Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Angst, skole


Malways

Anbefalte innlegg

Skriver på mobil så er nok en del skrivefeil ol.

Hva gjør man når man ikke tør å gå på skolen mer? Når man virkelogikke klarer og føler alt er meningsløst? Har nå vært borte noen uker fra skolen og får meg ikke tilbake igjen. Grunnen til dette er pga jeg er redd for mennesker og folkemengder, altså trolig sosial angst. Jeg har vært til en del samtaler med legen som er veldig grei, og hsr min første buptime om en uke. Legen er veldig for å ikke bruke medisin og heller ha samtaler og presse meg selv. Jeg skjønner ikle hvordsn jeg kan komme meg noen vei med å snakke med folk om det? Burde jeg ikke fått noen medisiner som kunne hjelpet meg på veien? Det som er viktig er jo at jeg får meg på skolen nå, og ikke blir bedre av samtaler etter 1 år bare.

 

Det er ikke det at jeg ikke prøver. Jeg står opp, kler meg, spiser og blir kjørt til skolen. Når vi begynner å nærme oss skolen bryter jeg ut i gråt uten å klare å stoppe. Jeg kan vel ikke oresse meg selv så hardt at jeg skal komme gråtende inn på skolen og gråte hele skoledagen fordi jeg ikke klarer å stoppe?"

 

Jeg har lyst til å få en utdanning og gå på skolen, men annurat nå ser jeg på det å slutte som siste og eneste utvei. Problmet blir jo da at det blir vondt og starte igjen en annen gang.

 

Ligger nå i senga og gråter for har lovd søesielt en lærer å komme slik jeg og hun kunne gjennommgå pensumet jeg har gått glipp av, men beg skuffer og skuffer. Burde beg kanskje gi beskjed om dette til slle lærerene mine og kanskje eventuelt medelever? Har bare lyst til å re normal og i stand til å takle det virkelige liv er det så mye å be om?

 

Noen som har erfaringer, tips eller noe annet å dele? Hvis dere ikke vil skrive er i åpent forum gjerne skriv i innboksen også! Takl hvis du giddrr å lese gjennom og legge igjen en liten kommentar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut fra det du skriver blir du mobbet på skolen (lærere skjønner seg ikke på mobbing, de tror

gjerne det er "vold" i friminuttene)

 

men jeg skuffer og skuffer

 

Når man planlegger "å skuffe" en lærer man liker da er det symptom på mobbing

 

Kanskje du kan lese om mobbing og finne ut om du har vanlige symptomer på mobbing? (som at elev går omvei for å komme til skole)

 

En skole som ikke stopper mobbing kan saksøkes. Ansvaret ligger på skolen.

 

(Om du nekter å gå på skole går du ikke glipp av mye (i praksis bør det skje samtidig med at skole saksøkes - da setter du omtrent skoleloven sjakkmatt). Røkke ble ikke millionær av skolegang, men av mangel på skolegang. Du kan gjøre en glimrende karriere ved å bruke tiden til noe mere nyttig enn skole - hvis ambisjonene er der.

 

Fordel med å ikke gå på skole - du lærer å strukture tiden. Mens de som går på skole har vanskelig for å klare overgangen fra å være styrt til å være fri, vil du få det problemet med en gang og måtte finne løsningen på det 10 år før jevnaldrene :) Du modnes fortere)

 

Edit: Betingelse for å bli "mobbet" er at skole er obligatorisk. Når skole er frivillig er man fri til å gjøre hva man vil

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Det virker ut fra det du skriver som om du har sosial angst. Da gjør legen din helt rett. Du skal ikke ha medisiner for det, i alle fall ikke før andre tiltak er prøvd. Det kan være du også er deprimert, men ofte går det ikke an å skille hva som er angst og hva som er depresjon, for det er ikke uvanlig at de følger hverandre.

 

Det er lurt å ta imot tilbudet om time hos BUP, for der er det spesialister på slike plager som du har. Og jeg er enig med deg i at det ikke er smart å droppe ut av skolen for som du skriver, så kan det bli vanskelig å komme igang igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når du har unngått det du har angst for i lengre tid, så syntes jeg kanskje medisin-bruk kunne vært på sin plass for å komme over kneika jeg da. Dess lenger du holder deg unna dess verre blir det å komme tilbake. Ergo kunne milde angst-dempende kanskje hjulpet så du ihvertfall kom deg på skolen igjen en dag eller to. Da vil det blitt lettere å klare det senere igjen uten medisiner også. Men klart, du er bare 16 år. Synes likevel skolen er så viktig at alle midler måtte blitt tatt i bruk så du ikke mister det året her.

 

Lykke til og god bedring!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...