Gå til innhold

VG2 IKT -> Forkurs?


Cet

Anbefalte innlegg

Hei!

Er 17 og går IKT vg2. Jeg har tenkt at jeg har lyst til å bli dataingeniør (Bachelor) eller kanskje datateknikker (Master), og sikter mot å gå på NTNU om noen år. Jeg er særdeles flink i engelsk, men matten sliter jeg litt med. Det jeg lurer på; Har hørt om noen som gikk rett VG1, VG2 (ikt) og så rett på forkurs til ingeniør. Er dette mulig? Må jeg gå påbygg? (Eller er det kanskje lurt å gå påbygg først så jeg kan forbedre mattekunnskapen?)

 

Eneste grunnen til at jeg kan se noe poeng i å ta påbygg er matten og naturfagen.

 

Kjetil

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal skal fungere fint det der. Forkurset til ingeniør er jo for å skaffe folk uten generell studiekompetanse akkurat dette. Det er et år med påbygging fra vgs. Så er det rett inn. (du trenger generell studiekompetanse + litt til for å gå ingeniør)

 

En ting du kan tenke på er f. eks å søke deg inn på forkurset til HiO:IU. Gå det et år. Så ta 3 årig bachelor f. eks på HiO for så å ta 2 år på NTNU. De to årene blir litt kjipere enn de som går 5 år på NTNU men du slipper noen fag som er ufattelig kjedelig på master de første årene

Lenke til kommentar

Det stemmer ikke at du kan gå rett til forkurs for ingeniørutdanning etter VG2 IKT. Du må enten ha Generell Studiekompetanse ELLER Fagbrev.

 

Når du har fått en av disse kan du enten velge en skole som har Tress ordning eller gå 1 årig forkurs med fysikk og matematikk.

 

om du velger Y-VEI vil du få ekstra Norsk første året, du vil også få ekstra Matematikk og Fysikk første året. (1 semester på hver).

 

Den ?raskeste? veien er å gå Påbygg etter VG2.

 

Men du kommer vertfall ikke inn på Høyere utdanning før 2014 tipper jeg, alså 2 år.

 

Kan også nevne at matematikken du får på påbygg er HELT annerledes fra R1/R2 (noen tilbyr faktisk R1). For min del så fikk jeg ikke bruk for noe som helst av den matematikken jeg hadde på Påbygg (med unntak av vekstfaktor formelen, som ikke er nevneverdig). Om du vil forbedre matematikkunskapene dine så er det bare mengdetrening som skal til, evt begynn litt på fritiden..

 

mvh

Per

Lenke til kommentar

Tror du bør undersøke litt nærmere Dryper, det du sier stemmer i allefall ikke med opptakskravene til HiOA.

 

1. Fagbrev eller Vg1 og Vg2 fra andre studieretninger i videregående skole enn studiespesialisering.

 

2. Fullført videregående skole med generell studiekompetanse, uten den nødvendige kompetansen i matematikk og fysikk.

 

3. Grunnskole og minst 5 års praksis (eller en kombinasjon av videregående skole og praksis).

 

http://www.hioa.no/Studier/TKD/AArsstudier/Forkurs-til-ingenioerutdanning

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...