Gå til innhold

Førstegangstjeneste i Garden - oktober


OleOren

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Er det noen andre her som blir innkalt til førstegangstjeneste i Oktober (garden)

Mener jeg skulle inn 2. oktober, oppmøte på enten Elverum, eller Gardemoen for å deretter komme seg videre til Elverum.

Leser rundt omkring at folk som regel pleier å samle seg og planlegger felles avreise frem til oppmøte-stedet, og lurer på om noen andre er villige til det samme? =)

 

 

Ellers, er det noen andre som har vært i Garden tidligere og som har noe å komme med. Har ikke helt bestemt meg for hvilke "grener" jeg bør prøve meg på innenfor Garden.

 

 

- Ole!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper noen som har vært der, kan komme med noen tips om hvilke kp1/kp2/kp3/kp4/kp5 osv. som passer for meg.

liker å holde meg litt i bevegelse, og vil minst mulig holde meg i ro og vil stå minst vakt. Jeg kan også fortelle at jeg ikke har perfekt syn, er litt nærsynt.har også en såkalt "schlatters sykdom" som har begynt å komme frem igjen (vet ikke om det bør kalles sykdom, men er en helvetes kul på kneet som aldri vil gå bort, mens smerten kan komme og gå etterhvert som jeg utsetter kneet for belastning

Lenke til kommentar

Heisann,

 

innrykket ditt kommer til å erstatte KP2 til jul. Oktober innrykket er et litt spesielt innrykk da det er fra oktober innrykket KP3 blir tatt ut, eller rettere sagt kommende Drilltropp rekrutteres her. Musikktroppen er allerede satt så det er ikke mulighet å søke seg inn dit før neste år. Det vil også være noen stabsstillinger som må fylles fra oktoberinnrykket, helt eksakt hvilke har jeg ikke noe oversikt over, men her:

http://forsvaret.no/...vaktsoldat.aspx

kan du se hvilke spesialstillinger som trengs i garden hvorav mesteparten holder til i KP5 (stabskompaniet).

Så har det seg sånn at hvert kompani har sin egen kompanistab også. Hvis kneet ditt ikke gjør deg godkjent til å gå vakt så vil du mest sannsynlig få en stilling innad i KP stab eller hos KP5 avhengig av hvor det trengs personell og selvfølgelig dine ønsker. Skulle du ønske å søke deg til KP3 Drill så ville jeg tenkt meg godt om da denne tjenesten er svært fysisk krevende, spesielt for knærne. Men, drillgardister med flere brudd i foten har gått skarpe oppdrag uten synlige problemer, så alt er mulig med riktig vilje og motivasjon.

Endret av forsvaret2011
Lenke til kommentar

Som sagt vil innrykket ditt ersatte 2 gardekompani. Kp 1, 2 og 4 har alle en jegertropp og eskortetropp så ønsker du å komme inn i ditt kull sin jegertropp så er nok det beste å vise at man er topp motivert og fortelle befalet på terningmoen at man ønsker å tjenestegjøre i jegertroppen. Det med vakthold så skal det sies at blir du lagfører vil du også kunne være avløsningsfører eller vaktkommandør noe som betyr relativt mye mindre "stå i ro" tjænest.

 

Transporten opp til elverum på innrykksdagen er relativt enkel. Du kan enten ta buss eller tog.

Buss: Elverumsekspressen går fra gardermoen, koster 25,- når du viser innkallingen din. Stopper ved Elverum Skysstasjon (rett ved leiren)

Tog: Bestill togbillet under Militær 50% og ta med innkallelsen din på toget. Toget går først til Hamar hvor du bytter tog som går til Elverum.

Det er flere hundre som skal til Elverum iløpet av innrykksdagene, så du kommer til å ende med folk som skal samme sted uansett hvilken transport du velger. Bare husk innkallelsen og ID.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Null stress å være i Jegertropp med skavanker. Jeg har hatt problemer med kneet siden innrykk, skal operere i oktober. Som jeg skrev i en annen tråd her så blir tropper delt opp utifra når på dagen du kommer. Har iallefall blitt gjort sånn det siste året. De som kommer like før 10 på siste innrykksdagen blir som regel jeger.

 

Jeger har også egen stab, noe de andre troppene ikke har. Her er det lagfører, sanitet, kjøretøyansvarlig og samband. Jeger er ute og hater mer enn de andre troppene, men det er sånn vi liker det. Først ut, sist inn. Hvis du blir jeger så tar du over for troppen min rundt juletider. Det anbefaler jeg på det sterkeste for vi har en konge troppsjef som elsker grønt.

 

Vakt blir det fort en del av. Går ann å satse på å bli avløsningsfører som det ble sagt. De står nesten ikke vakt. Ellers så er det bare å finne seg i det og kose seg når man kan. Vi er nettopp ferdig med en hel måned grønt. Gleder oss litt til vakt på fredag. Og Stortingets åpning neste uke ikke minst. Det blir en høydare.

Lenke til kommentar

- og en ting til! Bør man møte opp dagen før, eller kan man møte på selve innrykksdagen, har det noe å si? Hvis man kommer en dag før vil man vel være først til å få de ønskene man vil, og.. man får vel et sted å sove..? Takk for svar!

 

Det har jo noe å si for hvor du blir plassert, men dette er ikke noe du kan kontrollere eller velge selv. Man får ikke velge iløpet av innryksuka da alle skal igjennom det samme. Etterhvert når troppene blir satt, så vil du kunne anmode om å få flyttet til en annen tropp. Men da må du også ha vist mye motivasjon og vilje for at de skal gjøre endringer.

Ville anbefalt deg å møte ihenhold til oppmøte dagen din ;) Skulle du av ulike årsaker ikke kunne møte opp på denne dagen pga. transport e.l så kan man møte opp dagen før, da vil du få tildelt soveplass osv... Bare å møte opp i leirvakta på terningmoen så ordner de det :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...