Gå til innhold

Oppsett av dual WAN router (ADSL + telenor fiber)


Cloud

Anbefalte innlegg

Hei

 

Akkurat fått fiber fra telenor i hus, og prøver å få dette til å fungere med min dual wan router.

Kan kjapt ta å liste opp utstyret som vil bli brukt:

  • ADSL modem (adsl levert via kabel-tv)
  • Multimodem (Zyxel P2812)
  • Router (Cisco RV082)
  • Switch (Cisco, 8- og 5-porter)
  • Trådløst AP (TP-Link, TL-WA901N)

Vedlagt ligger en oversikt over hvordan alt er koblet sammen.

Problemet mitt er at jeg ikke får nettilgang via fiber, ej heller kontakt med telenor modemet via nettverket på vanlig måte. Telenor modemet er satt til "bridge" og DHCP er skrudd av. Routeren min får kontakt med modemet, får tildelt DNS adresser, men kommer ikke på nett. Når jeg sjekker status på modemet sier det ifra at jeg ikke har nettilgang, sjekk status på WAN kabelen eller kontakt telenor. Har skrudd av wireless på modemet og det har resultert i at jeg ikke lenger får kontakt med modemet.

 

Router IP: 192.168.1.1

Multimodem IP: 192.168.1.3

Trådløst AP IP: 192.168.1.254

 

Er det noen som har en quick-guide til hvordan Zyxel modemet skal settes opp slik at det ikke router noe trafikk, bare sender det videre til routeren?

 

post-11760-0-44744800-1348162681_thumb.png

Endret av Cloud
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du blander ting litt sammen her. Er det ADSL eller kabelinternett du har? Hvis det er ADSL, så vil modemet være tilkoblet med en telefonledning til enten et uttak i veggen, eller til en splitter.. Hvis det er snakk om kabel, så vil modemet være tilkoblet med coax (antenneledning).

 

Alt etter hva du har, er det litt forskjellig hvordan man får ting til å fungere i bridge. Noen kabelmodem leveres som rene bridgemodem, og du trenger ikke gjøre noe, mens andre (gjerne de med wifi, flere porter osv) må konfigureres på nytt for å få det i bridge. Når det står i bridge, skal alt fungere uten noen spesiell konfigurasjon på ruteren du har stående bak.

 

Hvis det er snakk om ADSL, så må nok modemet settes i bridge manuelt, og etter du har fått dette til, må du konfigurere den dual-WAN ruteren din til å ta seg av PPPoE-tilkobling med brukernavn og passord fra ISP.

 

Kabel ISPer leverer vanligvis tjenesten sin som en ren ethernet bridge der du får tildelt IP-adresse fra DHCP, mens ADSL-ISPer leverer vanligvis leverer tjenesten sin via en PPPoE-server der du må koble til med brukernavn og passord for å få tildelt IP-adresse.

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg sagt opp kabel/ADSL-abonnementet, og heller brukt pengene på å oppgradere fiberlinjen med mindre det er en spesiell grunn til at du ønsker 2 abonnement.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...