Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, har produsert musikk i flere år med min 8 år gammle hjemmebygde gaming-pc. Den er så sliten at den henger seg så hardt at jeg må reboote nesten hver gang jeg bruker den.

 

Som sagt, drev med pc bygging for rundt 8 år siden og hadde oversikt over markedet da, nå regner jeg med at ting har forandret seg så jeg trenger hjelp.

 

Ting jeg legger vekt på er:

- At den et stille. Kabinettet skal være stilrent og godt isolert.

- Mye ram (eller god mulighet til å oppgradere etterhvert)

- Flere kjerner i prosessoren

- Stor lagringskapasitet.

- Driftsikker, holde lav temperatur og ikke bli herpet med det første.

 

Skjermkortet trenger ikke være noe fancy, spiller ikke ofte men en sjeldent gang.

Jeg bruker et eksternt lydkort så det trenger jeg heller ikke.

 

Har prøvd meg fram litt men jeg aner ikke hva slags hovedkort jeg burde ha, hvor mye strøm trenger jeg? Hvordan fungerer ram nå til dags?

 

Trenger bare kassa, og tenker å kjøpe en fin "grunnmur" til rundt 5k og heller oppgradere hardisk og ram etterhvert.

 

Setter stor pris på hjelp!

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstår jeg deg riktig hvis du skal bruke HDD og RAM fra din gamle rig? Isåfall trenger vi litt opplysninger om disse.

 

Fractal Design sitt Define R4 er et stilrent, stille og relativt billig kabinett. Har fått god omtale på reviews og er brukt av mange.

 

Hvis stillhet er viktig for deg ville jeg kjøpt en tredjepartskjøler til prosessoren. Disse kommer i alle former og prisklasser, men de aller fleste gjør en bedre jobb en stock-vifta og bråker mye mindre. Alt fra 200,- til 700,- kan du rekne med å bruke her.

 

Skjermkort er også en støykilde. Du kan eventuelt bruke den innebygde grafikkprosessoren i CPUen. Hvis du vil ha et dedikert skjermkort, velg gjerne noe annet en skjermkort med referansekjøler. Referansekjøleren gjør jobben, men bråker mer. I tillegg vil en tredjepartskjøler ofte gjøre en bedre kjølejobb.

 

Med mindre du skal ha støtte for fler skjermkort, kan du få godt hovedkort nede i 800-kroners klassen. Asus-kort har god viftestyring i biosen.

 

Har selv drevet litt med musikkprodusksjon, og en ting jeg satt pris på da var bærbar lagring. Eksterne disker er smart hvis du skal editere materialet på andre datamaskiner. Uansett, bare pass på at diskene har minst 7200 RPM spinntid. Musikkprogram sliter med å skrive til f.eks. 5400 RPM-disker mens du recorder.

 

Edit: Du kan kanskje bruke strømforsyning fra din gamle rig. Hvis den støyer mye kan det være billigere å bytte ut vifta enn å kjøpe ny strømforsyning.

Endret av psii
Lenke til kommentar

Jeg har planer om å kjøpe helt nytt av alt, strømforsyningen jeg har bråker for mye og blir fort varm.

Takk for svar, skal ha i bakhodet det med tredjeparts vifter.

Kan du anbefale et hovedkort, cpu og ram kombo til mitt formål? Hvor stor strømforsyning trenger jeg?

Har tenkt til å kjøpe en 500gb hardisk til å begynne med og heller kanskje kjøpe eksterne etterhvert. Bytter ikke pc'er ofte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...