Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan forbedre konsentrasjon?


Symmetrical

Anbefalte innlegg

Hei, slik som profilen min konstaterer så er jeg en gutt på 19 år. I forbindelse med at jeg skal studere etter sommerferien så blir selvfølgelig konsentrasjon viktig. I løpet av de siste årene så har jeg merket at konsentrasjonen min er relativt dårlig. For eksempel så kan jeg henge meg opp i små ting hvorav jeg alltid sjekker ting minst fem ganger før jeg gjør noe annet. Dette fører til at det tar ekstremt lang tid å lese bøker, skrive noe eller gjøre noe i det hele tatt. Noen anbefalte meg å begynne med trening noe jeg nå gjør - men hva annet kan jeg gjøre? Har dere noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meditasjon - mindfulness meditasjon.

Mulig det kan hjelpe.

 

Jeg tror ikke det er helt min ting men takk for svar. :)

 

Til tråden:

 

Er kosthold veldig relevant i forhold til konsentrasjon? Kan for eksempel det å spise 'sunt' ofte øke konsentrasjonen betydelig mer enn dersom man ikke gjør det?

Lenke til kommentar

Meditasjon - mindfulness meditasjon.

Mulig det kan hjelpe.

 

Jeg tror ikke det er helt min ting men takk for svar. :)

 

Til tråden:

 

Er kosthold veldig relevant i forhold til konsentrasjon? Kan for eksempel det å spise 'sunt' ofte øke konsentrasjonen betydelig mer enn dersom man ikke gjør det?

Regner med at sunn mat og fysisk aktivitet vil hjelpe.Om jeg har ett problem jeg må løse så føler jeg at det er mye lettere å tenke på det når jeg tar meg en gå tur.

 

Nevnte meditasjon fordi man da må konsentrere seg fult om en ting og blokke ut alt annet (kommer litt an på meditasjons typen) og for å gjøre det så kreves det en del konsentrasjon. Konsentrasjon er nokk som med andre ting, den kan forbedres med trening, så jeg vil tippe meditasjon ville fungert etter en stund, men er ikke sikker.

Lenke til kommentar

Føler du en trang til å sjekke ting minst fem ganger; eventuelt føler du at noe kommer til å skje dersom du ikke gjør det? Dette går ikke klart nok frem av den første posten, men hvis svaret er ja, kan det høres ut som at konsentrasjonsproblemer ikke er årsaken, men at det kan være snakk om en tvangslidelse. Slikt kan være utrolig slitsomt, og gå ut over konsentrasjonen din ellers. Hvis dette er tilfellet, anbefaler jeg at du oppsøker lege, da du har meget å vinne på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, et sunt og regelmessig kosthold, kombinert med trening, sies å gjøre konsentrasjonen bedre, det skal visst være spesielt viktig å spise en god frokost. Jeg har også hørt at å spise frukt og peanøtter skal hjelpe. (Jeg vet ikke om det er sant, men det er jo verdt å prøve.)

 

Jeg vet ikke om dette heller er "helt deg", men for meg har det hjulpet å ha på noe fin klassisk musikk i bakgrunnen. Ikke nødvendigvis en stor symfoni og ikke forferdelig høyt, da blir man vel heller mer distrahert en konsentrert av, men rolig pianomusikk o.l.

 

Klassisk musikk er definitivt noe for meg. Tusen takk for svar jeg skal forsøke å forandre kostholdet mitt.

 

Føler du en trang til å sjekke ting minst fem ganger; eventuelt føler du at noe kommer til å skje dersom du ikke gjør det? Dette går ikke klart nok frem av den første posten, men hvis svaret er ja, kan det høres ut som at konsentrasjonsproblemer ikke er årsaken, men at det kan være snakk om en tvangslidelse. Slikt kan være utrolig slitsomt, og gå ut over konsentrasjonen din ellers. Hvis dette er tilfellet, anbefaler jeg at du oppsøker lege, da du har meget å vinne på det.

 

Det er nok mulig at situasjonen min kan relateres til tvangslidelser - noe jeg ikke har vurdert tidligere. Jeg har også vurdert å gå til lege i noen situasjoner. Jeg skal vurdere dette på nytt ettersom at du konstaterer at tvangslidelser er en mulig årsak. Takk for svar.

Lenke til kommentar

Føler du en trang til å sjekke ting minst fem ganger; eventuelt føler du at noe kommer til å skje dersom du ikke gjør det? Dette går ikke klart nok frem av den første posten, men hvis svaret er ja, kan det høres ut som at konsentrasjonsproblemer ikke er årsaken, men at det kan være snakk om en tvangslidelse. Slikt kan være utrolig slitsomt, og gå ut over konsentrasjonen din ellers. Hvis dette er tilfellet, anbefaler jeg at du oppsøker lege, da du har meget å vinne på det.

 

Det er nok mulig at situasjonen min kan relateres til tvangslidelser - noe jeg ikke har vurdert tidligere. Jeg har også vurdert å gå til lege i noen situasjoner. Jeg skal vurdere dette på nytt ettersom at du konstaterer at tvangslidelser er en mulig årsak. Takk for svar.

Lykke til! Om dette er tilfellet, er det god hjelp å få.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...