Gå til innhold

Asus UX32VD + SSD? + RAM?


Anbefalte innlegg

Hei folkens.

 

Trenger litt input da jeg ikke har så mye kunnskap med so-dimm RAM og SSD.,

 

 

Har da bestemt meg for en UX32VD.

SSD må minst ha 200GB

 

Hva er bra? Ser mye Samsung 830, Intel 820, Crucial m4 og OCZ Vertex.

Hva ville dere valgt?

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=756285

Dette et bra RAM valg? Ser ikke så mye av akkurat den typen der ute.

 

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest PingPangbv

Dette er et bedre RAM-kit for litt mindre: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=657922

 

Men nær det gjelder UX32VD-laptopen så leser jeg at den allerede har en 500GB HDD og en 24GB SSD-hybrid som sikkert virker som CACHE for harddisken.

 

Men hvis du absolutt vil kvitte deg med 24GB SSD-en så vil jeg anbefale en Kingston HyperX-SSD, Intel 520 SSD(hva mener du med intel 820?) eller samsung 830 SSD. Personlig ville jeg ha valgt Kingston på grunn av ytelse.

 

og en ting til, hold deg unna OCZ SSD.

Lenke til kommentar

Vurderer å kjøpe UX32VD selv, vær sikker på at du bestiller den versjonen med 1920x1080 IPS-skjerm, og ikke den kjipe utgaven med 1366x768! :)

 

PingPangbv, den rammen du linker til er en 2x4GB kit, noe som ikke vil fungere med UX32VD pga. at kun den ene ram-brikken kan byttes ut. Jeg er selv usikker på hva slags ram jeg ville kjøpt, så ville vært fint om noen kunne komme med en anbefaling eller to.

 

Det er en svært god idé å bytte ut harddisken med en SSD, da en SSD vil oppleves som mye raskere. Selv vurderer jeg Samsung 830 256GB SSD, da jeg har en fra før på min stasjonære maskin som jeg er svært fornøyd med. Ikke opplevd noen problemer med den, dønn stabil og hurtig.

 

PingPangbv, hvorfor skal man holde seg unna OCZ SSD? Noen tidligere modeller har hatt problemer, men såvidt jeg vet så er vel de fleste av disse problemene løst med firmwareoppdateringer.

Lenke til kommentar
Gjest PingPangbv

PingPangbv, den rammen du linker til er en 2x4GB kit, noe som ikke vil fungere med UX32VD pga. at kun den ene ram-brikken kan byttes ut. Jeg er selv usikker på hva slags ram jeg ville kjøpt, så ville vært fint om noen kunne komme med en anbefaling eller to.

 

PingPangbv, hvorfor skal man holde seg unna OCZ SSD? Noen tidligere modeller har hatt problemer, men såvidt jeg vet så er vel de fleste av disse problemene løst med firmwareoppdateringer.

 

Aha tenkte meg ikke om , trodde det var plass til 2 RAM-brikker. burde ha sjekket akkurat det i spec-listen, beklager. Men når det gjelder RAM så er størrelsen det eneste som har noe å si egentlig. om du kjøper veldig dyr RAM med høy minnefrekvens og lav CAS så vil egentlig bare få en mikroskopisk ytelsesforskjell uansett. Så ja etter rettelse fra Pug så kan jeg vel si at det er bare å kjøpe den RAM-brikken du har sett på =)

 

Hvorfor man skal holde seg borte fra OCZ SSD? Det er vel egentlig etter tidligere erfaring jeg har hatt med OCZ-SSD. Problemer slik som bluescreen og at systemet fryser, etter firmware-oppdatering også. etter det har jeg bare gitt opp på OCZ-SSD. Har nylig sett på den nyeste Vertex 4-serien fra OCZ og leser fortsatt at enkelte for bluescreen og freeze-problemer. Men du har jo selvfølgelig noen som oppdaterer firmware på sin OCZ SSD og aldri har problemer med den. uheldigvis var ikke jeg en av dem =/

Lenke til kommentar

@PingPangBV

 

Mente så klart Intel 520, my bad. Hører mye bra om Samsung sin, og prisen er ikke så ille heller.

Angående RAM så har jo Pug allerede sagt det. Ser flere som har den jeg linket til, blir nok denne. Hvis ingen flere dukker opp med noen andre anbefalinger.

 

@Pug

 

Så klart FullHD versjonen, ingen tvil om det. Som jeg ser det så er nok UX32VD et røverkjøp med tanke på hva man får, og hva man lett kan legge til. Vil si det er absolutt det beste ultrabook kjøpet, så er den ikke minst nydelig å se på.

Lenke til kommentar

Hvis du søker litt rundt på modifikasjonen du tenker på, vil du se at flere sier at man bør installere en CL11 SO DIMM, ellers vil minne klokkes til 1333MHz. Hvorfor eller om dette stemmer vet jeg ikke, men siden det ikke er mange kroner i forskjell har i alle fall jeg gått for en CL11 brikke.

 

Når det gjelder SSD sies det at denne må være tynnere enn 7mm for å få plass. Dette er viktig siden SSD enheter varierer en del i høyde. Jeg gikk for Samsung 830 siden dette er en av de raskere og den er 7mm tykk.

 

For minne gikk jeg for http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=752033

 

Bestilte alt hos Digital Impuls på lørdag, ingenting var selfølgelig på lager, men gleder meg som en unge til det kommer :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Hvis du søker litt rundt på modifikasjonen du tenker på, vil du se at flere sier at man bør installere en CL11 SO DIMM, ellers vil minne klokkes til 1333MHz. Hvorfor eller om dette stemmer vet jeg ikke, men siden det ikke er mange kroner i forskjell har i alle fall jeg gått for en CL11 brikke.

 

UX32VD har minne klokket til 1600MHz CL11. Når du setter inn en ny brikke skal disse kjøres likt. Setter man inn en brikke med CL10 eller 9 må den fastmonterte brikken

senke sin CL, for å klare det senker den klokkehastigheten til 1333MHz.

 

Det er større forskjell på 1333 og 1600 MHz enn CL9 og CL11, så gå for CL11-brikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...