Gå til innhold

Er i en vanskelig situasjon, og trenger tips for fremtiden!


Chelseafc

Anbefalte innlegg

Hei gode diskusjonsfolk! ( Er ikke aktiv her, men ser at det finnes seriøse folk som kommer med god hjelp til andre brukere i forskjelige tråder,på forhånd takk for svar)

 

Alder:

Jeg er 19 år gammel født 1993 og er fra fylket Rogaland.

 

Utdanning:

Jeg har fullført alt frem til VGS. Gikk ut av 10ende klasse med 4,3 i snitt.(bra for en gutt det)

Gikk over til salg service og sikkerhet, hvor jeg fullførte første året med rundt 4 i snitt, andre året gikk jeg også ut med rundt 4,0 i snitt.

 

Situasjonen:

Tingen er jeg gikk faktisk ikke ut på grønt lys fra videregående..

For og bestå Salg og service faget må du gjennom en siste

"Tverrfaglig Eksamen"-der alle service fagene kommer inn i en stor muntlig oppgave. Dette er en stor gruppe oppgave. Det som skjedde da, var at jeg for første gang på videregåande ble syk, og det skikkelig syk, jeg hadde feber og bihulebetennelse og gikk min første gang på pencelin.

(Jeg er nesten alri syk, og jeg trener hver dag, og spiller fotball i 2 divisjon)

Jeg skulle få ta opp igjen eksamen senere, så da begynte jeg som lærling, 4mnd etterpå gikk jeg opp til eksamen, og jeg måtte gå alene fordiom det var en gruppeoppgave og jeg så ingen sjans i havet for å klare det, siden på de fire mnd hadde jeg glemt masse selvfølgelig.

Når jeg ikke klarte det, gikk jeg over til 100% stilling i samme firma jeg egentlig var lærling i.

 

Mine ønsker:

Ja jeg har lyst og bli fengselsbetjent.

Ja jeg har lyst og bli lokomotivfører.

 

Ingen av disse har jeg sjans på da jeg ikke får tatt fagbrev eller studiekompentanse pga en idiotisk tverfaglig eksamen, mine norskkarakterer, engelsk , samf, matte, naturfag er 4 og over..!!

 

Jeg har aldri strøket før, og derfor det skjedde var av sykdom. Jeg hadde bra snitt, jeg har alltid vært en elev over 4 i snitt og med matte og gym som mine sterkeste sider hvor begge var karakter 6!

 

Spørsmål:

 

Hvorfor er det sånn at jeg ikke kan bli fengselsbetjent pga jeg ikke har en tverfaglig eksamen, eller lok-fører? Jeg er sikker på jeg kan gjøre en like god jobb som de andre der. Finnes det ikke en annen måte å komme inn på?

 

-Har noen nåååget tips for meg, hva kan jeg gjøre? finnes det noe jeg kan kurse meg frem til for å få en grei jobb? Foreks komme meg inn på en skole 1 år får så bli noe? sånn så lokfører?

 

Er stuck, vanskelig. og mine foreldre skriker på meg hver dag pga dette.

 

Kom gjerne med fremtidige jobbtips. ( ikke it, post eller fisker)

 

Jeg er nå vekter men har ikke tenkt å råtne livet på den lønnen når jeg blir familiefar. håper jeg vertfall..

Endret av Chelseafc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder lokfører så er skolen ganske krevende. Om du ikke har kunnskaper om elektromagnetisme og annen fysikk så kan du ikke gjøre en like god jobb som de andre.. Det handler om å kunne takle avvikende situasjoner, og ha forståelse for hvordan alt henger sammen og virker, ikke bare gass brems og stopp på stasjonen..

Hvis toget stopper på hardangervidda så hjelper det lite med din salg og service utdannelse.. 80% av søkerne til lokføreryrket har elektro bakgrunn fordi et lok er en stor elektromotor. Hvis du virkelig vil bli lokfører så skaff deg en hjelpemontør stilling i et elektro firma, så har du fagbrev om 5år. Du må ikke være så utålmodig... de fleste som kommer inn på lokførerskolen er godt over 25.

 

For å søke deg til lokomotivførerutdanningen må du ha:

  • fylt 20 år ved oppstart av studiet
  • god kunnskap i norsk skriftlig og muntlig
  • fullført og bestått videregående skole med:
    - enten fagbrev innen elektrofag, teknikk og industriell produksjon (TIP), eller anleggsteknikk
    - eller generell studiekompetanse med minimum 280 årstimer matematikk og 140 årstimer fysikk (1FY)

Søkere med bakgrunn fra andre utdanningsprogrammer kan tas opp på grunnlag av realkompetanse, dersom søker på annen måte har tilegnet seg kunnskaper og kompetanse tilsvarende det formelle opptaksgrunnlaget. Skolen stiller da krav om minst 5 års yrkeserfaring, eller en kombinasjon av utdanning og yrkeserfaring som kan tilsvare det formelle opptaksgrunnlaget.

Endret av Yommt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...