Gå til innhold

Problemer ved bytting av skjerm i laptop - trenger input fra erfarne laptop-reparatører


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Skal bytte en knust skjerm i en laptop; og i den anledning skrudde jeg den pent opp for å få delenummer til skjermen. Har byttet skjerm på 10+ laptoper før, så alt gikk som smurt. Skjermen fungerte med unntak av et stort parti døde piksler. Når jeg koblet alt sammen igjen var skjermen totalt død. Det er en LCD med 1-CCFL bakgrunnsbelysning. Hva kan være årsaken?

 

Koblet ikke ut bakgrunnsbelysningen, og rørte ikke inverteren under demonteringen. Testet inverteren med en generisk katode, og det fungerte ikke. Er dog ikke sikker på om inverterten takler katoden, så dette er ikke sikkert bevis på at inverteren er død. Ser ingen grunn til at inverteren skal ha tatt kvelden under (de)monteringen av skjermen; den er godt beskyttet i plastikk og ingen av kontaktene ble rørt.

 

1: I denne sammenheng er jeg også litt usikker: vil man kunne tyde farge, om enn svakt, fra skjermen om den ikke har bakgrunnsbelysning?

 

Testet skjermkabelen, og alle pins hadde kontakt med jord med varierende resistans, så denne skal være OK.

 

2: Er det mulig å "knekke" baklyset i en slik skjerm?

 

EDIT: Har selvfølgelig testet laptopen på ekstern skjerm.

Endret av Carl Sagan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...