Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp øving 10 - ITGK (persondatabase)


Anbefalte innlegg

Oppgavetekst:

 

Dette er en fortsettelse på oppgave 3 om strukturer fra øving 9... I denne oppgaven skal vi lage en persondatabase. Det innebærer å lage en fil som inneholder strengrepresentasjoner av personstrukturen fra øving 9.

 

a) Lag funksjonen "serialize_person(person)". Funksjonen tar inn en personstruktur og skal returnere en tekstrepresentasjon av strukturen. Tekststrengen skal være på følgende format: <navn>#<dato>#<nummer>

Her separerer # tegnet de forskjellige feltene. Tips: Skriv funksjonen serialize_date(date) som returnerer tekststrengen <dag>.<måned>.<år>.

 

b) Lag funksjonen "deserialize_person(person). Funksjonen tar inn en tekststreng lik den du lagde i forrige oppgave. Den skal returnere personstrukturen som er lagret i tekststrengen. Tips: Skriv funksjonen deserialize_date(date) som returnerer en datostruktur. For eksempel deserialize:_date("20.05.1990") gir struct ('day', 20, 'month', 5, 'year', 1990).

 

Her er to funksjoner jeg lagde fra øving 9, som kanskje kan være til hjelp:

 

function print_date(date)

fprintf ('%02i.%02i.%i', date.Day, date.Month, date.Year) ;

end

 

function print_person(person)

fprintf ('%s ', person.name)

print_date(person.date_of_birth)

fprintf('%i', person.phone)

end

 

Har prøvd frem og tilbake med disse deloppgavene, og kommet frem til en kode jeg ikke får til å fungere... Er derfor interessert i å se om dere har noen forslag til hvordan å løse oppgavene :-) Kan eventuelt legge ved det jeg har kommet frem til, hvis noen ønsker det. Takk for hjelpa!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...