Gå til innhold

Vil lage en inspirasjonsvideo, hvilket (video)kamera bør jeg kjøpe?


Anbefalte innlegg

God ettermiddag folkens,

 

Jeg ser etter et (video)kamera som jeg kan bruke til filming.

Planen er å lage en inspirasjons/stemningsvideo til firmaet mitt.

Jeg liker dette eksemplet svært godt:

 

http://www.youtube.com/watch?v=vk6aajuCMEI&feature=plcp

 

Har allerede et speilreflekskamera (uten videofunksjon), har altså en god nok kamera som jeg kan bruke til å ta bilder med.

 

Har tittet på GoPro HD HERO2, må innrømme at jeg ikke liker "fish-eye" som jeg mener er mer egnet til sport og diverse andre ute aktiviteter. Den ville isåfall vært perfekt dersom man kunne ha byttet ut "fish-eye" linsen.

 

Som dere ser i filmen, så vil jeg lage noe ala en slik video, men ikke med en speilrefleks (som det blir brukt i filmen)

 

Pris 1500-4000

Kvalitet: HD

 

Har dere noen gode tips?

Hva synes dere også om Final cut som redigeringsprogram fra apple?

Er ganske så newb på det området og.

 

Takk for deres tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har tittet på GoPro HD HERO2, må innrømme at jeg ikke liker "fish-eye" som jeg mener er mer egnet til sport og diverse andre ute aktiviteter. Den ville isåfall vært perfekt dersom man kunne ha byttet ut "fish-eye" linsen.

 

På hvilken måte ville Hero2 vært perfekt i den settingen du beskriver?

Lenke til kommentar

Actioncams er ikke bare fet vidvinkel. De er konstruert for å tåle støt, vann etc etc samt er de små i størrelse for at de som bruker de ikke skal få nakkeskader eller velte på sykkelen når de raser ned fjellsider.

 

Prisen actioncams betaler for dette er at innmaten er primitiv sammenlignet med et hvilket som helst vanlig videokamera.

 

Mitt tips til deg er å stikke innom elkjøp og prøve det de har der.

Youtube er en fin plass for å sammenlinge modeller og bildekvalitet.

 

HD-kvalitet? Hvor lang er en pinne?

De fleste mobiler som selges filmer i full hd, men tipper du er ute etter noe bedre.

 

Føler jeg kanskje kommer ut litt spydig her, beklager..

 

Her er kameraet du leter etter:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1112890

 

Drop Final Cut og heller bruk iMovie om du bruker Apple

Bruker du Windows så trenger du ikke Adobe Premiere, det holder med Moviemaker.

Lenke til kommentar

Actioncams er ikke bare fet vidvinkel. De er konstruert for å tåle støt, vann etc etc samt er de små i størrelse for at de som bruker de ikke skal få nakkeskader eller velte på sykkelen når de raser ned fjellsider.

 

Prisen actioncams betaler for dette er at innmaten er primitiv sammenlignet med et hvilket som helst vanlig videokamera.

 

Mitt tips til deg er å stikke innom elkjøp og prøve det de har der.

Youtube er en fin plass for å sammenlinge modeller og bildekvalitet.

 

HD-kvalitet? Hvor lang er en pinne?

De fleste mobiler som selges filmer i full hd, men tipper du er ute etter noe bedre.

 

Føler jeg kanskje kommer ut litt spydig her, beklager..

 

Her er kameraet du leter etter:

http://www.prisjakt....t.php?p=1112890

 

Drop Final Cut og heller bruk iMovie om du bruker Apple

Bruker du Windows så trenger du ikke Adobe Premiere, det holder med Moviemaker.

 

Tolket det ikke som spydighet. Skal ta en nærmere titt!

Takk for tips og svar, setter pris på det ;)

Lenke til kommentar

Du vil aldri klare å lage en video som den i eksempelet med samme stening/uttrykk med et vanlig video kamera.

Videoen er skutt på en Canon DSLR med mye større sensor en ett videokamera har.

Eksempelet kan virke "litt slurvete" laget, men det er tydelig at den er laget av noen som har enn viss peiling/erfaring med å lage den type video, og som også har redigerings erfaring på et forholdsvis proft nivå.

 

Det er ganske mye mer som skal til for å lage en video av slik kvalitet enn å bare kjøpe seg et billig video kamera og filme litt "her & der".

Lenke til kommentar

argh.. kunne han ikke få erfare det selv :D

 

Men det er sant som han sier.. Video filmet med dslr krever sitt av mannen bak huset og fremfor skjermen etterpå.

(hvorvidt komposisjonen og etterbehandlingen var proff kan jo diskuteres)

 

Hvis det youtubeklippet var målet til trådstarter vil han nok bli minst skuffet om han kjøper seg en ok camcorder med god bildestabilisator og optikk.

Nå er ikke camcorder helt funksjonshemmet i hva manuelle innstillinger angår, men de er som regel noen hakk dyrere.

 

Bruker selv Panasonic sitt SD700 og klager ikke. Det eneste må være mangelen på DOF samt litt få justeringsmuligheter sammenlignet med dslr`en.

Endret av Xander^
Lenke til kommentar

Det spørs litt hva i uttrykket i videoen han ønsker å gjenskape. Men uansett så holder ikke et budsjett på 4 000 kr. 550D hadde nok holdt som hus (og det klare man å få til ca 4 000 kr). Men så må man ha optikk som det faktisk går å filme med, og da holder ikke kitobjektiv og de rimelige objektivene.

 

Så en OK camcorder som du linker til er trolig det beste valget.

 

Ellers så får han tak i Panasonic Lumix G3 med optikk til den prisen, og det er tross alt ikke så langt unna dSLR når det gjelder DOF.

Lenke til kommentar

Mange gode tips her. Takk for de, men jeg tror det skal gå veldig greit å bruke et vanlig HD-kamera til under 4000kr, for å lage en "film" tilsvarende linken.

Selv HD film-funksjonen på iphone ville ha fungert. Skal faktisk teste de ut idag, og legge ut resultatet siden ;) Går selvfølgelig glipp av DOF "effekten", men det får bare la være.

Endret av kd87
Lenke til kommentar

Mange gode tips her. Takk for de, men jeg tror det skal gå veldig greit å bruke et vanlig HD-kamera til under 4000kr, for å lage en "film" tilsvarende linken.

Selv HD film-funksjonen på iphone ville ha fungert. Skal faktisk teste de ut idag, og legge ut resultatet siden ;) Går selvfølgelig glipp av DOF "effekten", men det får bare la være.

 

Det tror jeg blir dritbra!

 

Gleder meg til å se resultatet :)

Lenke til kommentar

Mange gode tips her. Takk for de, men jeg tror det skal gå veldig greit å bruke et vanlig HD-kamera til under 4000kr, for å lage en "film" tilsvarende linken.

Selv HD film-funksjonen på iphone ville ha fungert. Skal faktisk teste de ut idag, og legge ut resultatet siden ;) Går selvfølgelig glipp av DOF "effekten", men det får bare la være.

 

Det tror jeg blir dritbra!

 

Gleder meg til å se resultatet :)

 

Hahahaha :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...