Gå til innhold

Trenger hjelp til kjøp av ny Stasjonær.


Anbefalte innlegg

Redigert: Trenger litt til hjelp, se siste innlegg om du har noen minutter til overs

 

Jeg skal kjøpe ny stasjonær PC til mellom ca.10 og 15,5 k.

Value for money er nøkkelordene.

 

Det mest attraktive jeg har kommet over til nå har vært et par konfigurasjons PC'er fra Komplett.no.

 

Skal brukes hovedsaklig til gaming, og håper den varer i mange år framover.

 

Det optimale hadde vært:

 

*Lavt støy

*Minst 16 GB

*I5/I7 prosessor

*Et veldig bra skjermkort.

*En veldig bra SSD

*Ok oppgraderingsmuligheter for framtiden.

 

+ En god skjerm hadde vært okei.

 

Jeg har også liggende:

Windows 7 Home Premium.

Western Digital Green Caviar 2TB

 

Så hvis jeg kunne kjøpt en PC der jeg sparte meg de utgftene så hadde det vært supert. (tenker at hvis jeg ringer forhandler, så kan de sikkert ordne det slik at de trekker fra ekstra harddisk og windows?)

 

Jeg bryr meg fint lite om utseende.

Endret av Merkeligvei
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til gaming er 16GB ram totalt bortkastet. Holder med 4, men kjøp 8 siden det er billig. i5/i7 er smakssak, men i7 gir foreløpig svært lite ekstra i forhold til i5 når det gjelder spilling. Intel, Crucial og Samsung har gode, pålitelige ssd-er. Geforce GTX 670 eller AMD 7970 GHz-edition er gode skjermkort. Et bra GTX670 (Asus DCII) yter bedre enn et stock GTX 680.

Endret av phlake
Lenke til kommentar

Hvorfor er det slik at 8 GB holder? Jeg kan ikke så mye om PC. Men jeg hadde forstått det slik at Ram er på en måte en støtte for resten av systemt. Så om 4 år, når Prosessoren og grafikkortet er blitt for treigt for de nye spillene, så ville Ram'en forlenge deres virkning?

 

Interessant det med i7 og i5, det må jeg se enda nærmere på.

 

Etter og ha kikket litt rundt, så syns jeg det ser ut som det er Multicom som gir mest for pengene, noen som vet om en bedre plass?

Lenke til kommentar

Nix. RAM er kjekt ved multitasking, om du f.eks skal ha BF3, WoW, Nettleser med ørten faner, Photoshop, Crysis, Winamp, VLC osv kjørende samtidig. Til videoredigering, musikkproduksjon og billedbehandling er mye ram viktig, men ikke til spill. Selv har jeg 8GB og jobber med musikk og bilder og eg har til dags dato ikke opplevd at et spill har brukt mer enn rundt 2GB RAM alene.

 

Dustinhome pleier å være billigst totalt sett. Billig frakt og kjapp levering. Anbefaler dog å sjekke Prisguide.no.

 

Når det gjelder i5 vs i7 så kjøper du i7 hvis det er rom i budsjettet. Det er ikke til å stikke under stol at muligheten for hyperthreading på i7 KAN bli et pluss i fremtiden.

 

 

HER kan du se litt på i5 vs i7.

Endret av phlake
Lenke til kommentar

Takk for tilbudet. Men jeg tar ikke sjansen på og sette sammen en maskin selv.

 

Når jeg sier value for money, så tenker jeg at om jeg fikk en PC til 10 k som jeg kan spille de fleste spill i fem år, så er det bedre enn om jeg brukte 15,5 k på en PC som kan spille de fleste spill i 6 år. =)

Lenke til kommentar

Samme handleliste på Dustin koster 14.000, altså 800kr spart. Dette inkluderer en Corsair 750W strømforsyning og ikke 650 som i oppsettet over. Dessuten vil du ha et annet hovedkort som er ATX, ikke m-ATX.

 

Om 3-4 år oppgraderer du hele sulamitten så da er ram uvesentlig. Om du handler på Dustin så har du jo råd til 16GB om du absolutt vil ha, men det er penger ut vinduet så lenge gaming er fokuset.

Lenke til kommentar

Når det gjelder å sette sammen maskin selv er dette ingen sak! Det finnes utallige videoer på Youtube og jeg regner med du har venner som kan være behjelpelige. Du sparer en del og får akkurat det du vil ha. Hvis ikke får du konfigurere maskin og kjøpe ferdig fra Multicom/Komplett/Dustin. Tror ikke du får mulighet til å kjøpe uten OS da, men skitt au.

Lenke til kommentar

Da ville jeg tatt utgangspunkt i Komplett Gamer Premium, GTX 670 Edition. den er satt ned til 11995, fra 13995. Du kan ringe og fjerne den ene Harddisken, og si du ikke trenger windows, så sparer du litt mer penger. antar du ikke skal overklokke prosessoren? Bestill Benq XL2420T Skjermen utenom, 120hz skjerm er ekstremt bra.

Lenke til kommentar

I enkelte konfigurasjoner hos Multicom, så kunne jeg visst det.

 

Vet jeg sparer en del på og bygge selv. Men jeg hadde ikke lyst til og ta sjansen.

 

Hvis jeg kjøper ferdigkonfigurert, så vet jeg at jeg har en plass og gå til hvis noe ikke funket. Og jeg vil ha 5 års garanti.

 

Hvis jeg bygger selv, og noe skulle gå galt, så hadde jeg hatt vanskeligheter med først og fremst og finne ut hva som er galt og dernest vet jeg ikke om jeg har noe garanti på det.

 

Ps. Klarte ikke og finne noen plass jeg kunne konfigurere selv på Dustin?

 

Her er det beste alternativet jeg har kommet fram til så langt:

http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10616620;c:100583;fl:0#3125-10616628-1;3372-10501975-1;3126-10615239-1;3136-4638343-1;3128-10544201-1;3130-2599297-1;3132-1618788-1;3129-10613958-1;3127-3626221-1;3133-10565518-1;3131-10508324-1;3148-10615550-1;3134-4591873-1;3138-4631322-1;3139-10613343-1;3140-10519068-1;3135-10600614-1

Lenke til kommentar

Interessant. All though du glemte og ta med skjerm på komplett, så det blir ca. det samme.

Men hva med prossesoren? Hva er best av de?

 

På komplett er det 900 kr i forskjell på de to modellene, og på Multicom er det 200.

 

Og det ser for meg ut til at det ikke er mer enn 466 kr forskjell på multicom på 670 og 680

Lenke til kommentar

Det er vel ikke med skjerm på Multicom-maskinen, kan ikke se en i alle fall?

mener det er såpass stor forskjell siden de har satt den på tilbud.

Og hvorfor det er så liten forskjell på 670 og 680 når de har en 1200kr forskjell om du kjøper kortet løst, kan jeg ikke svare på.

Lenke til kommentar

Ah du har helt rett. Det gikk litt i surr med alle maskinene her:P Ingen skjerm fra Multicom.

 

Etter og ha sjekket litt ekstra, så lener jeg tilbake på Komplett igjen.

Men de gjør meg litt skeptisk når mange(eller alle?) av produktene de tilbyr ikke kommer fram som tilbud i de konfigurerte PC'ene.

 

*Forøvrig, vet du eller noen hva forskjellen er på de to skjermkortene ho komplett?

 

*Og er SSD'en god? Ser at den har betraktelig mindre "write", har dette mye og si? Eller er det bare til brenning av CD'er?

 

*Og burde jeg oppgradere hovedkort, strømforskying eller kabinett?

 

*Det er vel ikke verdt og oppgradere prosessoren vel?

 

*Helt til slutt, hvilken skjerm burde jeg velge?

 

Utrolig snilt hvis noen orker og svare på disse spørsmålene.

Ellers takk til de som har bidratt så langt, setter veldig pris på det!

Lenke til kommentar

Samsung 830 er generelt ansett som den beste SSD'en på markedet i dag, ikke fordi den yter bedre enn konkurrentene, mer fordi den ikke har hatt de problemene som SF-22** baserte SSD'er har hatt. Skrive-ytelsen er mindre viktig enn lese-ytelsen, og er av mindre betydning.

 

Forskjellig produsen av skjermkort, men mener de begge kjører standard-kjøleløsning, så.. skal ikke være noen forskjell rent praktisk.

 

Kabinettet på komplett er ekstremt bra, så tror ikke du bør endre det.

 

Strømforsyningen er det eneste som er "kanskje" men samtidig, dette er en strømforsyning de har erfaring med. Om jeg skulle oppgradert tror jeg at jeg ville gått for SP-S850M

http://www.overclock...ar_psu_review/4

 

Kun verdt å oppgradere prosessoren om du skal overklokke, og da bør du oppgradere kjøleløsningen. tror 3770 skal funke fint for deg.

 

Du får 16 GB Kingston minne, Kingston er kjent for å være en god minne-produsent.

Endret av hezzed
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...