hverken NTNU, NHH eller de andre universitetene/høyskolene kan tilby en slik variert skoledag og utdanningsløp. Du får ekstremt bra oppfølging og det stilles høye krav til kadettene. Så jeg ville absolutt anbefale deg i å vurdere det. Men det kan sikkert være en god ide å først enten gjennomføre fgtj. eller gå befalskolen før du skriver under en kontrakt som varer i 8 år, med mindre du er helt sikker på at det er dette du vil.

 

Når man skal inn til førstegangstjeneste skal man velge mellom luftforsvaret, marinen og hæren? Jeg har lest veldig mye forskjellige på tidligere forum, feks at luftforsvaret er for de som liker kaffeprat og dødtid, marinen inneholder de lateste, gjerne mye dødtid her også, og hæren er for de som liker å gampe i skogen. Hadde vært fint om noen kunne gitt meg et saklig svar på hvordan man skiller mellom de forskjellige linjene. Hva gjør man? Hvordan er opplevelsen? Etc.

 

Gå inn på denne linken så får du en oversikt over mulighetene du har under fgtj.

http://forsvaret.no/...Sider/type.aspx

 

Jeg ville anbefale deg å ikke høre altfor mye på det folk sier om de forskjellige grenene. Mye av dette er skitprat soldater imellom. Dette skjønner du fort når du kommer inn til forsvaret og har kompiser og venner i andre grener. Alle grenene har spennende stillinger og muligheter. Det er mange stereotyper ved de forskjellige grenene, noe som gjør det viktig å være åpen for nytenkning og ikke henge seg opp i hva alle andre syns om grenene. Det viktigste blir at du velger en stilling som du tror du kan trives i og hvor du føler du kan få noe i utbytte.

En ting som de forskjellige forsvarsgrenene har tilfelles er at uansett hvor du kommer, om det er i sjø, luft eller hæren, så vil du få mye lærdom, erfaring og bekjentskap. Fgtj. er for mange et av de beste årene i livet, gjør du litt research om mulighetene dine før du drar på sesjon, vil det kommende året ditt by på mye bra.

 

Under fgtj. kan du også oppsøke studieveileder ved Forsvarets Kurs og Kompetanse Senter (FOKUS). De vil kunne gi deg alt mulig av informasjon om dine mulige utdanningsløp innad i forsvaret. Det er gull verdt for en som deg som virker interessert og motivert til en utdanning i forsvaret.

 

Håper dette har hjulpet! Skulle du ha flere spørsmål er forumet her for å hjelpe deg.

:)

Endret av forsvaret2011
Lenke til kommentar

Har du gjennomført KS uavhengig av om det er Luftkrigsskolen, Sjøkrigsskolen eller KS operativ, logistikk, ingeniør eller gjennomgående så kan du søke om høyere utdanning ved en sivili institusjon slik som NHH, NTNU, UIO osv... Får du dette godkjent vil du bli lønnet av forsvaret under utdanningen din, gitt at du jobber for forsvaret for de årene de har betalt deg. Dette vil også ha med forsvarets behov å gjøre når det kommer til hvor mange som får en slik søknad godkjent hvert år.

 

Har du noe ca. tall når det kommer til antall godkjente søknader? Jeg forstår at det kan variere veldig fra år til år. Vil man da bruke karakterene sine fra vgs. for å komme inn på institusjonene? Som om man skulle søkt der direkte fra vgs. Hva karaktersnitt trenger man omtrent for å komme inn på KS?

 

Tenker du på utdanninga under befalskolen så er dette på ei vanlig kaserne slik som du bor under fgtj. Dvs, du bor på rom med flere andre. Skulle du da ønske å ta med pc må denne kunne ryddes bort til inspeksjon.

Befalskolen er et 2 årig løp, 1 år utdannelse og 1 år plikttjeneste.

Gjennomgående KS er et 8 årig løp, 4 års utdannelse og 4 år plikttjeneste.

Fullfører du befalskolen før du søker KS vil du kun bruke 3 år på utdanninga og 3 års plikttjeneste. Ønsker du å søke til høyere utdanning etter fullført KS er det mulig.

 

Er det mulig å fullføre fgtj., deretere fullføre befalsskole, for så å gå videre på KS, eller må jeg fullføre pliktårene mine fra befalskole før jeg begynner på KS? Hvilke fordeler får jeg ved å ha gått befalskole? Er det anbefalt å ta befalskole før KS?

 

Hvis du ikke har fått innkallelse enda, men mener du skulle ha gjort det. Ville jeg ringt vernepliktsverket på 03003 så fort som mulig å sjekke om det kan ha skjedd en feil.

 

Nå vet jeg ikke hvorvidt jeg skulle blitt innkalt eller ikke, med tanke på at ingen av kompisene mine har blitt det enda, såvidt jeg vet. Mener bare på å huske å ha lest at man skulle bli innkalt iløpet av høsten 2012.

 

Bachelorutdanninga til forsvaret ville mange si er noe av det fremste i landet. Utdanningsløpet er krevende og utfordrende. Du tar en bachelor samtidig som du utdanner deg som offiser og leder. Hverken NTNU, NHH eller de andre universitetene/høyskolene kan tilby en slik variert skoledag og utdanningsløp. Du får ekstremt bra oppfølging og det stilles høye krav til kadettene. Så jeg ville absolutt anbefale deg i å vurdere det. Men det kan sikkert være en god ide å først enten gjennomføre fgtj. eller gå befalskolen før du skriver under en kontrakt som varer i 8 år, med mindre du er helt sikker på at det er dette du vil.

 

Jeg er svært sikker på at det er det jeg vil. Jeg trener kondisjon og styrke 10-15 timer i uka, og ser for meg at jeg vil få bruk for denne treningen når/hvis jeg skal gå fgtj./befal/KS. Når du sier at det er krevende og utfordrende; på hvilke måter skiller dette seg utfra normale universitet og høgskoler? På hvilken måte er den variert?

 

Det at man skriver en kontrakt på 8 år, innebærer det at man fullfører pliktårene rett etter fullført utdanning, hvis man har ønske om å bygge videre på utdanningen gjennom feks NTNU eller NHH, er dette mulig rett etter utdanning, eller må jeg først fullføre pliktårene? Hvor mange pliktår vår man tillegg hvis man får studiene betalt av NHH? Hvordan er standen på leilighetene man blir tildelt under utdanning og plikttjeneste?

 

Takk for utfyllende svar. Håper du har tid til å svare på noen til! :)

Lenke til kommentar

Har du noe ca. tall når det kommer til antall godkjente søknader? Jeg forstår at det kan variere veldig fra år til år. Vil man da bruke karakterene sine fra vgs. for å komme inn på institusjonene? Som om man skulle søkt der direkte fra vgs. Hva karaktersnitt trenger man omtrent for å komme inn på KS?

 

Det har jeg desverre ikke. Er nok ikke noe forsvaret går ut med heller såvidt jeg har sett. Du kan søke som enten førstegangsvitnemål eller ordinært, såfremt du ikke har tatt opp noen fag iløpet av tjenestetiden din. Under fgtj. er det også mulig å ta 3 fag som gir deg 15 studiepoeng til sammen. Kan være greit hvis du skal søke deg videre i forsvaret. Skal du inn til KS gjennomgående så er det ikke et karaktersnitt som skiller gode fra dårlige kandidater. Under FOS får du iløpet av de 2-3 ukene en kandidat karakter som er en helhetsvurdering av alt fra intervju, fysiske tester, psykologiske tester, seleksjonsøvelsen osv... Utifra denne karakteren blir kandidatene rangert og valgt ut. Så gjør du det bra på FOS både i den første uka og seleksjonsøvelsen, så vil sjansene dine for å bli kadett ved krigsskolen øke betraktelig.

 

Er det mulig å fullføre fgtj., deretere fullføre befalsskole, for så å gå videre på KS, eller må jeg fullføre pliktårene mine fra befalskole før jeg begynner på KS? Hvilke fordeler får jeg ved å ha gått befalskole? Er det anbefalt å ta befalskole før KS?

 

Ja det er fullt mulig, men du må fullføre pliktåret fra befalskolen før du kan søke KS. Dette fordi du ikke får godkjent GBU status (Grunnleggende Befalsutdanning) før du har gjennomført det 2årige løpet. Etter du får GBU status kan du søke deg direkte inn på KS.

Hvis du legger det opp slik:

Befalskolen (2 år) + KS (3 år) = 5 år

Gjennomgående KS = 4 år

Forskjellen blir jo at du får 1 år med erfaring som sersjant før du søker KS, dette kan være en fordel da du gjerne utvikler deg iløpet av det året. Om det er anbefalt å ta befalskole før KS blir egentlig litt for subjektivt. Noen ville argumentere at det året med erfaring er gull verdt, andre mener at du vil få den erfaringen uansett etter KS. Det var vel egentlig derfor gjennomgående KS ble til, for de som ville slippe å ta en 2årig befalsutdanning, for så å ta en 3 års offiser utdanning.

 

Jeg er svært sikker på at det er det jeg vil. Jeg trener kondisjon og styrke 10-15 timer i uka, og ser for meg at jeg vil få bruk for denne treningen når/hvis jeg skal gå fgtj./befal/KS. Når du sier at det er krevende og utfordrende; på hvilke måter skiller dette seg utfra normale universitet og høgskoler? På hvilken måte er den variert?

 

Ved Krigsskolen tar du en bachelor som om du skulle tatt en bachelor ved en høyskole eller universitet. I tillegg utdannes du også til en militær offiser og soldat. Så istedenfor å ta en bachelor på UiO for så studere lederskap igjennom et årstudium e.l, så får du alt dette i løpet av de 3 årene på Krigsskolen. Du får altså en militær hverdag imens du studerer iforhold til hva en vanlig student har med kanskje 2-3 forelesninger i uka og resten er hjemmestudium. Da kreves det mye av deg både fysisk og psykisk for å holde ut igjennom utdanningsløpet.

 

Det at man skriver en kontrakt på 8 år, innebærer det at man fullfører pliktårene rett etter fullført utdanning, hvis man har ønske om å bygge videre på utdanningen gjennom feks NTNU eller NHH, er dette mulig rett etter utdanning, eller må jeg først fullføre pliktårene? Hvor mange pliktår vår man tillegg hvis man får studiene betalt av NHH? Hvordan er standen på leilighetene man blir tildelt under utdanning og plikttjeneste?

 

Du kan nok søke om høyere utdanning etter å ha gjennomført bacheloren din, da vil du mest sannsynlig sette plikttjenesten på vent til du er ferdig med evt. master.

Pliktårene tilsvarer studieårene. Bruker du 2 år, har du 2 år plikttjeneste. Derfor kreves det 1 års plikttjeneste etter befalskolen da du bruker 1 år på utdanning. Likeledes som gjennomgående KS er 4 år, og plikttjenesten er på 4 år.

 

Fra det jeg har hørt fra de som går KS så er standen på bolig ikke så aller verst. Kommer vel litt også an på hvor du havner, men noe stor privat leilighet får du ikke. Jeg ville egentlig ikke tenkt så veldig mye på akkurat det hvis jeg var deg.

Endret av forsvaret2011
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...