Gå til innhold

Laget enkel excel modell - huskjøp/lån


Anbefalte innlegg

Satt en kveld på vei hjem fra jobb å laget meg en enkel excel modell for å regne ut cashflow på huslån.. Ville dele den her, og evt om jeg har tenkt helt feil når det gjelder utregningene.. Den tar bare for seg kontantstrømmen i første måned.

Vært flott med tilbakemeldinger, den er uansett lærerik for min del for å få forståelse for funksjoner o.l i excel smile.pngHusinvestering rev1.xlsx

 

 

EDIT: Siste versjon Huslån.xlsx

Endret av Drunk_Panda
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror man bør endre ordlyden litt, og trolig også noen formler som følge av dette.

 

Celle A3 bør endres til "Boligpris" eller tilsvarende, altså det man betaler for boligen. Lånebeløp er jo nedvendigvis ikke det samme som kjøpesummen (det ville jo tilsvare at man lånte 100%), så man må også endre litt på logikken. Hvis boligen koster 2,7 mill, så får man ikke låne 2,7 - man må jo ha 15% egenkapital.

 

Slik det står nå, så ser det ut som man får man låne 2,7 mill, og sammen med de 405' man har i egenkapital så kan man jo totalt handle for drøye 3,1 mill. Riktig svar skal være at man låner 2,35 mill, og inklusive de 350' man da må ha i EK, så blir det de nødvendige 2,7 mill.

 

Dette blir for øvrig fort en sirkelreferanse, og i så fall kan et godt alternativ være Problemløser (Solver).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge du baserer deg på en fast EK så ser dette riktig ut. Synes dog fremdeles at du bør endre ordlyd i A5. Det blir ikke feil å si at dette er totalt lån hvis man skulle låne opp til pipa, men for brukere som ikke helt skjønner dette med lån og EK, så er det bedre hvis man kan holde ordet "lån" unna. Bruk heller noe så enkelt som "total sum".

 

Så skal det sies at jeg tilfeldigvis underviser ved en høyskole, hvor mitt fagområde nettopp er bruk av Excel i økonomi og finans. Må si det varmer å se at noen på eget initiativ lager en modell som dette, og selvfølgelig klarer jeg ikke å dy meg fra å komme med forslag på videreutvikling som både er kult for modellen, og som kan gi god trening i bruk av Excel.

 

Nå er denne modellen noe du selvfølgelig har laget for å fylle ditt eget behov akkurat nå, men når du baserer deg på en fast EK, så begrenser det modellens nytteverdi til kun å kunne beregne hvor dyrt noen kan kjøpe med den EK de har akkurat per i dag.

 

Mange potensielle brukere av denne modellen skal jo ikke kjøpe akkurat nå, tvert i mot så er de i sparemodus for å bygge opp EK, og har tenkt å kjøpe om et år eller to. Derfor vet de jo ikke nøyaktig hvilken EK de kommer til å ha. Da blir det spennende om modellen lar deg registrere boligpris, og deretter få svar på hva dette gir i lån og tilhørende minstekrav til EK. Du kan jo gjøre det slik at dersom det ikke står noe i D5, så vil modellen beregne minstekrav til EK, men hvis det står noe i D5, da legges den verdien til grunn for videre beregning.

 

Du kan også utvide med mulighet til å registrere inntekt, og så kan man se hvilken faktor lånet gir mot inntekten. Tommelfingerregelen er jo at man normalt kan låne inntil 3 x inntekt, så du kan jo leke litt med å sette betinget formatering dersom lånet overstiger inntekt x 3.

 

Keep ut the good work! :thumbup:

Lenke til kommentar

Jupp. Nå får man jo "For lite EK" i B7 når D5 er mindre enn EK-kravet, men en kul feature hadde jo vært om man da heller hadde tatt B5-B6, og dermed fått ut hva lånet blir gitt minstekravet til EK.

 

Dette fordrer jo litt endring i ordlyd i A-kolonnen, men husk at du fint kan bruke HVIS der også, slik at teksten endres i takt med hva formelen i B7 viser. Du kan også bruke "betinget formatering" til å synliggjøre når "Tilgjengelig EK" er for liten, f.eks. ved å fargelegge B6 og/eller D7 med rød bakgrunnsfarge.

 

Du er vel allerede i Helles nå, så du får kose deg i været som sikkert er langt bedre enn her hjemme på berget. =)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Helt glemt denne tråden!

 

Har forøvrig kjøpt hus og utleiedel er klar, alt i skjønneste orden ;)

 

Har også en gang i blant vært innom modellen og gjort noen små endringer her og der.

 

Om folk vil ta en titt så er det bare å se.

 

Forøvrig er excelkunnskapene milevis foran de jeg hadde forrige gang (ja nå snart 1.5 år siden jeg sist skrev her i denne tråden).

 

 

Huslån.xlsx

Endret av Drunk_Panda
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...