Gå til innhold

Hvordan klarte dere å velge førstegangstjeneste?


hawt

Anbefalte innlegg

Under sesjon del 2 skal jo man legge frem ønsker om de tjenestene man har lyst på under førstegangstjenesten. Hvordan gikk dere frem for å finne de tjenestetypene dere hadde lyst på? Synes det er utrolig vanskelig, med tanke på at det er så utrolig mange å velge mellom!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde veldig spesifikke spørsmål med ønske om å bli skarpskytter, men ble anbefalt Stormingeniør av sesjonsoffiseren, og valgte det da høres spennende ut. En av tjenesten jeg ikke hadde satt meg inn i på forhånd eller tenkt noe veldig på, men kan ikke si jeg angrer på at jeg valgte det, inn i August 2013 og gleder meg virkelig. Mitt tips er å først se på hva du vil gjøre under fgtj. og videre også sette opp en liste med hva du kunne tenke deg, men hvis sesjonsoffiseren kommer med ett godt forslag skal du ikke se bort fra at det kan bli kult.

Lenke til kommentar

Under sesjon del 2 skal jo man legge frem ønsker om de tjenestene man har lyst på under førstegangstjenesten. Hvordan gikk dere frem for å finne de tjenestetypene dere hadde lyst på? Synes det er utrolig vanskelig, med tanke på at det er så utrolig mange å velge mellom!

 

Det jeg gjorde før jeg møtte opp til sesjon del 2 var at jeg gikk inn på

 

http://forsvaret.no/verneplikt/muligheter/forstegangstjeneste/Sider/type.aspx

 

og rett å slett leste igjennom hvilke muligheter jeg hadde for så å gjerne prøve å finne litt mer ut om de stillingene som jeg syntes var av interesse.

 

Det som kan være lurt å tenke på er hvilke interesser du har den dag idag og evt. aktiviteter eller hobbier du bedriver med. Da vil du kunne luke ut stillinger som kanskje ikke er like givende for dine interesser som det kan være for noen andre. Forsvaret har et vidt spekter med stillinger for alle typer mennesker med ulike interesser. Leser du litt på mulighetene du har før du drar på sesjon vil du også kunne vise sesjonsoffiseren at du er motivert for stillingen og har gjort "hjemmeleksa".

 

Men en ting er sikkert uansett hvilken stilling du søker evt. får, forsvaret gir deg mye lærdom om både deg selv og medmennesker samt gir deg erfaring, minner og vennskap du kan dra med deg videre i livet.

Lenke til kommentar

Jeg hadde veldig spesifikke spørsmål med ønske om å bli skarpskytter, men ble anbefalt Stormingeniør av sesjonsoffiseren, og valgte det da høres spennende ut. En av tjenesten jeg ikke hadde satt meg inn i på forhånd eller tenkt noe veldig på, men kan ikke si jeg angrer på at jeg valgte det, inn i August 2013 og gleder meg virkelig. Mitt tips er å først se på hva du vil gjøre under fgtj. og videre også sette opp en liste med hva du kunne tenke deg, men hvis sesjonsoffiseren kommer med ett godt forslag skal du ikke se bort fra at det kan bli kult.

Spør deg selv hva du vil gjøre. Jeg ville ut skogen og krige mye. Derfor kom jeg meg til Panser, og til Stormesk4.

 

Vil du prøve å komme deg på båt? Marinen

Vil du gjøre noe på en flyplass, evt vakt og sikring på flyplass? Luftforsvaret

Vil du ut i skogen og gjøre diverse? Kom deg til nord-norge i hæren

Vil du være nær Oslo? Garden

Det jeg gjorde før jeg møtte opp til sesjon del 2 var at jeg gikk inn på

 

http://forsvaret.no/...Sider/type.aspx

 

og rett å slett leste igjennom hvilke muligheter jeg hadde for så å gjerne prøve å finne litt mer ut om de stillingene som jeg syntes var av interesse.

 

Det som kan være lurt å tenke på er hvilke interesser du har den dag idag og evt. aktiviteter eller hobbier du bedriver med. Da vil du kunne luke ut stillinger som kanskje ikke er like givende for dine interesser som det kan være for noen andre. Forsvaret har et vidt spekter med stillinger for alle typer mennesker med ulike interesser. Leser du litt på mulighetene du har før du drar på sesjon vil du også kunne vise sesjonsoffiseren at du er motivert for stillingen og har gjort "hjemmeleksa".

 

Men en ting er sikkert uansett hvilken stilling du søker evt. får, forsvaret gir deg mye lærdom om både deg selv og medmennesker samt gir deg erfaring, minner og vennskap du kan dra med deg videre i livet.

 

Tusen takk for svar dere! Jeg har lest gjennom alle mulighetene i Hæren og Luftforsvaret og prøvd å lage en liste utifra hva jeg synes høres mest interessant ut. Men det er litt vanskelig å vite hva jeg egentlig vil, når jeg ikke har noen interesser fra før som "ligner" på de mulighetene man har i Forsvaret. Men det er vel ikke noe annet å gjøre enn å stole på magefølelsen :)

Lenke til kommentar

Når du kommer på sesjonen vil du også fylle ut ett skjema der du krysser av på forskjellige interesser og lignende som du tar med på samtalen med offiseren på slutten av dagen. Jeg krysset av på Friluftsliv og Data/It/Teknologi/ellernoelignende og jeg tror det var dette som gjorde at offiseren anbefalte stormingeniør.

Lenke til kommentar

.Personlig ble jeg bare satt inn på MP så gjorde jeg en dårlig norsk prøve ala her er en historie tolk den og at jeg ikke hadde de beste styrke testene selv om jeg i gjennomsnitt på løping og styrke lå rundt topp 12, da jeg vel hadde 8 beste tiden på løping i troppen eller noe sånt, havnet i luftforsvaret søkte hundetroppen en dag etter fristen for morro skyld, hadde egentlig tenkt å bare søke sanitet. Men etter en meget vellyket løpetest og et godt intervju hos hudetroppen sa sanitets offiseren at hadde det vært han ville han ha satt hund på første valg da han så i systemet at jeg var blitt plukket ut som en god kanditat som hundefører. Til slutt fikk jeg en råbra tjeneste som jeg aldri kommer til å angre på.

 

Gå for noe som er fysisk hardt eller som er aktivt, ikke gå for noe som har turnus som mange i rekrutt troppen min gjorde og startet og telle ned til dimm rundt mars, men alle i min tropp gruet oss til dim fordi vi hadde det drit morsomt. Om du kommer inn på noe som er aktivt og du liker å være aktiv så bommer du ikke uansett hva du søker.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...