TanteGrønn Skrevet 24. juli 2012 Skrevet 24. juli 2012 Hei Trenger sårt hjelp til hvordan en får til å ha to Spray menu bar med ulig design på en side(den ene skal fonten være rød og andre blå). Har forstått det slik at en må kopiere css`n men forstår ikke hvordan jeg gjør dette? Eller om det er en annen måte å gjøre det på.... ?
plakatmannen Skrevet 24. juli 2012 Skrevet 24. juli 2012 Hvilket program er det du lager siden din i? Dreamweaver? Det du kan gjøre er å legge til en klasse på hver av menyene. F.eks <ul class="blue"> ...menygreier...</ul> <ul class="red"> ...menygreier...</ul> Og deretter i CSS: .red { color: red } .blue { color: blue } Herfra kan du også style underelementene i hver meny, f.eks bruke ".red a" for å style alle anker/lenke-tagger inni den røde menyen. Lykke til.
TanteGrønn Skrevet 24. juli 2012 Forfatter Skrevet 24. juli 2012 Bruker Dreamweaver ja. Men forstår ikke helt hvor jeg skal legge inn "< ul class" teksten i html koden. Og når jeg skal velge å lage ny css så velger jeg da class, sant? (er forøvrig "mouse over" teksten jeg ønsker i annen farge...) <ul id="MenuBar2" class="MenuBarVertical"> <li><a class="MenuBarItemSubmenu" href="#">Øst-Norge</a> <ul> <li><a href="#">Hundepensjonat</a></li> <li><a href="#">Kattepensjonat</a></li> </ul> </li> </ul>
agm Skrevet 24. juli 2012 Skrevet 24. juli 2012 Nå vet jeg ikke hvordan resten av siden ser ut, men om du legger til dette til sist i CSS-dokumentet, skal du forhåpentligvis se en forandring: #menubar2 a:hover { color: red; }
hjahre Skrevet 24. juli 2012 Skrevet 24. juli 2012 Bruker Dreamweaver ja. Men forstår ikke helt hvor jeg skal legge inn "< ul class" teksten i html koden. Og når jeg skal velge å lage ny css så velger jeg da class, sant? (er forøvrig "mouse over" teksten jeg ønsker i annen farge...) <ul id="MenuBar2" class="MenuBarVertical"> <li><a class="MenuBarItemSubmenu" href="#">Øst-Norge</a> <ul> <li><a href="#">Hundepensjonat</a></li> <li><a href="#">Kattepensjonat</a></li> </ul> </li> </ul> Det er ikke veldig mye som skal til for å få hover effekten til å ha annen farge. Hvis du skal ha mouseover på HTML-koden du postet blir det noe liknende dette ul.MenuBarVertical > li > ul > li > a:hover { color: red; } /* eller */ /* Denne funker på alle a-elementer under ul-en med klasse MenuBarVertical */ ul.MenuBarVertical a:hover { color: red; } Mer om CSS finner du på W3Schools.com og W3C
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå