Gå til innhold

Et par spørsmål om CSS...


Anbefalte innlegg

Har så vidt begynt å pusle med CSS, og har et par spørsmål. Burde kanskje lese litt basic informasjon om CSS slik at jeg vet hva ting kalles, men dere forstår sikkert hva jeg mener:

 

1. Er det mulig på en eller annen måte å legge til i filen at f.eks .overskrift = .storskrift

Med det mener jeg at alle websider som skal bruke .overskrift viser .storkrift i stedet, på den måten slipper jeg å ha dobbelt opp liksom.

 

2. Kan jeg på en eller annen måte definere at en tekst skal bruke en "klasse"(?) - men gjøre unntak på noen av tingene som er definert i den?

Eksempel: Teksten skal være akkurat lik .overskrift - med ett unntak, den skal ikke være bold, slik .overskrift er definert til å være. (slik at jeg slipper å lage to .overskrifter, med kun en forskjell i).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Jeg vet ikke om jeg har forstått hva problemet egentlig er. Hva med å definere at <p>,<table> eller hva det nå er klassen skal påvirke skal bruke .storskrift, og kutte ut hele .overskrift? Mulig jeg er på jordet, men kom med et eksempel så blir det lettere å forstå/forklare.

 

2) Det finnes sikkert mulighet for noe überfancy opplegg der, men det er egentlig ikke så veldig tungvint med to separate klasser.

Lenke til kommentar
Har så vidt begynt å pusle med CSS, og har et par spørsmål. Burde kanskje lese litt basic informasjon om CSS slik at jeg vet hva ting kalles, men dere forstår sikkert hva jeg mener:

 

1. Er det mulig på en eller annen måte å legge til i filen at f.eks .overskrift = .storskrift

Med det mener jeg at alle websider som skal bruke .overskrift viser .storkrift i stedet, på den måten slipper jeg å ha dobbelt opp liksom.

<-- ikke sikker på hva du mener her...

 

2. Kan jeg på en eller annen måte definere at en tekst skal bruke en "klasse"(?) - men gjøre unntak på noen av tingene som er definert i den?

Eksempel: Teksten skal være akkurat lik .overskrift - med ett unntak, den skal ikke være bold, slik .overskrift er definert til å være. (slik at jeg slipper å lage to .overskrifter, med kun en forskjell i).

 

html

<div class="1" id="2"></div>

 

 

css

#2 {

her definerer du det som skal være spesielt for akkurat den diven

}

 

.1 {

denne kan du bruke flere steder

}

 

 

altså:

.class kan brukes flere ganger

#id kan bare brukes en gang.

Lenke til kommentar

Ok, kan forklare #1 litt nærmere.

 

Jeg bruker et CMS som jeg kan laste ned themes fra internett til. Alle funksjonene til CMS'et (alle plugins etc.) er definert til å bruke bestemte klasser.

 

Problemet er det at theme'en jeg holder på å lage er veldig simpel og bruker kun noen få klasser. Det er derfor unødvendig å ha med alle klassene jeg ikke bruker i CSS filen. Jeg kan enkelt løse det problemet ved å endre kildekoden til CMS'et slik at alle de klassene den er definert til å bruke, heller bruker den ene min. Men da vil jo ingen andre themes fungere...

 

Derfor vil jeg finne en enkel løsning slik at jeg ikke trenger å endre kildekoden, men samtidig ikke er nødt å ha alle klassene jeg ikke bruker i theme'en min.

 

Eksempel:

 

Kildekoden bruker:

.heading

.caption

.heading2

.heading3

 

Jeg bruker en klasse til alle disse:

.overskrift

 

Derfor blir det unødvendig å lage 4 like klasser i css filen, bare pga kilden refererer til 4 forskjellige navn!

 

Så jeg tenkte da at kanskje det var mulig å gjøre noe lignende dette i css filen:

 

.heading = .overskrift

.caption = .overskrift

.heading2 = .overskrift

.heading3 = .overskrift

 

Dette var mer eller mindre håpløst å forklare...

Er jo ikke livsnødvendig heller, men jeg prøver å få så ren kode som mulig...

 

------------

 

Hvis jeg har klasse 1 slik:

 

.1 {

color: #397BAD;

font-size: 11px;

font-weight: bold;

}

 

og vil bruke den, bortsett fra "bold", blir id dette da:

#2 {

font-weight: normal;

}

 

?

Lenke til kommentar

mener å huske at det siste der skal bli riktig ja,

 

 

 

 

.heading = .overskrift

.caption = .overskrift

.heading2 = .overskrift

.heading3 = .overskrift

med litt enkel php kan du lete igjennom filene dine etter .class navnene og endre på dem automatisk

 


<?php

$filename = 'script.php'; <-- bytt ut med navnet på fila som skal endres

$fp = fopen($filename, "a");



$arr = array(".heading", ".caption", ".heading2", ".heading3");



$find = "$arr";

$replace = .overskrift;

$w = str_replace($find, $replace, $w);



$write = fputs($fp, $w);

fclose($fp);

?>

 

tror det skal funke, men bare skrev rett her nå så har ikke testet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...