Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til en nybegynner. 15k i stereo


bi_a_op

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe en Passat 3bg/B5.5 (2001-2002 modell) i mars neste år. Har rundt 15.000 - 17.000kr som skal brukes på et komplett bil stereo. Jeg har ingen erfaring med strøm eller noe slikt i det hele tatt. Aldri vært borti noe som har med lyd å gjøre. Jeg har null peiling.

 

Så jeg lurer på hva som er det lureste her, hva skal jeg kjøpe? Vil ha god lyd, uten skurring og dyp bass. Hva må gjøres i bilen? tenker da på vibrasjoner og slikt som jeg leste litt om. Må jo ha diskanter i hattehylla, men er dette vanskelig å få ordentlig til?

 

Ønsker bare en liten liste over komponentene som må kjøpes (og burde kjøpes). Og arbeid som må utføres inkl. prisliste. Og små enkle forklaringer på hvert punkt. Ettersom stickyene her er skrevet for folk som allerede kan litt så må jeg ha alt inn med teskje.

 

Jeg skal da selfølgelig få noen erfarne rånere til å gjøre hele driten for meg mens jeg står å ser på.

 

Gode svar setter jeg veldig stor pris på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal IKKE ha diskanter i hatthylla. Hatthylla er en plass hvor man kan legge hatten sin for dem som bruker det, og har skal det ikke monteres noe høyttalere. Det er flere grunner til dette, men det står omtalt i omtrent alle innleggene her inne, så det gidder jeg ikke gå mere inn på...

 

Du trenger selvsagt en spiller, og da bør du huske på at det er spilleren som gir lyd til resten av anlegget, så her bør du velge noe som låter bra. Pioneer og Alpine er trygge valg, men kjøp en med minst 2 par linjeutganger.

Videre så trenger du et bra frontsystem, og her får man som regel adaptere slik at 6,5" høyttalere kan monteres i orginalhullet. Solid innfesting av høyttalerene, og dempematter i hele døren, gjør underverker for lyden.

Du trenger da en forsterker til fronthøyttalerene dine, og da er det som oftest en 2 kanaler som gjelder.

Så kommer vi til sub, og her er det masse å velge i, og mange tror at jo mere watt det står, jo bedre er det. Dette er ikke tilfelle bestandig, og for at det ikke skal bli så dyrt med nok strøm til anlegget, så anbefaler jeg deg å se etter noe som ikke krever så veldig sprek forsterker. 1stk 15" pleier å være passe i en slik bil.

Så må du jo da ha en passende monoforsterker til suben. Det er også en stor fordel å legge dempematter i hele bagasjerommet.

Kablene til forsterkerene må være tykke nok til å frakte nok strøm til begge forsterkerene, men dette bør butikke du kjøper i kunne hjelpe deg med. Jording av forsterkerene er noe av det viktigste i hele innstallasjonen, så sørg for at dette blir bra.

 

Ps, diskanter som du nevner over her, er kun en liten høyttaler som spiller du høyeste tonene i musikken. Skal du ha ok lyd, så må du ha bass, mellomtone og diskant ;)

Lenke til kommentar

Du skal IKKE ha diskanter i hatthylla. Hatthylla er en plass hvor man kan legge hatten sin for dem som bruker det, og har skal det ikke monteres noe høyttalere. Det er flere grunner til dette, men det står omtalt i omtrent alle innleggene her inne, så det gidder jeg ikke gå mere inn på...

 

Du trenger selvsagt en spiller, og da bør du huske på at det er spilleren som gir lyd til resten av anlegget, så her bør du velge noe som låter bra. Pioneer og Alpine er trygge valg, men kjøp en med minst 2 par linjeutganger.

Videre så trenger du et bra frontsystem, og her får man som regel adaptere slik at 6,5" høyttalere kan monteres i orginalhullet. Solid innfesting av høyttalerene, og dempematter i hele døren, gjør underverker for lyden.

Du trenger da en forsterker til fronthøyttalerene dine, og da er det som oftest en 2 kanaler som gjelder.

Så kommer vi til sub, og her er det masse å velge i, og mange tror at jo mere watt det står, jo bedre er det. Dette er ikke tilfelle bestandig, og for at det ikke skal bli så dyrt med nok strøm til anlegget, så anbefaler jeg deg å se etter noe som ikke krever så veldig sprek forsterker. 1stk 15" pleier å være passe i en slik bil.

Så må du jo da ha en passende monoforsterker til suben. Det er også en stor fordel å legge dempematter i hele bagasjerommet.

Kablene til forsterkerene må være tykke nok til å frakte nok strøm til begge forsterkerene, men dette bør butikke du kjøper i kunne hjelpe deg med. Jording av forsterkerene er noe av det viktigste i hele innstallasjonen, så sørg for at dette blir bra.

 

Ps, diskanter som du nevner over her, er kun en liten høyttaler som spiller du høyeste tonene i musikken. Skal du ha ok lyd, så må du ha bass, mellomtone og diskant ;)

 

Tusen takk for et godt svar, setter stor pris på det.

Fortsatt er det dumme spørsmål på vei, som sånn basic ting. Forsterker, hvor sitter den i bilen? Spiller sitter da helt fremme hvor spilleren alltid sitter. Og så monoforsterker, hvor sitter dette?

Bass pleier ligge i bagasjerommet såvidt jeg vet. Kjapp googling ga meg dette. pioneer_tswx301_incar_468.jpg

Dette så litt puslete ut. Dette derimot er noe jeg kunne tenkt meg.

http://www.clubgp.co...0in%20trunk.jpg

http://ls1tech.com/f...trunk-trunk.jpg

 

Tenker det finnes vise utsagn som sier noe om dette.

Endret av bi_a_op
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...