Gå til innhold

Haiking gjennom Canada. Erfaringer/tips?


kmatis

Anbefalte innlegg

Planlegger å haike Canada på tvers til neste sommer.

Har en del erfaringer med backpacking. Men ikke med haiking. Så jeg tenkte at Canada kan være en god start. Tenkte at jeg også kan ta med diverse tur-utstyr slik at jeg kan ta meg noen små utflukter i villmarken mens jeg er der.

 

Så da er det noen ting jeg lurer på:

Er Canada en OK plass å haike for "nybegynnere"?

Hva er lurt å tenke på/sikkerhet?

Er det noen som har erfaringer fra Canada?

Andre tips angående haiking?

Fungerer det best å haike alene?

Eller å finne seg noen å haike med?

Hvordan er haike-kulturen der?

 

Har selvsagt funnet en god del informasjon på nettet. Men er alltids gøy å høre om det er noen på forumet med erfaringer. :wee:

 

På forhånd takk.

-Kristian

Endret av kmatis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Jeg haiket 9 uker i sommer, ned til Portugal og tilbake til Amsterdam. En helt sinnsyk opplevelse!

 

 

Jeg hadde aldri noe problem med haikingen, kun ett par ganger hvis noen satt meg av på et dumt sted på mindre veier osv. Etterhvert lærte jeg å bli veldig klar på at jeg skulle bli satt av før de svingte av motorveier eller før de valgte mindre nasjonalveier. Det er kjipt å måtte bruke tid på å komme seg ut på den veien du allerede var på. Ellers ventet jeg som regel 5-15 minutter hver gang jeg prøve å få haik.

 

 

Jeg haiket ca halve veien alene, og halve veien med folk jeg møtte.

Jeg møtte to gutter fra Israel i Barcelona, og vi haiket helt til Castelo Branco i Portugal sammen. Vi satt i en del biler, og jeg merket at det tok mye lenger tid når vi var flere. Også når vi kun var to. Det kan ha med kjønn å gjøre ( jeg er ei lita blond jente) eller at folk ikke er komfortable med flere enn en..

 

 

Jeg synes det var enkelt å spørre folk på bensinstasjoner, men satt egentlig mest ved utkjørsler av dem. Fordi jeg likte å slappe av for meg selv. Men jeg tror det er lettere for gutter å spørre på bensinstasjoner. Da kan sjåføren få ett innrykk av deg. Hvis det var øde bensinstasjoner, parkeringsplasser eller rasteplasser stod jeg der filen deler seg til innkjørsel, slik at de som lå i nærmeste fil, men egentlig ikke skulle dit, fikk muligheten til å stoppe

 

 

Jeg stod mest med skilt som viste hvor jeg skulle. Tror jeg bare stod med tommelen et par tre ganger ellernoe. Fordi jeg syntes bedre.

 

 

Noen tips

-Alltid ha kartet i hånden når noen stopper, slik blir det ikke noen misforståelser. Si ifra hvor du vil gå av, hvis du feks vil komme deg til bensinstasjoner.

-Se an personen litt før du setter deg inn, prøv å snakk en liten stund først så du greier å danne deg et lite inntrykk av h*n.

-Ikke haik når du er sliten!!! (min viktigste regel)

-Ikke haik når det er mørkt. Kanskje spesielt for meg som jente, men er en fin regel uansett

-Husk å alltid finne ut av hvordan du åpner bildøren. Om noe skulle skje og du får panikk er det greit å kunne åpne døren så fort som mulig. Jeg pleide å ikke lukke den ordentlig når jeg satt meg inn, slik at jeg lærte hvordan jeg åpnet den.

-Jeg hadde alltid frontdøren oppe og holdt i den når jeg la inn sekken min i baksetet. Jeg la den aldri i bagasjen.

-Hvis du har en liten pose med viktige småting eller mat for den saks skyld, ikke legg inn denne først. Hvis noen skulle finne på å bare kjøre avgårde.

-La folk vite hvor du er med jevne mellomrom, slik at det er enklere å kunne gjøre noe om det skulle skje deg noe.

 

 

Håper du får det awesome!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...