Gå til innhold

Sammenligning av Epson fotoskrivere


Anbefalte innlegg

Driver i disse tider å sammenligner forskjellige Epson fotoskrivere basert på diverse kriterier. Dette er ikke ment som en definitiv "slik er det", men mere ment for å gi en pekepinn på fordeler og ulemper, samt hva jeg tror og tenker om de. Skriverne jeg sammenligner er ikke multifunksjons-skrivere men rene fotoskrivere og jeg kommer til å holde meg til dagens modeller. Det må også tas i betraktning at jeg ikke eier noen av skriverne, jeg har ikke prøvd noen av de og har ikke sett fysisk utskrifter fra de.

 

Først ute er Epson Stylus Photo P50:

 

epson_stylus_photo_p50_web.png.nac.png.nac.png

 

Dette er en A4 skriver med en utskriftsoppløsning på 5.760 x 1.440 DPI, dråpestørrelse 1.5pl, 6 blekkpatroner(Black, Cyan, Light Cyan, Yellow, Magenta, Light Magenta), den kan skrive helt ut til kantene på arket og støtter utskrift på CD/DVD.

 

Blekkpatronene rommer 11ml og koster ca 113kr(literpris 10.272kr).

 

En test finner du her.

 

Skriveren er veldig billig i innkjøp(736kr), men en noe høy blekkpris bør trekke noe ned. Skriveren får greie skussmål på utskriftskvalitet.

 

Data i tabell:

Utskriftsoppløsning:  5.760 x 1.440 DPI
Dråpestørrelse:	      1.5pl
Antall blekkpatroner: 6
Kantløs utskrift:     Ja
CD/DVD utskrift:      Ja
Blekkpatroninnhold:   11ml
Literpris blekk:      10.272kr
Innpris:              736kr

 

_________________________________________________________________________________________________________

 

Neste skriver på blokken er Epson Stylus Photo W1500:

 

698q114_sp-1500_550x310.png.nac.png.png

 

Dette er en A3+ skriver(13 x 19 tommer / 330 × 483 mm) med en utskriftsoppløsning på den samme 5.760 x 1.440 DPI, samme dråpestørrelse på 1.5pl, 6 blekkpatroner(Black, Cyan, Light Cyan, Yellow, Magenta, Light Magenta), kan også skrive helt ut til kantene på arket, støtter og utskrift på CD/DVD, denne har innebygget WiFi(men ikke kablet nettverk).

 

Blekkpatronene er de samme som i P50-en, 11ml og 10.272kr/liter. Dette kan raskt bli veldig lite på en A3(+) skriver...

 

Her finner du en test av W1500.

 

Skriveren koster 2777kr i innkjøp, samme høye blekkprisen trekker ned. Utskriftskvaliteten er bra ifølge testen. Jeg får en følelse av at denne skriveren er en større versjon av P50, greit hvis man trenger en billig A3+ skriver, men det lave blekkinnholdet i patronene vil nok gjøre det slik at du må bytte relativt ofte(avhenging av bruksmønster selvfølgelig).

 

Data i tabell:

Utskriftsoppløsning:  5.760 x 1.440 DPI
Dråpestørrelse:	      1.5pl
Antall blekkpatroner: 6
Kantløs utskrift:     Ja
CD/DVD utskrift:      Ja
Blekkpatroninnhold:   11ml
Literpris blekk:      10.272kr
Innpris:              2.777kr

 

_________________________________________________________________________________________________________

 

Over til neste som erEpson Stylus Photo R2000:

 

epson_stylus_photo_r2000_web.png.nac.png.nac.png

 

Dette er også en A3+ skriver som har ett annet blekk enn W1500 og P50(Epson Claria™ Photographic) nemlig Epson Ultrachrome® Hi-Gloss2, dette skal gi ekstra glansete bilder og livaktige levende bilder. Utskriftsoppløsningen er den samme 5.760 x 1440 DPI med samme dråpestørrelse(1.5pl), den har dog 8 blekkpatroner(Photo Black, Matte Black, Cyan, Yellow, Magenta, Red, Orange, Gloss Optimizer). Skriveren har støtte for utskrift på CD/DVD, kantløse utskrifter, innebygget WiFi og Ethernet.

 

Blekkpatronene rommer 17ml og koster rundt 131kr som gir en literpris på 7.706kr, bedre enn både P50 og W1500.

 

Her er en test av denne skriveren.

 

Skriveren koster 3.999kr i innkjøp, men vil være noe rimeligere i drift enn både P50 og W1500. I blekksettet er det også en patron med "Gloss Optimizer" som hjelper til for å få en gjevnere overflate der det normalt ikke ville blitt lagt blekk.

 

Data i tabell:

Utskriftsoppløsning:  5.760 x 1.440 DPI
Dråpestørrelse:	      1.5pl
Antall blekkpatroner: 8
Kantløs utskrift:     Ja
CD/DVD utskrift:      Ja
Blekkpatroninnhold:   17ml
Literpris blekk:      7.706kr
Innpris:              3.999kr

 

_________________________________________________________________________________________________________

 

Neste skriver ut er Epson Stylus Photo R2880:

 

epson_stylus_photo_r2880_web.png.nac.png.nac.png

 

Dette er også en A3+ skriver, den har ett annet blekk(Epson Ultrachrome® K3 Vivid Magenta) i 9 patroner(Light Black, Light Light Black, Photo Black, Matte Black, Cyan, Light Cyan, Yellow, Vivid Magenta, Vivid Light Magenta), dog kan man merke seg at det bare er plass til 8 patroner i skriveren, man kan veksle mellom Photo Black og Matt Black men bytte av patron vil bruke noe blekk. Den støtter utskrift på CD/DVD og kantløse utskrifter. Dråpestørrelsen er på 3pl.

 

Blekkpatronene rommer 11.4ml men er relativt rimelige 86kr som gir oss en literpris på 7.543kr.

 

Her er en test av skriveren.

 

Skriveren koster 4.695kr i innkjøp og er en anelse rimeligere i drift enn R2000. I blekksettet er det tre svartfarver(installert i maskinen), noe som mest sannsynlig vil gjøre svart/hvitt fotografier bedre. Utskriftskvaliteten skal være helt topp.

 

Data i tabell:

Utskriftsoppløsning:  5.760 x 1.440 DPI
Dråpestørrelse:	      3pl
Antall blekkpatroner: 9(8 installert)
Kantløs utskrift:     Ja
CD/DVD utskrift:      Ja
Blekkpatroninnhold:   11.4ml
Literpris blekk:      7.543kr
Innpris:              4.695kr

 

_________________________________________________________________________________________________________

 

Siste skriver fra Epson er Epson Stylus Photo R3000:

 

epson_stylus_photo_r3000_web.png.nac.png.nac.png

 

Dette er en kompakt A3+ skriver med WiFi/Ethernet, "Epson Ultrachrome® K3 Vivid Magenta"-blekk, dråpestørrelse på 2pl, utskriftsoppløsning på samme 5.760 x 1.440 DPI, blekkpatronene rommer 25.9ml og det er 9 av dem(Light Black, Light Light Black, Photo Black, Matte Black, Cyan, Light Cyan, Yellow, Vivid Magenta, Vivid Light Magenta), alle går i samtidig. Dog støtter printerhodet kun 8 patroner, så skriveren må bytte blekk mellom Photo Black og Matte Black ved behov, dette bruker 3ml(Matte -> Photo) eller 1ml(Photo -> Matte).

 

Blekkpatronene rommer 25.9ml og koster 184kr. Dette gir en literpris på 7.104kr.

 

Her er en test av skriveren.

 

Skriveren koster 5.390kr i innkjøp og er den rimeligste i drift så langt. Det er samme blekksett som R2880, med god svart/hvitt ytelse. Den støtter også kantløse utskrifter og utskrift på DVD/CD. Utskriftskvaliteten er vistnok helt topp.

 

Data i tabell:

Utskriftsoppløsning:  5.760 x 1.440 DPI
Dråpestørrelse:	      2pl
Antall blekkpatroner: 9
Kantløs utskrift:     Ja
CD/DVD utskrift:      Ja
Blekkpatroninnhold:   25.9ml
Literpris blekk:      7.104kr
Innpris:              5.390kr

 

 

Hvilken av disse skriverne skal man da velge? De gir alle gode utskrifter, men man kan klart se tendensen med at billigste skriver er dyrest i drift. Dette trenger ikke bety så mye hvis man ikke skriver ut mange utskrifter, men bruker man skriveren gjevnt over mye, så kan det fort lønne seg å velge en litt dyrere skriver.

 

Vurderer å se på andre skrivermerker(Canon/HP/++) etterhvert, vi får se hvor det bærer hen.

 

-

Kolbjørn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for fin tilbakemelding.

 

Jeg heller for øyeblikket sterkt mot R3000, må kanskje selge unna noe optikk for å finansiere kjøpet(har ett jeg nesten ikke bruker).

 

Har sett litt rundt etter billigere blekk, ser litt på Cone Color blekk fra www.inkjetmall.com.

Ett startsett koster 348$(1998) der man får med 9x120ml(4oz) blekkflasker(1.080Liter blekk) og 9 patroner med chip som kan resettes.

Når man trenger mer blekk kan man handre kun flaskene, får 9x110ml(0,99L) for 199$(1143kr) evt 9x220ml(1.98L) for 372$(2138kr). Dette gir oss 1154kr/L og 1079kr/L.

 

Det kommer mest sannsynlig moms i tillegg, noe som gir oss 1443kr/L og 1349kr/L.

 

Cone Color skal være høykvalitetsblekk og det finnes ferdige ICC profiler man kan bruke.

 

-

Kolbjørn

Lenke til kommentar

Jeg har Epson 2880, en fantastisk skriver. Kan ikke tenke meg noe annet enn at 3000 er enda et lite hakk bedre.

 

Hvis du skal bruke skriveren profesjonelt så forstår jeg at du ser på kostnadene på blekk. Men skal du bruke den privat så hadde jeg sett bort fra den kostnaden. I praksis skiller det forholdsvis lite. Og pliiiiiis, hold deg til originalt blekk, det er alt for mange historier om folk som har forsøkt å spare penger på blekk og endt opp med tette dyser og kostbare reparasjoner. Og kanskje også problemer med fargegjengivelse på papir.

 

Og når det er sagt, det er når du begynner å forske på papirtyper det begynner å bli ordentlig morro å skrive ut hjemme... :)

Lenke til kommentar

Jeg har Epson 2880, en fantastisk skriver. Kan ikke tenke meg noe annet enn at 3000 er enda et lite hakk bedre.

Jepp, har bare hørt gode ting om den hittil.

 

Hvis du skal bruke skriveren profesjonelt så forstår jeg at du ser på kostnadene på blekk. Men skal du bruke den privat så hadde jeg sett bort fra den kostnaden. I praksis skiller det forholdsvis lite.

Nja, det blir fort kroner når blekket koster over 10.000kr per liter... Kanskje bare jeg som er gnien :p

 

Og pliiiiiis, hold deg til originalt blekk, det er alt for mange historier om folk som har forsøkt å spare penger på blekk og endt opp med tette dyser og kostbare reparasjoner. Og kanskje også problemer med fargegjengivelse på papir.

Jo, jeg ser den, men Cone Color skal være noe av det beste 3rd-party blekket som er, har bare lest gode skussmål om det. Det er ikke det billigste blekket heller, og de har vistnok(ikke sjekket) ferdige ICC profiler man kan laste ned.

Jeg er enig i at hvis man putter noe helt tilfeldig billig rask i printeren kan man fort få problemer(det er det jeg har HP skriveren min til), men man kan ikke stikke under en stol at printerprodusentene er veldig flinke til å ta seg betalt for blekk.

 

Og når det er sagt, det er når du begynner å forske på papirtyper det begynner å bli ordentlig morro å skrive ut hjemme... :)

Jeg ser Epson har endel papirer som det er heftig pris på, tror vi begynner forsiktig og jobber derfra.

 

Jeg vil legge til at bildekvaliteten på Epsons Multifunksjonsskrivere også er ekstremt god.

Jeg tenker da på Epson Stylus Photo PX730WD.

Jepp, den er ikke dårlig den heller, forskjellen fra R3000 er annen type blekk(dye), litt mindre blekkdråper(1.5pl)(mest sannsynlig pga dye blekk), og blekkprisen(samme patronene som P50). Dye blekket til Epson er forresten meget bra(ifølge Epson iallefall), en utskrift skal vistnok vare ~200år i fotoalbum.

 

 

 

Jobber med å skaffe finansiering av festen(selger unna noe optikk jeg ikke trenger), med litt flaks har jeg ny skriver i begynnelsen av neste uke.

 

-

Kolbjørn

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Grattis.

Takk :)

 

 

Etter å ha skrevet ut ca. 15stk 10x15cm bilder og ett par DVD-er er det bare en ting jeg kan si: WOW!

Jeg forstår nå hva Epson mener med "Better-than-lab-quality photos", jeg kan med handa på hjertet si at utskriftene denne produserer er bedre enn de jeg får hos fotolabben.

 

Printeren er lett å bruke, stille i drift og rask(dog ikke ett av kjøpskriteriene mine, er en tålmodig person).

 

Det virker heller ikke som den bruker mye blekk per 10x15cm bilde, har såvidt begynt å minke på målerne:

 

inklevels.png

 

Det er dog ikke mulig å se noe nedgang på printerens display enda.

 

Er knallfornøyd hittil, venter på noe større papir enn 10x15cm, har A4 og A3+ på vei i posten(amentio, får håpe de ikke går konkurs igjen før de får sendt varene...), kommer til å gjøre en litt større post(ikke helt hva jeg vil kalle test, men nesten) om skriveren og hvordan jeg synes den fungerer.

 

-

Kolbjørn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...