Gå til innhold

IT på HIOA eller Øk/Ad på BI


JuC1y

Anbefalte innlegg

Hei! Nå har jeg grublet på dette en stund nå og klarer ikke å avgjøre hva jeg skal studere.

 

Problemet mitt er at jeg er ganske interessert i begge studiene. Det jeg ønsker av dere er at dere kan hjelpe meg med å velge et av disse studiene.

 

Jeg ønsker å ha jobb en jobb hvor jeg ikke ender opp med å gjøre akkurat det samme for resten av livet, altså variasjon er viktig. Jeg ønsker også en jobb hvor inntekten er ganske god og kan bli bedre som årene går.

 

Hva er de forskjellige karriere mulighetene i disse studiene? Er det slik at jeg har et mye større utvalg av jobber hvis jeg studere Øk/Ad? Eller er det å finne like mange jobber om jeg studere IT? Hva vil forskjellen være mellom disse jobbene og vil høyere utdanning en bachelor kreves for å tjene veldig gode penger?

 

Et siste spørsmål er angående lån og stipend fra lanekassen. Hvis jeg tar fullt stipend og lån, mens jeg bor hjemme, vil hele stipendet og lånet bli omgjort til lån? Hvordan kan jeg gjøre om deler av lånet til stipend? Har hørt at man må ha "bortebo"? Hvor mye av lånet vil bli omgjort til stipend? Og hvor fungerer nedbetalingen av lånet? Er det at jeg betaler en fast sum hver mnd eller må jeg betale alt på engang?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg heter Martin og er studentassistent ved BI. Jeg kan dessverre ikke si noen ting om IT, men angående øk ad så er nok det det absolutt sikreste valget hvis du ønsker mye variasjon ia rbeidsoppgaver og sjansen til å jobbe privat/offentlig, internasjonalt/nasjonalt, i mange forskjellige bransjer. På BI kan du spesialisere deg innenfor en lang rekke interessante fagområder, dra på utveklsing til over 170 skoler i 45 land på alle kontinenter, samt du får den tette kontakten med næringslivet som sørger for at du går ut med et stort kontaktnettverk. Inntekten blir bestemt utifra om du tar en mastergrad videre, eller hvilket selskap du jobber i (du kvalifiserer til de største og minste). Jeg ville kontaktet bachelorkontoret direkte for å snakke med en veileder hvis du er i tvil:) ring 46410006 eller send mail til [email protected].

 

Ang.lånekassen ville jeg kontaktet de direkte. Lykke til!

 

Mvh

M

Lenke til kommentar

Bruker BI seriøst en Gmail-adresse til slike ting? :roll:

 

Jeg kjenner ikke til det spesifikke IT-studiet, men sånn generelt er det stor etterspørsel etter folk med kompetanse innen IT. Dette gjelder spesielt de som har utdannelse på masternivå, men jeg tror nok at du også vil kunne få en grei jobb etter "bare" bachelor".

Det er ikke sånn kjempemye penger innen IT med mindre man satser på partner eller noe slikt innenfor et stort konsulenthus, eller starter noe selv og gjør det bra, men man kan tjene godt over gjennomsnittet i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...