Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

1T eller 1P


Anbefalte innlegg

Ja, da har det seg sånn at jeg skal velge enten teoretisk matte eller praktisk matte. Jeg har relativt gode mattekunnskaper, så kan fint takle begge to. Har noen tanker:

 

Når universitet/college står for tur, kunne jeg gjerne tenkt meg å studert i utlandet, kanskje helst USA. I utlandet legges det ikke merke til realfagspoeng, am I right? Og da ville teoretisk matte og realfag vært waste. Men samtidig kan teoretisk matte gi meg bedre utgangspunkt for videre studier, da jeg sikkert vil lære mer. Skal jeg studere i Norge, satser jeg på NHH, og da er det selvsagt fordel med realfagspoeng. Men P-matte høres digg ut deg også, ettersom matte er et avgangsfag og det er nok mer mulig å oppnå en god karakter i P-matte kontra T-matte. Og jeg er også svært interessert i samfunnsfaglige/økonomiske fag, hvor det også er lettere å få en god karakter i kontra realfag, right? Realfag har jeg kun én grunn for å ta, og det er at det ville gitt meg de ekstrapoenge ved eventuelt studie i Norge (NHH).

 

Forresten, hvis jeg ikke sa det: Har tenkt å studere økonomi/finans eller muligens business, kanskje også noe kvantitativt, ikke vet jeg enda.

 

Hva ville dere gjort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siterer fra http://www.nhh.no/no/studietilbud/søknad-og-opptak/bachelor-i-økonomi-og-administrasjon/opptaksregler.aspx, som er relevant hvis det er en "Bachelor i økonomi og administrasjon" du er ute etter.

 

For å kvalifisere til opptak ved Norges handelshøyskole kreves det:

(...)

Matematikk R1 eller Matematikk S1+S2, eller tilsvarende.

 

Generelt kan jeg si at P-matte vil lukke mange dører for deg, og hvis du har mattekunnskapene til å få en solid karakter i 1T, ser jeg ingen grunn til at du ikke skal ta det. Min erfaring er også at læringsmiljøet ofte er dårligere i klassene med P-matte, ettersom alle matte-hatere uansett vil bli tvunget til å i det minste ta 1P og 2P. Hvis du planlegger å ta P-matte i VG1, og deretter bytte til S1, blir det en ekstremt stor overgang. Om du derimot tar 1T først vil du allerede kunne deler av pensumet :)

Endret av w0bni
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...