Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ny bordkledning + etterisolering hva er det beste å gjøre?


Anbefalte innlegg

Mulig at dette er noe som er besvart før, men tar sjangsen og prøver meg....

 

Skal inn med ny ytterdør + et lite vindu på ytterveggen som går inn mot yttergangen i huset mitt. Her er det nå i følgende rekkefølge sett utenifra bordkledning, papp, isolasjon av gammel gammel type rockwool eller lignende, oppspikret plank og så rett på noe hunton (?) plater og så tapet til slutt.

 

Dette er et 50 talls hus....

 

Jeg har tatt bort tapet og disse hunton platene på innsiden og ser nå rett på den oppspikra planken når jeg står inne.

 

Så til spørsmålet... utvendig bør jeg ta bort pappen og kaste den gamle isolasjonen for så å sette i ny glava evt. rockwool eller bare la den være, ikke røre pappen og kun lekte ut, etterisolere, vindsperre og så kledning?

 

Ser for meg mye drittjobb med å ta bort alt det gamle men ønsker jo at resultatet skal bli best mulig. Men er redd for at det skal bli for tett...??

 

Innvending vil jeg ikke etterisolere for jeg ønsker ikke gjøre gangen smalere enn den allerede er idag.

 

Så i teorien i mitt hode ser jeg for meg at det blir panel, dampsperre, oppspikret plank, gammel isolasjon, papp, etterisolering med glava, vindsperre, ny lekt for lufting og til slutt bordkledning....

 

Sykt rotete innlegg, beklager det men det er tusen ting som surrer i toppen for tida!! :confused:

Endret av TheWaldorfMorfJorfGorfLorf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Din beskrivelse av konstruksjonen, er litt forvirrende. Undrer på, om du glemmer "noe" og at din beskrivelse er noe ufullstendig. Men jeg vet ikke hvor du bor og om huset er bygg på 50-tallet som du skriver.

 

Slik jeg kjenner 50-tall hus (bolighus) og som ble byggd på 40 og 50 tallet, her på det sentrale Østlandet, så er konstruksjonen litt anderledes. Generelt så fantes det da ikke isolasjon, så de benyttet en større avstand melleom stendrene (stolper). Men de benyttent en "bindingsverks" konstruksjon. På 40 tallet gjerne ujustert 4" x 4", (ca. 100 x 100 mm) i sviller og stolper, med cc fra 85 - 105 cm. På 50 tallet, brukte de også ujusterte materialer, men de fleste benyttet da 2" x 4" som stolper, med en cc på ca 85 cm. Sviller kunne være enten 2" x 4", eller 4" x 4". Men ellers var konstruksjonene relativt like og jeg skal rame opp. Begynnet fra utsiden.

 

Panel, papp, rupanel, bindingsverk (uisolert), rupanel, porøs huntonitt plater og masikinpapp. I ettertid er de fleste av disse husene etterisolert. Og i begynnelsen, foret en kun ut utvendig med 5 cm lekter og la her inn 5 cm. sydde isolasjonsmatter og så ny panel utenpå. Andre åpnet konstruksjonen, så de har isolert "tommerommet", i bindingsverket med 10 cm isolasjon. Eller også foret ut mer, så de kunne få inn mer isolasjon, i bindingsverket. Men det siste, er noe en har gjordt de siste ca 20 år. Det er også benyttet andre metoder for å etterisolere "tommerommet", ved innblåsing av løs isolasjon, eller ved skumming. Men ved å åpne KUN fra utsiden og legge inn issolasjon, så oppstår et problem. Moderne isolasjon som steinull og glassvatt, krever en fuktsperre på innsiden. Fukt kommer fra innsiden og trekker ut i konstruksjonen og nevnte isolasjon "holder" på fuktigheten og det oppstår råte. Så skal en isolere Galva/Rockwoll, må en også åpne på innsiden og få montert en difusjonstett fuksperre (plast). Og fjerner du huntonitt platene inv. får du en "drittjobb". Og grunnen er at disse husene justert utvendig og da materialene normalt var ujusterte, måtte en justere alt inv. bindingsverk med kiler, for å rette opp veggen. Eks. på en stolpe kunne kilen være fra 2 mm tykkelse, til 8 mm i andre enden. Og neste kile med andre mål, eller tykkelser. Og når du river de platene, går som regel de gamle kilene i stykker og du må lage nye. Mye arbeid og arbeid for proffer! Men det er en annen løsning, hvis du ikke har revet alle inv. plater. Du kan fra fra utsiden, benytte isolasjon av cellolosefiber, da skal det ikke være krav til dif. sperre. Mulig du også kan benytte skum, med det må i så tilfelle sjekkes opp!

 

Hvis hele bindingsverket ditt er isolert med Glava/Rockwoll og den ser grei ut, er det ingen grunn til å bytte den ut. Men da må du tenke på inv. fuktsperre!

 

Gjennoppbygging fra og med bindingsverket ditt utv. og forutsetter da et gamelt bindingsverk, som jeg har beskrevet over. Er isolasjonen ok, kan du fore ut 50 mm lekter (helst mer) og legge disse på cc 600 mm og så isolere utforingen. Ved å bruke en 12 mm Asfalt vindtett pl., som vindtetting, øker du isolasjonen med ca 3 cm. Men da må du huske på pappremser, alle steder der ikke plateskjøter blir "klemt" med lekte utenpå. Dette fordi kvist kan falle ut i ettertid og det kan oppstå sprekker i panelen. Du må tenke, vann kommer ovefra og skal ikke inn i konstruksjonen. Samtidig ska remsa tette for vind. Utforing for lufting (under utv. panel), bør du som du selv nevnte også montere. Men alt dette er normalt en jobb for proffer. Her er det mange feil som kan få tragiske konsekvenser. Og ikke minst, dette blir MYE arbeid! Er det som jeg antar, kan det gå med flere hundre timer på en slik jobb. Dette ble neten en avhandlig. :) Og koster normalt 500 kr/t + MVA. Håper likevel at dette var en hjelp, til tross for at det er noe usikkerhet her om din konstruksjon.

Lenke til kommentar

Fantastisk at du tar deg tid til å svare!!

 

Virker som du har åpnet en vegg eller to på et par 50 talls hus ja....! Du har helt rett mer eller mindre i denne rekkefølgen du beskriver over: Panel, papp, rupanel, bindingsverk (uisolert), rupanel, porøs huntonitt plater og masikinpapp

 

Rupanel som du beskriver er det jeg kaller "oppspikret plank" Huset befinner seg i kalde nord norge!

 

Nå skal det sies at ytterveggen det gjelder er i inngangspartiet mitt som er under tak hvis du sjønner? Det er ikke store flaten som skal byttes på.

 

Nå har jeg tatt bort disse porøse huntonit platene på innsiden og ser mer eller mindre rett i rupanelen. På utsiden har jeg ikke tatt bort gammel bordkledning enda men merker når jeg banker litt i veggen virker den meget meget hul så her tror jeg ikke det er stort av isolasjon. Det kan godt være at det er lagt inn disse sydde mattene du beskriver på 5 cm når det ble byttet kledning på huset for x antall år siden. Har vært borti de et par andre plasser i huset. Er noe hvit jævli glassvatt aktig dritt i de. Jeg skal ta meg jobben (siden veggen er så liten og at jeg skal inn med et lite vindu) å ribbe veggen helt ned bort med bordkledning papp og det som evt måtte finnes under for å kun stå igjen med stenderverket.

 

Da skal det vel være ok å isolere tomrommet som du beskriver over lekte ut 50 mm på med vindsperre luftelekt for bordkledning så kledning?

 

På innsiden da legge fuktsperre/dampsperre rett på rupanelen og så ny panel/plater?

 

Bør jeg lekte panelen på innsiden noe ut??

 

Er dette rett tankegang?

 

 

 

Legger ved bilde av veggen som ytterdøra er på. Den skal byttes og et lite vindu skal settes inn. Sånn at det blir litt enklere å forstå.07_1667563598_xl.jpg

Endret av TheWaldorfMorfJorfGorfLorf
Lenke til kommentar

Hei! Ser jeg utrykte meg noe feil, når det gjelder kilene. De er under rupanelen og ikke under Huntonittplatene! Men jeg var også på en jobb, hvor noen hadde jukset og der var stenderene satt på 60 cm og så kiler og så Huntonittplatene direkte på. Så lenge du ikke river inv. rupanel, er det bare å legge fuktsperren direkte utnpå rupanelen. Hvis veggene er rette, behøver du ikke å fore ut inv. Sjekk med en rettholdt, eller et rett bord. Til din informasjon, så er rupanelen ble brukt normalt 18 mm tykk. Og rupanel har not og fjær. Det var også vanlig å legge slike bord på gulvene, men da med større tykkelse. Både 1 1/2" og 2" ble brukt, fra 3 " - 5 " bredde var mest vanlig. Kunne fåes i både furu og i gran. Dette var forløperen til dagens Furugulv.

 

Mener glassvatt kom i 1957 og de sydde mattene rett etterpå. Den løse glassvatten ble først lagt i loftsgulvet. Og ja den gamle vite glassvatten, er mye værre en dagens Glava. Matter med Glava kom senere, trolig på 60 tallet.

 

Ingangspartiet ditt kan være et tilbygg, som er senere oppsatt. Da du har liggende kledning og bare skal ta ingangspartiet, får du noe "knoteri". Hverken isolasjon , eller asfaltplatene, passer med den store avstanden mellom stolpene. Det hadde vært greit, hvis du hadde hatt ståene kledning, eller skulle "gå over" hele huset. Her er det flere løsninger. Men jeg må ut og arbeide litt! Så jeg får heller komme tilbake til det, senere i kveld eller i morgen, hvis ikke noen andre kommer med en ok løsning. Men generelt, så har du forstått rett.

Endret av geco5
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Maybe this will help you too. It was a house in Svelvik, maybe not so old but standing right on the shore of the bay - very windy. We have fasten the new layers to the old outside panels. Etterisolering was made by following layers: frame 2x4", 10cm insolation, windbreaker (tyvek), lekter, kledning. We have used impregnering boards becouse of the water was so close to the walls. You can check it on the pictures: https://picasaweb.go...soleringSvelvik

 

mvh

 

http://www.alpha-bygg.no

Bo sånn du liker det

Endret av dawiata
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...