Gå til innhold

[Løst] Hjelp til koding!


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et prosjekt på gang. Jeg har brukt en skabelon, og er egentlig veldig grønn på koding, jeg vet ikke en gang om dette er HTML. Jeg ser logikken i kodingen, men vet bare ikke hvor den riktige "bryteren" er...

 

Det vil si, jeg har diverse sider i min skabelon/tema som viser alle mine "tags", fra emnene jeg har lagt inn i prosjektet. Når jeg åpner de gjeldende sidene for denne koden (under), viser samtidig siden en laaaaang liste med alle tags til emnene som hører under den aktuelle siden - helt øverst!

 

Det jeg rett og slett ønsker, er å deaktivere denne funksjonen, slik at når denne aktuelle siden åpnes, vil den bare vise min emner, og ikke en masse tags i toppen (noe som virkelig ødelegger layouten på siden min)...

 

Si fra hvis du evt. trenger fortsettelsen av "koden".

 

På forhånd takk for svar!!

 

Mvh

Alexander

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg har et prosjekt på gang. Jeg har brukt en skabelon, og er egentlig veldig grønn på koding, jeg vet ikke en gang om dette er HTML. Jeg ser logikken i kodingen, men vet bare ikke hvor den riktige "bryteren" er...

 

Det vil si, jeg har diverse sider i min skabelon/tema som viser alle mine "tags", fra emnene jeg har lagt inn i prosjektet. Når jeg åpner de gjeldende sidene for denne koden (under), viser samtidig siden en laaaaang liste med alle tags til emnene som hører under den aktuelle siden - helt øverst!

 

Det jeg rett og slett ønsker, er å deaktivere denne funksjonen, slik at når denne aktuelle siden åpnes, vil den bare vise min emner, og ikke en masse tags i toppen (noe som virkelig ødelegger layouten på siden min)...

 

Si fra hvis du evt. trenger fortsettelsen av "koden".

 

På forhånd takk for svar!!

 

Mvh

Alexander

skabelon?? seriously?? hva med å bruke ordet "template"?? da skjønner vi hva du mener ;)

 

Men hva med å ta turen innom www.w3schools.com og lærer deg html?? for jeg gidder ikke å gjør alt for deg hvis du ikke gidder å lære ;) "teach a man to fish"-prinsippet er kjært for meg ;)

 

Men åssen kodesårøk er det snakk om her?? for jeg har ALDRI sett "{%"!

 

Og har du vurdert å gjør alt fra bunnen av istede for å dille med Templates som tydeligvis er forbi ditt skill-nivå??

 

-frank

Lenke til kommentar

Ser ut som det er noe ala smart tags eller noe i den koden der, men da antar jeg at du har en egen parser som gjør dette om til eventuelt PHP?

 

Ellers vil jo ikke dette fungere uten videre, etter hva jeg kan forstå.

 

Jeg vil anbefale deg sterkt å lære deg grunnleggende HTML og PHP før du hopper på den koden der. Det blir feil for deg å benytte smart tags FØR du veit åssen en vanlig HTML eller PHP syntaks skal skrives.

 

Såklart, det er kjedelig å høre fra oss at du må lære deg grunnleggende HTML og PHP. Men det finnes et hav av flotte guider som du kan ta i løpet av en ukes tid, som coacher deg til å forstå det grunnleggende. Deretter er det bare å bygge på med f.eks CSS, Javascript, PHP osv. Det finnes håp! :)

Lenke til kommentar

Hei, jeg har et prosjekt på gang. Jeg har brukt en skabelon, og er egentlig veldig grønn på koding, jeg vet ikke en gang om dette er HTML. Jeg ser logikken i kodingen, men vet bare ikke hvor den riktige "bryteren" er...

 

Det vil si, jeg har diverse sider i min skabelon/tema som viser alle mine "tags", fra emnene jeg har lagt inn i prosjektet. Når jeg åpner de gjeldende sidene for denne koden (under), viser samtidig siden en laaaaang liste med alle tags til emnene som hører under den aktuelle siden - helt øverst!

 

Det jeg rett og slett ønsker, er å deaktivere denne funksjonen, slik at når denne aktuelle siden åpnes, vil den bare vise min emner, og ikke en masse tags i toppen (noe som virkelig ødelegger layouten på siden min)...

 

Si fra hvis du evt. trenger fortsettelsen av "koden".

 

På forhånd takk for svar!!

 

Mvh

Alexander

skabelon?? seriously?? hva med å bruke ordet "template"?? da skjønner vi hva du mener ;)

 

Men hva med å ta turen innom www.w3schools.com og lærer deg html?? for jeg gidder ikke å gjør alt for deg hvis du ikke gidder å lære ;) "teach a man to fish"-prinsippet er kjært for meg ;)

 

Men åssen kodesårøk er det snakk om her?? for jeg har ALDRI sett "{%"!

 

Og har du vurdert å gjør alt fra bunnen av istede for å dille med Templates som tydeligvis er forbi ditt skill-nivå??

 

-frank

Hei, ja det er nok en template det heter.

Jeg lager en slags webside, hvor jeg skal ha noen samlinger, og bruker et nettsted med et av nettstedets egne templates. Måten jeg kan se HTML-en på, er gjennom nettstedets sider, og er sikkert derfor det ser litt merkelig ut. Jeg har først valgt "collections" ut fra en meny, og fått frem denne koden - så det virker som "{%" er fordi koden er et utdrag fra den opprinnelige koden, som jeg ikke har direkte tilgang på...

 

Jeg er egentlig ikke særlig interessert i HTML-koding, og det virker meget komplisert for meg, og tid har jeg heller ikke ved siden av studiene mine. Jeg ønsket bare å poste dette innlegget, for jeg regnet med for mange av dere brukere her på diskusjon.no - er dette problemet bare barnemat! :)

 

Mvh

Alexander

Endret av napster1989
Lenke til kommentar

Ser ut som det er noe ala smart tags eller noe i den koden der, men da antar jeg at du har en egen parser som gjør dette om til eventuelt PHP?

 

Ellers vil jo ikke dette fungere uten videre, etter hva jeg kan forstå.

 

Jeg vil anbefale deg sterkt å lære deg grunnleggende HTML og PHP før du hopper på den koden der. Det blir feil for deg å benytte smart tags FØR du veit åssen en vanlig HTML eller PHP syntaks skal skrives.

 

Såklart, det er kjedelig å høre fra oss at du må lære deg grunnleggende HTML og PHP. Men det finnes et hav av flotte guider som du kan ta i løpet av en ukes tid, som coacher deg til å forstå det grunnleggende. Deretter er det bare å bygge på med f.eks CSS, Javascript, PHP osv. Det finnes håp! :)

Hei, jeg skjønner det kunne være en idé å lære det grundleggende, men er da ikke bare å skrive inn den riktige benevnesen - f.eks. "negative" det riktige sted så viser den ikke mine smart tags?? :hm:

 

Mvh

Alexander

Lenke til kommentar

Hei, jeg har et prosjekt på gang. Jeg har brukt en skabelon, og er egentlig veldig grønn på koding, jeg vet ikke en gang om dette er HTML. Jeg ser logikken i kodingen, men vet bare ikke hvor den riktige "bryteren" er...

 

Det vil si, jeg har diverse sider i min skabelon/tema som viser alle mine "tags", fra emnene jeg har lagt inn i prosjektet. Når jeg åpner de gjeldende sidene for denne koden (under), viser samtidig siden en laaaaang liste med alle tags til emnene som hører under den aktuelle siden - helt øverst!

 

Det jeg rett og slett ønsker, er å deaktivere denne funksjonen, slik at når denne aktuelle siden åpnes, vil den bare vise min emner, og ikke en masse tags i toppen (noe som virkelig ødelegger layouten på siden min)...

 

Si fra hvis du evt. trenger fortsettelsen av "koden".

 

På forhånd takk for svar!!

 

Mvh

Alexander

skabelon?? seriously?? hva med å bruke ordet "template"?? da skjønner vi hva du mener ;)

 

Men hva med å ta turen innom www.w3schools.com og lærer deg html?? for jeg gidder ikke å gjør alt for deg hvis du ikke gidder å lære ;) "teach a man to fish"-prinsippet er kjært for meg ;)

 

Men åssen kodesårøk er det snakk om her?? for jeg har ALDRI sett "{%"!

 

Og har du vurdert å gjør alt fra bunnen av istede for å dille med Templates som tydeligvis er forbi ditt skill-nivå??

 

-frank

Hei, ja det er nok en template det heter.

Jeg lager en slags webside, hvor jeg skal ha noen samlinger, og bruker et nettsted med et av nettstedets egne templates. Måten jeg kan se HTML-en på, er gjennom nettstedets sider, og er sikkert derfor det ser litt merkelig ut. Jeg har først valgt "collections" ut fra en meny, og fått frem denne koden - så det virker som "{%" er fordi koden er et utdrag fra den opprinnelige koden, som jeg ikke har direkte tilgang på...

 

Jeg er egentlig ikke særlig interessert i HTML-koding, og det virker meget komplisert for meg, og tid har jeg heller ikke ved siden av studiene mine. Jeg ønsket bare å poste dette innlegget, for jeg regnet med for mange av dere brukere her på diskusjon.no - er dette problemet bare barnemat! :)

 

Mvh

Alexander

HTML 101:

 

en tag er en "kode" som beskriver informasjonen i et html dokument. Den har en åpning og en slutt og ser slik ut:

<br /> <!-- self-contained tag -->
<div></div> <!-- open and closing tags -->
<table>
    <tr>
        <td></td> <!-- nested tags -->
    </tr>
</table>

 

Det er ikke verre, og trenger du å "jukse" kan en skokk med programmer hjelpe deg til å lage html-koden, (MS word har støtte for å lag html fra dokumentene sine).

 

Du MÅ kunne html skal du drive med noe som helst web-basert utvikling, for om du "hopper over" html så vil du senere få bruk for js, eller XML og da er du like langt.

 

Så med mindre du bare skal bruke joomla til alle dine web-prosjekt i fremtiden er det bare å bite i det sure eplet, for html er ikke bare enkelt det er og morsomt, og uendelig brukbart. Spesielt siden det gir deg mye gratis med på kjøpet, som eksempelvis kunnskap om XML.

 

Jeg tror de fleste her er enige i meg når jeg sier at du ikke slipper unna å lære html. Men det er ti tusen gode tutorialer på youtube,, enda flere på nettsider som w3school og tizag, for jeg er litt som den judeo-kristne Gud: jeg hjelper bare dem som er villig til å hjelpe segselv ;)

 

-frank

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...