Gå til innhold

Stasjonær pakke - spill / multitasking - ~15,000kr


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har bestemt meg for å investere i en ny PC. Det blir først og fremst til spilling, men jeg vil også gjerne kunne kjøre mange programmer samtidig uten problem. Med det mener jeg for eksempel å ha Visual Studio, Photoshop, Unity3D, masse browser vinduer, osv oppe samtidig. Eller å ha flere spill oppe samtidig.

 

Det er ikke helt uaktuelt å bygge selv, men aller helst vil jeg ha ferdig pakke og rimelig rask levering. Spiller ikke så stor rolle om jeg må betale 1-2k ekstra for en pakke. 15000,- er uten skjerm, tastatur og mus. Bare boksen. Men jeg må ha Windows.

 

Etter å ha lest endel på forumet tror jeg at det er mest aktuelt å gå for gå for i7 og GTX670, og en SSD er et must. De pakkene jeg har sett på er fra CDON og Komplett. Thor PC'ene ser interessante ut, men jeg finner ingen med både i7 og GTX670 som har en leveringstid satt. Jeg vil helst ha PC'en senest i slutten av neste uke, så "ukjent" leveringstid er egentlig uaktuelt.

 

De to jeg ser mest på akkurat nå er :

 

Komplett Gamer Premium - GTX 670 Edition

 

QPAD FH Komplett L.E.

CM Storm Trooper Gaming Big Tower

Silver Power SP-SS500 500W PSU

ASUS P8Z77-V LX, Socket-1155

Intel® Core i7-3770 Processor

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB

Gainward GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA

Crucial m4 SSD 2.5" 128GB

Seagate Barracuda® 1TB

Sony Optiarc DVD±RW Writer, AD-5280S

Microsoft OEM Wired Desktop 400

MS COA Label Windows Home Premium 7

MS DVD Win H.P/Pro/Ultimate 7 NO 64bit

MS ROYALTY Win Home Premium 7 Nordic

 

THOR Alda

 

Fractal Design Arc Midi Tower

Corsair HX 850W - 80+

Corsair 120GB SSD - Force 3

MSI Z77A-G45 Z77

Intel® Core™ i7-3770K (8M Cache, up to 3.90 GHz)

Corsair 16GB DDR3 1600MHz

Seagate Barracuda Green 2TB - 5900RPM - 64MB

Samsung 22X DL - SH-222BB/BEBE

2x NVIDIA GeForce GTX 680 2GB GDDR5 1006Mhz

High Definition Audio 5.1

Gigabit Ethernet, 10/100/1000 Mbps

2xDVI, HDMI, Displayport

Windows 7 Home Premium 64-bit

Microsoft SideWinder X4 Keyboard - SteelSeries Kan

 

 

Men jeg er ekstremt åpen for andre forslag. Jeg lurer dog på et par ting med disse pakkene.

 

- THOR sin har en Corsaid SSD. Jeg har fått inntrykk av at det er Samsung 830 og Crucial m4 som er de beste på markedet, men er det så stor forskjell?

- Komplett har Gainward GeForce GTX 670. Hva er egentlig forskjellen ifht NVIDIA her? Aldri hørt om Gainward.

- Vil leveringstid bli lenger om jeg endrer noe i Komplett sine pakker, f.eks fjerner tastatur og endrer til en 256GB SSD?

 

Jeg er forøvrig klar over at THOR sin koster litt over 15k, men det er den eneste de har med i7 som er på lager såvidt jeg kan se. Uansett heller jeg mest mot å bruke Komplett og eventuelt redigere litt på oppsettene de har. Med forbehold om at Gainward er like bra som NVIDIA.

 

 

Det ble litt lenger enn jeg hadde tenkt, håper noen orket å lese alt :) Som sagt er jeg åpen for alle forslag (gjerne fra andre butikker også), men jeg vil helst ha ferdig pakke og levering senest slutten av neste uke.

 

-Thomas-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Thor Alda er en helt syk PC. Den vil kjøre absolutt alt av nye spill på maks grafikk med HØY framerate. Det er nemlig 2 stk GTX 680 i den. THOR gir mye mer for penga og har bedre muligheter for oppgradering, men den vil nok holde noen år før det blir noe særlig behov for oppgradering.

 

Forskjellen på 2 stk GTX 680 og 1 GTX 670 er ganske stor, for å si det mildt. Selv forskjellen mellom en og to GTX 680 er ganske betydelig.

 

Så til spørsmålene dine:

 

Corsair SSD bruker SandForce 3 som kontroller, og den har en god del høyere feilrate enn de andre du nevner. Vi snakker fortsatt om ganske lave feilrater, og det skulle ikke føre til noen problemer med maskinen din.

 

Nvidia lager grafikkprosessorene, mens Gainward, MSI, ASUS osv lager selve kortene. En del produsenter legger på sine egne kjølersystemer, men Gainward bruker referansekjøler (etter standard spesifikasjoner). Tredjeparts kjølere fra MSI og ASUS har som regel mer effektiv kjøling (relevant hvis du skal overklokke) og bråker gjerne mindre. CDON oppgir ikke hva slags grafikkort de har i maskinen bortsett fra at det er et GTX 680. Da er det sannsynligvis en standard kjøler, tilsvarende den Gainward bruker (kan godt hende det er Gainward-kort).

 

Kan ikke si noe om leveringstid på egenbygd PC hos Komplett (eller CDON). Det står jo på CDON sine sider at leveringstid er 2-5 dager. Jeg ville helt klart gått for THOR som er en utrolig kraftpakke som kommer til å holde en stund.

Endret av Mathias-S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, da ble jeg litt klokere på endel ting :)

 

Men lurer på et par ting til hvis noen har tid:

 

- Hva mener dere med at mulighetene for oppgradering er mye større på Thor PC'en? Er det utelukkende pga hovedkortet?

 

- Du sier referansekjølere bråker mer, er det mye stress å eventuelt skaffe meg en ny kjøler å montere selv i ettertid hvis dette blir et problem. Jeg nevnte det vel ikke i første post, men støy irriterer meg hvis det blir veldig merkbart.

 

- Du sier også at THOR gir mye for penga, da betyr det at innholdet faktisk nesten er verdt prisen? Jeg regner jo med å betale litt ekstra for en pakke i forhold til å kjøpe deler å bygge selv, men skal jeg først betale over 15k må det være litt verdi også.

 

 

Skal se meg litt mer rundt før jeg bestemmer meg, men mulig jeg bestiller denne i morgen tidlig.

 

 

-Thomas-

Lenke til kommentar

Oppgraderingsmulighetene på Thor: Hovedkortet er det viktigste, ja. Strømforsyningen er også mye større, så den vil nok kunne holde i mange, mange år. En 500W strømforsyning er noe begrensende. Begge kabinettene (Komplett bruker CM Storm Trooper, Thor har Fractal Design Arc) er gode å bygge i og har solid kvalitet.

 

Det er komplisert å bytte kjøler på grafikkort og det er ikke vanlig å gjøre det med mindre man vil legge på vannkjøling. Siden det er referansekjølere på begge maskinene, så vil det vel faktisk være grafikkortene i Thor-maskinen som vil lage mest lyd siden det er 2 av dem.

 

THOR gir mye for pengene siden det faktisk er billigere enn å kjøpe deler og bygge selv. Komplett-maskinenen er ikke det. Det er ikke normalt å f.eks. ha 2 GTX 680 uten å nærme seg 20,000. Vi snakker faktisk her om å kjøre krevende spill som Battlefield 3 på 120 fps med ultra grafikk i 1080p. Så dermed vil du nok fortsatt kunne spille nye spill med max innstillinger om et par år, det samme kan jeg nok ikke si om Komplett-maskinen. Etter hvert som maskinen blir elder kan du jo også montere en ny prosessorkjøler og gi prosessoren nytt liv ved å overklokke den (men det er alltids mulig å gjøre det allerede nå, hvis du har lyst til å prøve).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du fått pcen eller? Eg fekk min igår men windows var på finsk. Var din også det? Og eventuellt hvordan fikset du det?

Klag til Cdon. Du skal selvfølgelig ikke få Windows på finsk, da det ikke stod noe om det da du bestilte. Du kan heller ikke uten videre bytte språk på en Windows-installasjon, dessverre.
Lenke til kommentar

Har du fått pcen eller? Eg fekk min igår men windows var på finsk. Var din også det? Og eventuellt hvordan fikset du det?

 

Hei, jeg fikk PC'en først i dag, og har akkurat startet den opp. For meg kom det en sånn mini-installasjon der jeg må velge språk, legge inn product-key (for windows, den sto på kabinettet på et klistremerke), osv. Skulle faktisk ønske jeg valgte engelsk (det var et alternativ), men det ble norsk. Det er uansett med en gjenopprettings CD i pakken. Regner med du får de samme valgene igjen om du bruker den.

 

Ellers har jeg ikke hatt tid til å gjøre meg opp noen mening om PC'en annet en at den er veldig kjapp ifht det jeg er vant til, hehe. Syns også Windows 7 brukte uhorvelig mye plass på SSD'en, men jeg fikk skrudd av hibernate og regulert pagefila litt, så nå er det masse plass. Godt fornøyd, så langt. :)

 

Mvh.

Thomas

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...