Gå til innhold

Sjangs for å komme inn i gardens musikktropp


orjanoye

Anbefalte innlegg

Hallo,

Jeg er en gutt på 17 år som er veldig lysten på å begynne i garden når jeg skal i tjeneste, jeg spiller trommer og er en dreven trommis om jeg skal si det selv ( :-) )... Jeg har erfaring både fra flere korps, symfoniorkester og band. Jeg er i grei fysisk form (les: ikke veldig god, men god nok) og jeg lurer på hvilke krav som behøves for å komme i garden, både av musikalske og fysiske evner. Gjerne også hva som teller mest av disse om det er noen :-)

Og enda et spørsmål, er vet dere om det er mange som vil inn i musikktroppen, altså vet dere om det er veldig kamp om plassene?

På forhånd takk :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan lite om dette. Men jeg vet det er stor søking til garden, så du får nok konkuranse. Mange som vil være både i garden og så være forlagt i nærheten av Oslo by. Og det er mange "trommiser". Men hvorfor søker du ikke opp opptakskravene selv, mens du venter på en som kan mer om dette. Du finner det jo under "Forsvaret.no" Se: http://forsvaret.no/om-forsvaret/organisasjon/haren/avdelinger/HMKG/Sider/default.aspx

Lenke til kommentar
Soldatene som rekrutteres til Garden har bakgrunn fra korps eller tilsvarende, og må prøvespille for å vise at de er kvalifisert til en plass i korpset. De som tas opp er ikke bare dyktige musikere, men også svært motiverte for en hard tjeneste.

 

Hentet fra forsvaret sine sider.

 

Du vil nok møte kamp om plassene. De som søker seg til drill-troppen er som regel motiverte og har lyst til å drive med det. Men det er ikke den mest populære tjenesten, og det kreves at man har erfaring med et av instrumentene som garden bruker (er ikke alle som har det). Og det er mye SLO, og ikke alle liker det heller. Trommer er vel kanskje et av de mest populære instrumentene. Men det er bare å prøve!

 

Mye kommer an på hvor flink du er (med andre ord hvor bra du gjør det på prøvespillingen). Det fysiske teller ikke i en så stor grad. Hvor bra du er med instrumentet er det som teller. Det går fortere å få opp det fysiske på et akseptabelt nivå kontra musikk ferdigheter. Men ettersom du er 17 år så kan du jo bare begynne å trene. Så slipper du å tenke på det fysiske som en hindring.

 

Vet ikke helt hva de forventer av musikkferdigheter. Men ettersom du har erfaring fra flere korps og symfoniorkester så har du vel de ferdighetene som kreves.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Viktig å skille mellom drilltroppen og musikktroppen her. Det kreves ikke noe erfaring med instrument for å søke drill, musikk derimot har prøvespilling hvor det kreves et visst nivå.

Ønsker man å søke drill bør man være høyt motivert og i grei fysisk form. Opptaket på terningmoen består av fysiske tester og noen dager med SLO for å se hvor fort man tilegner seg kunnskap. Resten av aspirant perioden går ut på å lære alle geværhåndgrep, marsjtekniske ting og ikke minst mye fysisk trening. Drilltroppen har fysisk trening minst 2 timer hver dag og under aspirant perioden også grønn tjeneste.

For all del, søk musikk, men vurder drilltroppen også. Er en tjeneste helt utenom det vanlige, men opplevelsene og brorskapet gjør alt hatet og slitet verdt det.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hallo,

Jeg er en gutt på 17 år som er veldig lysten på å begynne i garden når jeg skal i tjeneste, jeg spiller trommer og er en dreven trommis om jeg skal si det selv ( :-) )... Jeg har erfaring både fra flere korps, symfoniorkester og band. Jeg er i grei fysisk form (les: ikke veldig god, men god nok) og jeg lurer på hvilke krav som behøves for å komme i garden, både av musikalske og fysiske evner. Gjerne også hva som teller mest av disse om det er noen :-)

Og enda et spørsmål, er vet dere om det er mange som vil inn i musikktroppen, altså vet dere om det er veldig kamp om plassene?

På forhånd takk :-)

Har du kommet inn? Eller skal du søke for 2014/2015?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...