Gå til innhold

Skøyteski - store smerter på forside legg


Naga

Anbefalte innlegg

Jeg er inne i min tredje sesong på skøyteski.

 

De to foregående var karakterisert av 2-3 mnd med intense smerter på fremsiden av leggen, noe som kan oppstå allerede etter 10-20 meter med skøyting.Utover sesongen så gir dette seg, men det tar veldig lang tid og er hemmende.

 

Har en treningsmengde fordelt mellom løping, ski, sykkel og styrketrening på 25-35 timer mnd, og alt annet enn skøyteski mestres helt fint muskulært sett.

 

Jeg har tatt MR for å undersøke mulig losjesyndrom, men det skal ikke være noe plassmangel der nede.

 

Har trent tåhev ol. i flere måneder, og dette har vært til null hjelp; Jeg blir pinne stiv i leggene etter noen få rolige skøytetak. Skøyteøktene mine preges av over 50% staking for å "hvile" leggene.

 

Forslag til hvordan jeg kan angripe dette? Ønsker ikke å bruke halve skisesonger på å slite med forside legg, resten av livet.

Endret av Naga
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette angripes ved å trene balanse på ski!!

 

Ikke ukjent fenomen det du beskriver, veldig mange skiløpere opplever akkurat det du beskriver i forbindelse med overgang fra rulleski til ski og omvendt. Jo bedre balanse en har jo kortere tid tid perioden med vondt på fremsiden av leggen!

 

Medisin: De par tre første turene på ski bør du anse som tilvenning, og ikke bruke lang tid. Gå uten staver, dette hjelper veldig på balansen.

 

PS fenomenet er helt ufarlig og oppstaår i forbindelse med at muskulatur jobber statisk over lengre tid.

 

Lykke til:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...