Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Prikker og uregelmessigheter på skjermen


Anbefalte innlegg

Jeg har fått et problem med min stasjonære PC.

 

Den har i en periode begynt å henge seg og prikker og uregelmessige punkter kommer opp på skjermen.

 

I en periode klarte jeg og laste inn Windows Vista helt fint, men så, etter en 5-10 minutters brukt begynner den å henge seg. Etter en 10 sekunder er maskinen helt låst og vifter begynner å makse og gå på fullt gir. Dessuten tegner det seg mer eller mindre tilfeldig grønne streker og områder på skjermen. Jeg skulle tatt et bilde av dette, men nå kommer jeg heller ikke så langt.

 

Dere kan se på bildet jeg har tatt (siden skjermdumt åpenbart ikke fungerer :) ) hvordan det ser ut når Windows laster inn.

 

Det ender med at maskinen velger å gå inn med lav skjermoppløsning (men ikke sikkerhetsmodus). Da ser alt tilsynelatende ut til å gå bra.

 

Så min ide og tanke er at det er skjermkortet det er noe feil med. I tiden da problemet oppstod prøvde jeg med en gang å installere ny skjermkortdriver. Det var ingen suksess.

 

Mitt spørsmål er om dette kan relateres til Hardware eller software. Kanskje det åpenbart er en av delene, så vet jeg hvor jeg skal sette inn giret... Gidder ikke å reinstallere og herje, dersom det er mest sannsynlig hardwarefeil.

 

Noen som har noen tanker om hva dette kan være?

 

OBS: Se vedlegg av bilde for hvordan det ser ut med grafikken som oppstår ved innlasting av Windows (som også skiller seg ut fra den grønne grafikken som oppstår de gangene maskinen klarer å laste Windows normalt inn)

post-108291-0-29868400-1344677629_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Hadde lignendes opplevelse når gpu/skjermkortet tok kvelden. Synes det tyder på hardware feil. Det kan ha blitt noe kluss med vista eller driveren, men det må man nesten gjenopprette for å se om det løser seg. Leveres den inn på service vil den uansett gå gjennom det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...