Gå til innhold

PC til 11 år gammel jente


Anbefalte innlegg

Hei, en kollega skal snekre sammen en pc til sin 11 år gamle datter. Hun har ikke særlig høye krav til prosessorkraft og grafikk, og han har i utgangspunktet tenkt til å bestille dette:

 

119217 MSI KT2 Combo-L Hovedkort Socket A

- KT266A, ATA/133, ATX, LAN, SD & DDR 510,00

 

118468 AMD Athlon XP2200+ 1.8 GHz 266 MHz bus

- Socket A (Thoroughbred) prosessor BOXED 818,00

 

113040 Q-Tec Midi tower ATX 6021CMD, Silver

- Value Line, m/300W AMD/P4 341,00

 

113647 Maxtor IDE ATA-133 80GB 7200RPM

- DiamondMax Plus 9 773,00

 

119437 Samsung CD-brenner IDE 52x/24x/52x

- Bulk,SW-252BEN 387,00

 

Totalt: 2 829,00

 

Han har et skjermkort og et par brikker SDRAM fra før. Mitt eneste forslag er å bytte ut hovedkortet til et demobrukt KT400 kort med 8X AGP, men da kan han ikke bruke minnet han har fra før...

 

Noen forslag?

 

Tusen takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke opplyst hva PCen skal brukes til. Spill er noe av det mest krevende en PC kan brukes til, så det kommer an på hva hun skal spille.

 

Du bør også opplyse om hvilke deler som dere har fra før og spesifikasjonene på disse. Har man et avlegs skjermkort, så kan det hende man bør legge det vekk.

 

Jeg antar at du har SDRAM PC 133 fra før, siden du valgte dette kombo kortet.

 

Det billigste Q-tec kabinettet som du har valgt har jeg vært borti. Det er dessverre meget trangt om plassen mellom PSU og CPU vifte, så jeg ville heller anbefale å kjøpe det noe større kabinettet Q-Tech 6024MD til 450 kr.

 

Når det gjelder harddisk, ville jeg heller valgt Seagate pga lavere støy. Jeg har selv vært borti mange Seagate Barracuda disker som er meget stillegående.

Lenke til kommentar
Utifra det jeg vet, tror jeg ikke KT266A chipsettet støtter prosessoren. Så, ja, det hadde vært en god ide å gå for ett nyere HK. Om han ikke stiller så store krav, koster jo ikke 256 ddr ram så mye... Ellers ser det greit ut.

 

Det er feil, selv Athlon XP2600+ (med 266FSB) støttes, se link.

 

Blah, ok, my bad... Så ikke på cpu spec's som ble oppgitt. Trodde alle amd prosessorer på så høye hastigheter gikk på 166/333 bus jeg... :oops:

Lenke til kommentar

Jeg ser klabert poenget med å kjøpe bedre minne, bedre skjermkort osv, men pris er et viktig poeng... men takk for innspill, skal prate med kollegaen om det.

 

Han husker ikke merket på skjermkortet, men mener det er ett år gammalt med 64 Meg minne. (Sikker noe geforce mx greier tipper jeg)

Lenke til kommentar
Han kan jo sjekke psdata også, dem har en tendens til å være billigere enn komplett.

da jeg skrev "komplette" datamaskiner mente jeg ikke nødvendigvis webshoppen komplett.no :p

 

tilbake til saken: det du da får er en pakke hvor delene er skreddersydde for hverandre. Det er ikke nødvendigvis det beste som sagt, men du får en pc som klarer å dra det meste.

Lenke til kommentar

Hovedkortet har jeg liggende. Det funka med 2400+ og da funker det med 2600+ og. Det jeg stusset over var at 3DMark-scoren min gikk ned med ca 3000 poeng. Mulig det er fordi kortet bare har 4x AGP, men 3DMark gav ikke noen merkbar forskjell på NF-7S kortet mitt når jeg stilte det på 4x i BIOS. Jeg ville nok ha tatt et annent HK. =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...