Gå til innhold

Tilpassing av profilbilde


Anbefalte innlegg

God formiddag!

 

Jeg skal prøve å gi en god forklaring på dette, men det viste seg å være vanskelig. I alle fall: når brukere laster opp bildet blir det lastet opp i de aktuelle pikslene (for eksempel 400x200.) Jeg ønsker gjennom CSS at bildet blir delvis skalert slik at man for eksempel får mer av midtpunktet av bildet i profilbilderuten (for eksempel hvis bildet er 500 piksler i høyden). Både Twitter og Facebook gjør dette med sine profilbilder.

 

Jeg ønsker ikke at bildet faktisk blir skalert, men som beskrevet over. Noen om har noen gode ideer for hvordan dette kan gjøres? Tusen takk på forhånd!

 

Eksempel: det lille bildet er skalert til midtpunktet. Det store er originalen.

 

v7s0m0.png

Endret av winter2012
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe sånt som "crop til kvadratisk, og så skaler ned til en gitt størrelse"?

Cropping i CSS er tydeligvis ikke helt trivielt - ref dette . Reskalering i css er lett (height og width), men jeg vet ikke hva slags interaksjoner det har med crop-teknikkene. Det er uansett veldig mulig du må herje litt i javascript for å få ting til å gå opp.

 

Uansett - husk at ved å gjøre det på denne måten må du fortsatt sende hele bildet til brukeren. Ville det ikke vært penere (og enklere) å gjøre det på serversiden?

Endret av Djn
Lenke til kommentar

CSS har gode muligheter for å tilpasse bakgrunnsbilder. Mine to forslag er å 1) enten sette bakgrunnsbildet direkte via CSS, eller 2) legge bildet inn som et eget element, og sette dette som bakgrunnsbilde via Javascript.

 

Trikset er uansett å bruke background-size: cover. Godt støttet i nyere nettlesere, men dessverre ikke bakoverkompatibelt med IE7-8.

 

Håper det kan hjelpe deg på vei!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...