Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Finnes det noe som får håret til gro igjen på hodet - for oss menn


Reggy

Anbefalte innlegg

Finnes det noe som kan få hår på hodet til å gro igjen?

 

Noe som funker?

 

Som mange andre menn tynnes håret og vikene stiger. Lever helt greit med det og har ikke undersøkt veldig om kur e.l.

 

Men om det fantes noe som virket uten at det var dyrt, farlig/bivirkninger osv, kunne jeg forsåvidt godt tenkt meg håret tilbake - der det en gang var...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det handler om en kombinasjon av flere ting. Fritt testosteron, som via 5α-reduksjon igjen avgjør fritt DHT. Det eneste som virker er Rogaine/Minoxidil for å smøre på, og http://en.wikipedia....iki/Finasteride i tabletter. Det er sistnevnte som har mest bivirkninger. Jeg har ikke problemer med håret, så aldri prøvd noe sånn, men det som er en vanlig bivirkning med de tablettene er manglende sexlyst, og konsentrasjon, også permanent. Det er fordi DHT er viktig for hjernen, og det psykiske velbehaget, og at denne medisinen virker med å blokkere 5α-reduksjon. Noe jeg har sett er at menn med lite hår på hodet er mindre utsatt for depresjon. Derfor tror jeg at det er lurt å unngå behandling med medikamenter som senker DHT. Da et problem kanskje blir byttet ut med et annet. Uansett tror jeg overvekt kan være et problem, dersom en har lav forbrenning, og lav SHBG, noe som kan gi mye fritt testosteron og hårtap.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Finnes det noe som kan få hår på hodet til å gro igjen?

 

Noe som funker?

 

Som mange andre menn tynnes håret og vikene stiger. Lever helt greit med det og har ikke undersøkt veldig om kur e.l.

 

Men om det fantes noe som virket uten at det var dyrt, farlig/bivirkninger osv, kunne jeg forsåvidt godt tenkt meg håret tilbake - der det en gang var...

 

Vel, det er jo ofte slik at hårtap er genetisk. Men om dette ikke er tilfelle er det observert hos dyr at mangel på tinn kan føre til hårtap, så du kan jo prøve å supplere med tinn.

Lenke til kommentar

Det handler om en kombinasjon av flere ting. Fritt testosteron, som via 5α-reduksjon igjen avgjør fritt DHT. Det eneste som virker er Rogaine/Minoxidil for å smøre på, og http://en.wikipedia....iki/Finasteride i tabletter. Det er sistnevnte som har mest bivirkninger. Jeg har ikke problemer med håret, så aldri prøvd noe sånn, men det som er en vanlig bivirkning med de tablettene er manglende sexlyst, og konsentrasjon, også permanent. Det er fordi DHT er viktig for hjernen, og det psykiske velbehaget, og at denne medisinen virker med å blokkere 5α-reduksjon. Noe jeg har sett er at menn med lite hår på hodet er mindre utsatt for depresjon. Derfor tror jeg at det er lurt å unngå behandling med medikamenter som senker DHT. Da et problem kanskje blir byttet ut med et annet. Uansett tror jeg overvekt kan være et problem, dersom en har lav forbrenning, og lav SHBG, noe som kan gi mye fritt testosteron og hårtap.

 

Skal ikke ta noen sjanser med helsa nei.

 

Så viktig var det ikke.

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar

Det handler om en kombinasjon av flere ting. Fritt testosteron, som via 5α-reduksjon igjen avgjør fritt DHT. Det eneste som virker er Rogaine/Minoxidil for å smøre på, og http://en.wikipedia....iki/Finasteride i tabletter. Det er sistnevnte som har mest bivirkninger. Jeg har ikke problemer med håret, så aldri prøvd noe sånn, men det som er en vanlig bivirkning med de tablettene er manglende sexlyst, og konsentrasjon, også permanent. Det er fordi DHT er viktig for hjernen, og det psykiske velbehaget, og at denne medisinen virker med å blokkere 5α-reduksjon. Noe jeg har sett er at menn med lite hår på hodet er mindre utsatt for depresjon. Derfor tror jeg at det er lurt å unngå behandling med medikamenter som senker DHT. Da et problem kanskje blir byttet ut med et annet. Uansett tror jeg overvekt kan være et problem, dersom en har lav forbrenning, og lav SHBG, noe som kan gi mye fritt testosteron og hårtap.

 

Skal ikke ta noen sjanser med helsa nei.

 

Så viktig var det ikke.

 

Takk for svar.

 

Bivirkningene er lignende det som skjer med isotretinoin. Det er en veldig potent effekt. Og du vil nesten garantert få depresjon, eller iallefall en økt tendens. DHT er et veldig potent androgen. Som vil ha en veldig god effekt på humøret. Så hvis humøret ditt er bra, så tror jeg du kan leve med litt hårtap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...