Gå til innhold

Privatisteksamen i R1 matte og fysikk1


ccc3

Anbefalte innlegg

Hei. Har tenkt å gå opp som privatisk i eksamen, først i R1 matte til jul, og fysikk1 til sommeren. Gikk ut av videregående i 2010 og fikk bestått vitnemål.

 

Det jeg da lurer på er;

 

Jeg hadde P-matte på videregående, vil da karakteren fra P-matte på vitnemålet bli slettet og erstattet med R1-matte karakter fra eksamen? Og hvordan er det med fysikk? Vil den eksamenskarakteren komme på ordinær kvote, altså utenom vitnemålet? Har prøvd å søkt litt rundt, men slik jeg forstår det er det forskjellig fra skole til skole? Litt usikker kan man si..

 

Er topp motivert for å ville studere hjemme, og det har gått overraskendes bra til nå. Har veldig lyst til å ta realfagene for å få større kjangse til å komme inn på nautikk neste år. Har jobb ved siden av, så blir vanskelig å ta flere fag enn de to, da de er vanskelige nok.

 

Takk.

Endret av oooooo0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

den matten du tar erstatter den forrige matten du har fra det trinnet, alså hvis du har P2 (som du tar på 2. året) så vil R1 erstatte denne (siden denne også er på 2. året)

Hvis du har fysikk 1 fra før så kan den nye karakteren (hvis du vil) erstatte den/de forrige karakteren/karakterene i fysikk 1,

fra samordna opptak sine sider: "Kvote for førstegangsvitnemål er for søkere som ikke fyller mer enn 21 år i søknadsåret og som etter tre år i videregående opplæring har fått utstedt førstegangsvitnemål som gir generell studiekompetanse."

se her

 

Jeg tok T1, R1, kjemi1, fys1, samf og religion, hvor jeg hadde deltidsjobb ved siden av. Det gikk bra.

Lenke til kommentar

den matten du tar erstatter den forrige matten du har fra det trinnet, alså hvis du har P2 (som du tar på 2. året) så vil R1 erstatte denne (siden denne også er på 2. året)

Hvis du har fysikk 1 fra før så kan den nye karakteren (hvis du vil) erstatte den/de forrige karakteren/karakterene i fysikk 1,

fra samordna opptak sine sider: "Kvote for førstegangsvitnemål er for søkere som ikke fyller mer enn 21 år i søknadsåret og som etter tre år i videregående opplæring har fått utstedt førstegangsvitnemål som gir generell studiekompetanse."

se her

 

Jeg tok T1, R1, kjemi1, fys1, samf og religion, hvor jeg hadde deltidsjobb ved siden av. Det gikk bra.

 

Takk for svar.

 

Ok, så karakteren fra R1 eksamen sletter standpunkt karakteren fra p-matte på vitnemålet? Har hørt noe om at den kanskje går inn på en annen kvote (ordinær kvote??) om du tar eksamen etter fullført videregående.. Fysikk har jeg ikke i fra før, da jeg ikke hadde realfag.. Blir den eksamenskarakteren (fysikk1) tatt med på samme vitnemål som der R1 eksamenskarakter erstatter p-matte karakter?

 

Beklager for mye mas og kanskje for deg, latterlige spørsmål. Men jeg har aldri satt meg inn i å studere som privatist og hvordan det fungerer...

Lenke til kommentar

Du tenker nok for mye på dette med ordinær og ikke ordinærkvote. Matematikk R1 vil være et programfag, og ikke et fellesfag. Dermed vil din karakter i P matte stå på et eventuelt vitnemål da dette faget går under fellesfag. Alternativt kan du ta T-matte som også er et fellesfag og gir deg matematiske grunnlag til å kunne ta R1. Men en kan også ha P matte og allikevel ta R1 for å lettere få en bra karakter, men grunnlaget en tilegner seg i T-matte er gullverdt om en skal ta FY1 og R1.

Lenke til kommentar

Du tenker nok for mye på dette med ordinær og ikke ordinærkvote. Matematikk R1 vil være et programfag, og ikke et fellesfag. Dermed vil din karakter i P matte stå på et eventuelt vitnemål da dette faget går under fellesfag. Alternativt kan du ta T-matte som også er et fellesfag og gir deg matematiske grunnlag til å kunne ta R1. Men en kan også ha P matte og allikevel ta R1 for å lettere få en bra karakter, men grunnlaget en tilegner seg i T-matte er gullverdt om en skal ta FY1 og R1.

 

Er ikke R1 matte et fellesfag da? Målet med å ta eksamen i R1 matte var å slette p-matte karakteren og erstatte den med R1 som privatist, men dette er ikke mulig? Vinner jeg på å ta R1 matteeksamen som privatist mtp karaktersnitt? Eller kommer karakteren fra eksamen utenom vitnemålet? Jeg har allerede studert R1 matte i et halvt år nå, så å ta T-matte føler jeg ikke er noe nødvendig, da jeg har en far som hjelper meg mye med R1-matte. Slik jeg forstår det er man heller ikke kvalifisert om man tar T-matte som privatist når man skal søke nautikk..

Endret av oooooo0
Lenke til kommentar

R1 er et programfag, som vil si at det er et fag som ikke alle har. Dette er et fag man velger på bakgrunn av hva du vil studere. Om du tar R1 eksamen til høsten vil den stå som et programfag, og derav vil din P-matte karakter fortsatt stå på ditt vitnemål.

 

Om du tar R1 som privatist så får du bare den skriftlige karakteren. Tar du R1 via vanlig videregående løp er det tilfeldig hva du kommer opp i, dette gjelder både skriftlig og muntlig.

 

Om nautikk krever visse fag som R1, så behøver du ikke T-matte. Du kan ha en P-matte karakter og en R1 karakter på samme vitnemål.

Lenke til kommentar

R1 er et programfag, som vil si at det er et fag som ikke alle har. Dette er et fag man velger på bakgrunn av hva du vil studere. Om du tar R1 eksamen til høsten vil den stå som et programfag, og derav vil din P-matte karakter fortsatt stå på ditt vitnemål.

 

Om du tar R1 som privatist så får du bare den skriftlige karakteren. Tar du R1 via vanlig videregående løp er det tilfeldig hva du kommer opp i, dette gjelder både skriftlig og muntlig.

 

Om nautikk krever visse fag som R1, så behøver du ikke T-matte. Du kan ha en P-matte karakter og en R1 karakter på samme vitnemål.

 

Ok. Så du er SIKKER på at en evt eksamenskarakter til jul i R1 matte, vil mitt nåværende vitnemål bli oppdatert så snart karakteren er satt?

 

Takk for all hjelpen.

Endret av oooooo0
Lenke til kommentar

Om du tar privatisteksamen i R1 til jul, så vil du få et brev med din karakter i posten i slutten av Januar vil jeg anta. Når du har mottatt sensuren så sender du dette til din gamle videregående skole så fikser de et nytt vitnemål til deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...