Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Lavt stoffskifte i ung alder?


Eloquent

Anbefalte innlegg

Hei,

 

i grunnskolen var jeg alltid i mitt ess. Jeg var ekstremt kompetitiv, var og er fortsatt enda idrettslig av meg, lå foran i alle fag, spesielt matematikk (hadde fagbøker 3-4 år over trinnet jeg gikk i) og jeg hadde mye energi, lett for å lære og god hukommelse. Etter jeg begynte på videregående skole (jeg er 19 og det er ett år siden jeg ble ferdig med allmenn vgs), har dette dabbet av noe ekstremt, til et punkt hvor alt som jeg ikke føler for å gjøre er et herk. Hadde lett for å skulke skolen, våkna alltid trøtt om morgenen, dytta alltid oppgaver, lekser og prøver helt til siste dag og gjorde en middelmådig jobb, om ikke verre. Jeg klarer absolutt ikke å lese fordi det er så utrolig kjedelig for meg, og jeg sovner etter 2-3 sider, uavhengig av hvor trøtt jeg er. Dette er litt av min bakhistorie, har ikke tid til å gå i enda dypere detalj.

 

Var på sykehuset og tok blodprøve i sammenheng med blodgivning, og en obligatorisk del av sjekken er å teste blodtrykket. Jeg hadde 140 i blodtrykk og 46 i puls, som da ikke er helt normalt. Når jeg var på tur hjem, googla jeg litt rundt og leste meg opp på dette med lavt stoffskifte, og mye av det stemmer ekstremt godt. Jeg har ingen arbeidsvilje, alt er mye vanskeligere enn det burde være, jeg har lett for å fryse (sover ofte med sokker om natta), har lagt på litt på magen til tross for uendrede spisevaner, mye dårligere hukommelse enn før, motløshet, m.m.

 

Har ikke tid til legesjekk før jeg drar til syden, så kunne godt tenke meg noen innvendinger på om mistanke om lavt stoffskifte kan være en reell bekymring, eller om dette kan ha andre årsaker.

 

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha lest en del poster fra folk med lavt stoffskifte, virker det som om fysisk aktivitet for dem er nærmere umulig, og det er det ikke for meg. Jeg kan godt spille fotball i timesvis, jeg trener regelmessig og sommerjobben min går ut på veldig mye tunge løft og annet forefallende arbeid, så spørsmålet mitt er vel egentlig om det er noen med diagnostisert lavt stoffskifte som ikke har problemer med fysisk arbeid?

 

På den andre siden sliter jeg en del med å gjøre ting jeg burde, men som jeg ikke vil, i.e. husarbeid, lesing, etc, men det kan vel ha andre årsaker?

Lenke til kommentar

Etter å ha lest en del poster fra folk med lavt stoffskifte, virker det som om fysisk aktivitet for dem er nærmere umulig, og det er det ikke for meg. Jeg kan godt spille fotball i timesvis, jeg trener regelmessig og sommerjobben min går ut på veldig mye tunge løft og annet forefallende arbeid, så spørsmålet mitt er vel egentlig om det er noen med diagnostisert lavt stoffskifte som ikke har problemer med fysisk arbeid?

 

På den andre siden sliter jeg en del med å gjøre ting jeg burde, men som jeg ikke vil, i.e. husarbeid, lesing, etc, men det kan vel ha andre årsaker?

Hei,

 

Jeg har vært borti tilfeller hvor pasienter med påvist lavt stoffskifte, ikke har hatt problemer med fysisk arbeid, men dette er sjeldent. For å kommentere førsteposten din: Du sier at du har fått målt blodtrykk på 140 og puls på 46. Et overtrykk på 140 er litt høyt, og bør kontrolleres med flere målinger. På sykehuset, spesielt av sykepleiere i forbindelse med blodprøver, benyttes ofte helautomatiske målere, som gjerne er unøyaktige. Er det videre bare foretatt én måling, er det således flere feilkilder. En puls på 46, selv om det i medisinsk forstand karakteriseres som bradykardi, kan være normalt, spesielt hos veltrente individer. Ellers kan det ha en rekke årsaker, deriblant medisiner, elektrolyttforstyrrelser, nevrologiske tilstander, AV-blokk i hjertet av forskjellige grader, samt en rekke metabolske og endokrine forstyrrelser, deriblant, som du selv er inne på, lavt stoffskifte. Du har også andre symptomer på lavt stoffskifte, slik som at du har lagt på deg på magen med samme energiinntak (og samme fysisk aktivitet?), og ut ifra din første post, ville jeg absolutt hatt dette in mente. Dette kan kontrolleres for med en enkel blodprøve (TSH og fritt T4, eventuelt fritt T3).

 

Du sier at ting du ikke føler for å gjøre er "et herk", og at du sliter med å gjøre en del ting som du burde, men som du "ikke vil". Hvis prøvene for lavt stoffskifte ikke gir utslag, burde man ikke utelukke at dette kan være psykisk betinget, altså for eksempel grunnet depresjon, utbrenthet, osv.

 

Ellers kan anføres at unge fint kan få lavt stoffskifte. Det kommer ikke frem om du er kvinne eller mann, men som du sikkert er klar over, har kvinner flere ganger høyere forekomst av lavt stoffskifte.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er mye mulig det er nettopp det som er tilfellet, selv om jeg håper på at det er en forklaring på hvorfor jeg sliter sånn med konsentrasjonen!

 

Det har seg sånn at jeg ikke har kommet meg til legen enda, men skal det forhåpentligvis i løpet av neste uke. Etter litt mer research, har tanken om andre mulige konsentrasjons"sykdommer" streifet meg. Jeg har veldig mange symptomer for ADHD, til dels minus den hyperaktive delen. Forhåpentligvis finner legen ut noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...