Gå til innhold

Spørsmål om PC-bygging


Anbefalte innlegg

Jeg har en god stund fundert på om jeg skal gå for innkjøp av en stasjonær PC. Problemet er egentlig hvor vidt jeg får nytte av de pengene jeg legger inn i maskinen, eller ikke.

 

Jeg går nå mitt 2. (av 3.) år på vgs, jeg har en bærbar datamaskin med 8GB RAM, et NVIDIA GT555M grafikkort, og en i7 prosessor. Etter å ha hatt denne maskinen i vel 10 måneder har jeg merket at grafikkortet er litt knepent når det kommer til spilling. Den kjører BF3 ok, den kjører Alan Wake ok, den kjører Deus Ex ok, tror dere tar poenget. Den kjører ting ok. Jeg har ønsket om å kjøre spillene bedre enn OK.

 

Slik jeg ser det, per i dag, kunne jeg like gjerne hatt en stasjonær pc. På skolen har jeg en gammel bærbar jeg bruker, når jeg kommer hjem blir tiden brukt mye på data, og ellers trening. Omtrent 80% av leksene mine blir gjort på data, og når jeg ikke gjør lekser sitter jeg på FB, YT, o.l. Dermed bruker jeg datamaskinen MYE, såfremt jeg er hjemme.

 

Ukedagene blir brukt på trening, lekser og avslapping (pc), mens helgene blir brukt til avslapping (pc) på dagen, og venner på kveldene. Når jeg kommer hjem fra festing, venner eller besøket har dratt, blir jeg sittende til 3-4 tiden å spille sammen med andre venner.

 

Som dere sikkert forstår, bruker jeg maskinen en del! Dessuten er ikke jeg den personen som ser på TV samtidig som jeg er på datamaskinen. Nei, jeg har den koblet til en monitor og skriver på eksternt tastatur og trådløs mus, som om den skulle vært stasjonær.

 

Det er først og fremst to hovedproblem ved at jeg kjøper meg en stasjonær datamaskin

  • Jeg vurderer å dra til militæret etter vgs
  • Å få solgt den bærbare datamaskinen (8 200 kr ny)

Hvis jeg ikke skulle dra i militæret etter vgs, ender jeg sannsynligvis opp i å studere. Jeg skjønner at jeg vil ha muligheten til å ta med meg maskinen til en studenthybel, men hvor mye vil den bli brukt?

 

Jeg kan ikke så mye som studentlivet; hvor mye tid bruker jeg på lekselesing? Hvor mye tid bruker jeg på byen? Hvor mye tid bruker man på det sosiale? Og hvor mye tid bruker man til å sitte på datamaskinen? Skjønner at svarene kan være veldig varierende, men hvis man skal ta utgangspunkt fra det jeg tenker, som er sivil/samføkonom, sivilingeniør eller psykolog.

 

Har litt vanskelig å se for meg at jeg, og 1-3 andre sitter på en hybel å spiller...

 

Hvis jeg skulle gå over til HW relaterte spørsmål, så følger de under:

  • Hva er forskjellen på f.eks Gigabyte/Sapphire/Asus Radeon HD 7970 3 GB
  • Nvidia eller AMD?
  • Hvor mye burde jeg bruke på en maskin? (Selv tenker jeg 8k +/-)
  • 128 GB SSD eller 64 GB?
  • Er 8 GB RAM nok?
  • Vente til julen for evt. tilbud?

 

 

Beklager for eventuelle dårlig formuleringer og leifer.

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

  • Liten eller ingen forskjell mellom de ulike kortene. Samme ytelse. Noen er fabrikkoverklokket litt, og da står det i navnet.En annen forskjell er kjøling, men det har ikke noe å si med mindre du selv skal overklokke.
  • Ikke veldig stor forskjell mellom AMD og Nvidia. Selv har jeg AMD. AMD er generelt sett bedre på Eyefinity (flere skjermer) og høy oppløsning pga mer minnebussbredde og VRAM. Nvidia knuser derimot AMD på 3D (hvis det er aktuelt for deg).
  • Du kan få en grei maskin for 8k, men det vil ikke være veldig stor forskjell fra den bærbare du har nå. Investerer du et par tusen til vil du få inn en HD Radeon 7970/GTX 680 og en i5-3570k, og du kan du kjøre det som finnes der ute uten problemer.
  • Kommer helt an på budsjett og prioriteringer, det. Jeg har 2 SSD'er, en på 120GB og en på 250GB. Da har jeg plass til alle spillene på den. Men det viktigste er OS, og du får inn det og noen få spill på en 64GB SSD.
  • 8GB RAM er nok til ditt bruk, ja.
  • Tilbud er det hele tiden. Ser ikke noe poeng i å vente.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Liten eller ingen forskjell mellom de ulike kortene. Samme ytelse. Noen er fabrikkoverklokket litt, og da står det i navnet.En annen forskjell er kjøling, men det har ikke noe å si med mindre du selv skal overklokke.
  • Ikke veldig stor forskjell mellom AMD og Nvidia. Selv har jeg AMD. AMD er generelt sett bedre på Eyefinity (flere skjermer) og høy oppløsning pga mer minnebussbredde og VRAM. Nvidia knuser derimot AMD på 3D (hvis det er aktuelt for deg).
  • Du kan få en grei maskin for 8k, men det vil ikke være veldig stor forskjell fra den bærbare du har nå. Investerer du et par tusen til vil du få inn en HD Radeon 7970/GTX 680 og en i5-3570k, og du kan du kjøre det som finnes der ute uten problemer.
  • Kommer helt an på budsjett og prioriteringer, det. Jeg har 2 SSD'er, en på 120GB og en på 250GB. Da har jeg plass til alle spillene på den. Men det viktigste er OS, og du får inn det og noen få spill på en 64GB SSD.
  • 8GB RAM er nok til ditt bruk, ja.
  • Tilbud er det hele tiden. Ser ikke noe poeng i å vente.

  • Hvis vi da sier f.eks MSI sin modell, som koster 600-700 kr mindre enn de andre øvrige modellene, er det fremdeles minimale forskjeller?
  • Akkurat 3D skjerm kommer jeg ikke til å anskaffe meg på en god stund!
  • Når det kommer til budsjettet: http://prisguide.tek.no/liste/135205 Ser ikke denne ut som et fint utgangspunkt? Kan trekke fra windows lisensen, dermed kommer jeg meg under 9k. Burde jeg kanskje lagt inn noen hundrelapper til på prosessor, hovedkort og kabinett?
  • Jeg tenker da å kjøpe typ 1 SSD og 1 HDD (slik som i handlelisten), spørsmålet mitt ang. SSD er vel egentlig nødvendigheten for å legge inn annet enn OS på SSDen

Hadde vært fint om du kunne kommet med inspill i forhold til studentlivet/militæret og stasjonær datamaskin! :)

Lenke til kommentar

Ville ikke kjøpt noe under 120gb ssd. Blir bare å slite med plass. Selv har jeg hatt både 7970 og nå 670. Det som var plagsomt med det 7970 kortet var at det hørtes ut som en støvsuger hvis du skal overklokke det. Velg ett kort med annen kjøler hvis du ikke liker støy :)

Endret av otl
Lenke til kommentar

Ville ikke kjøpt noe under 120gb ssd. Blir bare å slite med plass. Selv har jeg hatt både 7970 og nå 670. Det som var plagsomt med det 7970 kortet var at det hørtes ut som en støvsuger hvis du skal overklokke det. Velg ett kort med annen kjøler hvis du ikke liker støy :)

Nå sitter jeg hovedsaklig med musikk gjennom eksterne høytalere, evt. headset sålenge jeg sitter på datamaskinen. Er viftelyden fremdeles fryktelig irriterende?

Lenke til kommentar

Ja, den er plagsom så lenge den kommer høyt nok opp i rpm. Vil ikke anbefale det kortet du har plukket ut. Hør på youtube f.eks. Støynivået var ene og alene grunnen til jeg solgte kortet mitt. Nå har jeg asus gtx 670 dcuii og kjører viftene på 100% og hører nesten ikke kortet.

Endret av otl
Lenke til kommentar

Ja, den er plagsom så lenge den kommer høyt nok opp i rpm. Vil ikke anbefale det kortet du har plukket ut. Hør på youtube f.eks. Støynivået var ene og alene grunnen til jeg solgte kortet mitt. Nå har jeg asus gtx 670 dcuii og kjører viftene på 100% og hører nesten ikke kortet.

Hvordan klarer 7970 seg mod gtx 670?

 

Idé til hvordan jeg kan selge den bærbare maskinen? Har tenkt på å legge den ut på finn.no, men jeg synes at det virker lite sannsynelig at jeg får solgt en brukt bærbar der...

Lenke til kommentar

Det kortet du har funnet bruker standardviften som er veldig dårlig. Kjøler lite og bråker mye. Selv om du ikke skal overklokke, så kan det være greit å investere i noe litt dyrere. Men om du har på lyd/headset har det egentlig ikke så mye å si. Lista du har satt sammen ser veldig bra ut. Bare husk at totalprisen blir litt høyere enn det prisguide sier, fordi du må kjøpe fra forskjellige butikker som alle krever litt i frakt.

 

Hvordan klarer 7970 seg mod gtx 670?

 

7970 slår definitivt GTX 670.

Endret av moby_duck
Lenke til kommentar

Det kortet du har funnet bruker standardviften som er veldig dårlig. Kjøler lite og bråker mye. Selv om du ikke skal overklokke, så kan det være greit å investere i noe litt dyrere. Men om du har på lyd/headset har det egentlig ikke så mye å si. Lista du har satt sammen ser veldig bra ut. Bare husk at totalprisen blir litt høyere enn det prisguide sier, fordi du må kjøpe fra forskjellige butikker som alle krever litt i frakt.

 

Hvordan klarer 7970 seg mod gtx 670?

 

7970 slår definitivt GTX 670.

 

Hvis jeg da skulle gå for et annet 7970 kort, vil den fremdeles bråke like mye? Alternativet er vel GTX 680 som kommer på 3 300 kr. Slik det ser ut, kan jeg bestille mesteparten av delene fra deal.no. Kan forresten nevne at det ikke er jeg som har satt sammen lista, men hardware.no

 

Jeg ønsker å fokusere litt mer på problematikken rundt studier/militæret og en stasjonær datamaskin...

Lenke til kommentar

 

Jeg ønsker å fokusere litt mer på problematikken rundt studier/militæret og en stasjonær datamaskin...

 

Dette må du vel regne litt på selv. I militæret er det nok ikke så lett å få brukt en stasjonær pc bortsett fra når du er på perm, men om du velger å studere så er det ikke noe problem å ha en stasjonær pc (om du da ikke har tenkt å bo i en båt eller telte).

 

Hvis du tenker på studiene som en 8-16 jobb vil du fint klare å få gjort det du trenger (studerer siviløkonomi selv og det går helt fint) og resten av tiden må jo du nesten selv velge hva du vil bruke tiden din på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde det vært jeg som skulle kjøpe en 7970 i dag, så hadde jeg endt opp med denne: https://prisguiden.no/produkt/gigabyte-radeon-hd-7970-3gb-oc-version-155453

 

Jeg går selv 2. år på vgs. Kommer nok til å dra i militæret selv, og da får nok PC-en bli værende hjemme. Etter det skal jeg til NTNU i Trondheim og flytte på hybel, og da tar jeg med meg PC-en (og oppgraderer til Skylake :))

Lenke til kommentar

Hadde det vært jeg som skulle kjøpe en 7970 i dag, så hadde jeg endt opp med denne: http://www.prisguide...-version-155453

 

Jeg går selv 2. år på vgs. Kommer nok til å dra i militæret selv, og da får nok PC-en bli værende hjemme. Etter det skal jeg til NTNU i Trondheim og flytte på hybel, og da tar jeg med meg PC-en (og oppgraderer til Skylake :))

Hvorfor Gigabyte sin fremfor ASUSen?

 

Slik jeg forstod det på deg så var det minimale forskjeller, og de to over klager på viftestøy fra grafikkortet... :)

Lenke til kommentar

Hadde det vært jeg som skulle kjøpe en 7970 i dag, så hadde jeg endt opp med denne: http://www.prisguide...-version-155453

 

Jeg går selv 2. år på vgs. Kommer nok til å dra i militæret selv, og da får nok PC-en bli værende hjemme. Etter det skal jeg til NTNU i Trondheim og flytte på hybel, og da tar jeg med meg PC-en (og oppgraderer til Skylake :))

Hvorfor Gigabyte sin fremfor ASUSen?

 

Slik jeg forstod det på deg så var det minimale forskjeller, og de to over klager på viftestøy fra grafikkortet... :)

 

Fordi ASUSen koster 3000, og denne koster 2700 og har i tillegg bedre kjøling.

 

La meg oppklare dette med viftestøy for deg... Ved stock clock (altså med de innstillingene kortet kommer med fra fabrikken) vil det ikke være veldig stor forskjell mellom en billig og en dyr 7970. Ja, det bråker naturligvis mer med en mindre vifte, fordi den må gå fortere enn en stor vifte for å oppnå samme temperatur. Men hvis støy er viktig for deg, så ville jeg ha valgt et annet kabinett og lagt på en 3. parts CPU-kjøler før jeg gjør noe med skjermkortet. Så for å konkludere... Hvis du ikke skal overklokke og ikke er veldig nøye på støynivå (og det er ikke orkan vi snakker om her, sikkert ikke noe mer viftestøy enn du har fra den bærbare), så bør du gå for den billigste. Men ta gjerne en kikk på klokkefrekvensen på kortet. Den varierer mellom de ulike merkene. Det er også en grunn til at det jeg fant er best.

Lenke til kommentar

Hadde det vært jeg som skulle kjøpe en 7970 i dag, så hadde jeg endt opp med denne: http://www.prisguide...-version-155453

 

Jeg går selv 2. år på vgs. Kommer nok til å dra i militæret selv, og da får nok PC-en bli værende hjemme. Etter det skal jeg til NTNU i Trondheim og flytte på hybel, og da tar jeg med meg PC-en (og oppgraderer til Skylake :))

Hvorfor Gigabyte sin fremfor ASUSen?

 

Slik jeg forstod det på deg så var det minimale forskjeller, og de to over klager på viftestøy fra grafikkortet... :)

 

Fordi ASUSen koster 3000, og denne koster 2700 og har i tillegg bedre kjøling.

 

La meg oppklare dette med viftestøy for deg... Ved stock clock (altså med de innstillingene kortet kommer med fra fabrikken) vil det ikke være veldig stor forskjell mellom en billig og en dyr 7970. Ja, det bråker naturligvis mer med en mindre vifte, fordi den må gå fortere enn en stor vifte for å oppnå samme temperatur. Men hvis støy er viktig for deg, så ville jeg ha valgt et annet kabinett og lagt på en 3. parts CPU-kjøler før jeg gjør noe med skjermkortet. Så for å konkludere... Hvis du ikke skal overklokke og ikke er veldig nøye på støynivå (og det er ikke orkan vi snakker om her, sikkert ikke noe mer viftestøy enn du har fra den bærbare), så bør du gå for den billigste. Men ta gjerne en kikk på klokkefrekvensen på kortet. Den varierer mellom de ulike merkene. Det er også en grunn til at det jeg fant er best.

Ok, takk for respons. Jeg har oppdatert listen med å bytte kabinettet ut med Fractal Design R3, HW skriver at det skal være svært stillegående. Tenker ikke noe spesielt på å clocke det, ikke med det første iallefall.

 

Tilbake til salg av den bærbare:

Er det sannsynelig å få solgt en bærbar pc på finn.no?

Lenke til kommentar

Angående studier og datamaskin, vil du absolutt få bruk for den. Militæret er det verre med. Da hadde jeg nok heller klart meg med den bærbare og ventet med å kjøpe til du har dimmet. Hva er vitsen med å bruke masse penger på en maskin du ikke får brukt og som er "forrige generasjon" når du endelig har tid til å sette deg ned med den?

 

Når det gjelder studier bruker jeg datamaskinen MYE. Men så skal det sies at jeg studerer dataingeniør ;) Uansett studier er du nærmest avhengig av en bærbar maskin (med mindre du liker å ta notater på ark). Selv bruker jeg MacBooken på skolen og kobler den opp på 27" når jeg er hjemme (med eget tastatur og mus selvfølgelig). Når det er sagt så kommer jeg til å kjøpe en kraftig stasjonær da jeg har oppgaver som krever mye av maskinvaren. For deg vil dette kanskje være spill?

 

Hvis jeg forstår det rett har du 1,5 år igjen av vgs. Det er jo en stund, og er gaming viktig for deg - så fyr løs. MEN: Den dagen du begynner å studere vil du trenge en bærbar (helst med god batteritid). Hvis du jobber litt ved siden av skolen burde det la seg gjøre å kjøpe en stasjonær og beholde laptoppen, eventuelt selge den og kjøpe ny når du nærmer deg studiestart.

Lenke til kommentar

Angående studier og datamaskin, vil du absolutt få bruk for den. Militæret er det verre med. Da hadde jeg nok heller klart meg med den bærbare og ventet med å kjøpe til du har dimmet. Hva er vitsen med å bruke masse penger på en maskin du ikke får brukt og som er "forrige generasjon" når du endelig har tid til å sette deg ned med den?

 

Når det gjelder studier bruker jeg datamaskinen MYE. Men så skal det sies at jeg studerer dataingeniør ;) Uansett studier er du nærmest avhengig av en bærbar maskin (med mindre du liker å ta notater på ark). Selv bruker jeg MacBooken på skolen og kobler den opp på 27" når jeg er hjemme (med eget tastatur og mus selvfølgelig). Når det er sagt så kommer jeg til å kjøpe en kraftig stasjonær da jeg har oppgaver som krever mye av maskinvaren. For deg vil dette kanskje være spill?

 

Hvis jeg forstår det rett har du 1,5 år igjen av vgs. Det er jo en stund, og er gaming viktig for deg - så fyr løs. MEN: Den dagen du begynner å studere vil du trenge en bærbar (helst med god batteritid). Hvis du jobber litt ved siden av skolen burde det la seg gjøre å kjøpe en stasjonær og beholde laptoppen, eventuelt selge den og kjøpe ny når du nærmer deg studiestart.

Fordelen med å kjøpe en maskin man bygger selv er jo såklart at jeg kan oppgradere den slik jeg vil, også. Hvis jeg skulle kjøpt en maskin i dag for spilling, vil den antakligvis være tildels utdatert om 2 år. Du har forsåvidt et poeng, kanskje jeg burde vente til jeg er ferdig i militæret.

 

Selv er jeg personen som ønsker å benytte seg av notatark, som sagt har jeg en datamaskin på skolen, men denne benytter jeg bare når jeg trenger internett. Problemet med data er at det er for lett å glemme seg bort i facebook, dessuten er det jo bevist at man lærer bedre ved å skrive for hånd. Hvis jeg skulle tenkt på hvilken bærbar jeg skulle hatt til studiene ville jeg nok heller hatt en mbp. Dette var min forrige bærbare, og nå som jeg er window(n)s bruker merker jeg at det er et savn.

 

Ville ikke sagt at gaming er "viktig" for meg, men; at det er en fin måte å komme seg bort fra stresset på. Takk for fin respons! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...